Prosjekter
Her finner du de ulike prosjektene som Skrivesenteret er involvert i.

TRACK
TRACKING FIRST GRADERS’ WRITING DEVELOPMENT (TRACK)

MCC-WR: Group for Motivational, Cognitive, and Contextual Writing Research
Prosjektet bygger på hypotesen om at økt motivasjon for skriving kan føre til økt kompetanse i skriving.

DEKOM
Kunnskapsdepartementet innførte i 2017 DEKOM, en ny modell for kompetanseutvikling i skolen.

REKOM
REKOM - Regional ordning for barnehagebasert kompetanseutvikling. Skrivesenteret kan være en samarbeidspartner.

FUS-prosjektet
FUS står for Funksjonell skriving i de første skoleårene. Formålet med prosjektet er å øke kvaliteten på den tidlige skriveopplæringa i skolen.

Skriveprøven for 5. og 8. trinn
Skriveprøven er faguavhengige prøver i skriving. Formålet med Skriveprøven er å skaffe informasjon om elevers skrivekompetanse til bruk i planlegging av videre skriveundervisning.

Lærerspesialist
Skrivesenteret og Lesesenteret samarbeider om et videreutdanningstilbud for lærerspesialister i norsk med vekt på lese- og skriveopplæring.

Språkløyper
Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving 2016- 2019

FYR
Etter fem års intens aktivitet i FYR-prosjektet med kompetanseheving, nettverksbygging og utvikling av undervisningsressurser, går arbeidet med yrkesrettet og relevant undervisning i fellesfag på yrkesfaglige studieretninger (YF) over i en annen fase. Fylkeskommunene og skolene har nå overtatt fakkelen og skal videreføre arbeidet lokalt.

Normprosjektet
Normprosjektet har som mål å bidra til å styrke den forskingsbaserte kunnskapen om skriveopplæring og vurdering av skriving i grunnskulen.