Skriving som grunnleggende ferdighet
Å uttrykke seg skriftlig er en grunnleggende ferdighet som skal utvikles i alle fag. Alle lærere er skrivelærere og elevene skal få skriveopplæring på fagenes premisser.
Elevene skal få oppleve skriveopplæringa som meningsfull fra den dagen de starter på skolen og de må få bruke skriving i både lek og samhandling. Elevene må vite hvorfor de skal skrive, hva de skal skrive om og hvordan de skal gjennomføre skriveoppdraget.
Skriving med fokus på adjektiv og ordvalg
På Nidarvoll skole har førsteklassingene jobbet med klovn som tema. Undervisningsoppelgget viser en variert, kreativ og helhetlig prosess med fokus på beskrivelser
Nytt og aktuelt
Her har vi samlet noen ressurser som er nye og noen som er aktuelle.
17. mai 2022
Etter to år med restriksjonar grunna korona kan vi endeleg feire 17. mai slik vi pleier. Men veit elevane eigentleg kvifor vi feirar 17. mai? I denne ressursen viser vi korleis heile skulen kan arbeide med 17. mai som skrivetema.
Les merHentediktat
I denne ressursen viser vi hvordan lek og læring henger sammen når første trinn driver med skriveopplæring.
Les merBrev til barnehagen
I denne ressursen følger vi en førsteklasse fra de skriver brev til barnehagen og frem til de leverer dem personlig. Denne skriveoppgaven både inspirerte og motiverte elevene.
Les merArbeid med temaet rasisme i norskfaget
I denne ressursen viser vi hvordan samtidstekser fra «Håndbok for unge antirasister» av Tinashe Williamson kan brukes som utgangspunkt for lesing og skriving i norskfaget.
Les merBit-for-bit-fortelling
I løpet av en uke får elevene ett nytt skriveoppdrag hver dag. Oppdragene presenteres gjennom fem korte filmer som er ment å instruere og inspirere de unge skriverne.
Les merByrjaropplæring
Elevane må få møte meiningsfylte skriveoppgåver frå den dagen dei byrjar på skolen.
Hva er veiledet skriving?
Hvordan tilpasse, støtte og skape engasjement for skriving?
Les mer«Den gretne marihøna» som modelltekst
Å jobbe med billedbøker sammen med de yngste elevene er ofte en takknemlig oppgave. Billedbøker med gjentagende mønster har de fleste barna erfaring med, både fra barnehagen og hjemmet.
Les merBukkene Bruse skriver postkort
Hvordan bruke eventyr og skuespill som utgangspunkt for veiledet skriving?
Les merSmå hverdagshendelser
Denne ressursen viser hvordan små hverdagshendelser kan være et godt utgangspunkt for å øve på å formulere setninger og organisere tekst.
Les merÅ skrive dikt med eget navn som støtte
Denne ressursen viser hvordan elevene kan bruke sitt eget navn som inspirasjon og støtte til å skrive dikt.
Les merWeek and Weather Book
What day is it today? What is the weather like today?
Les merUtebukse er noen ganger bra og noen ganger dårlig
I dette undervisningsopplegget skal vi se hvordan elever på andre trinn kan øve på å skrive argumenterende tekster.
Les merSirkelen for undervisning og læring
Eksplisitt skriveopplæring har blitt et fyndord i mange sammenhenger, men spørsmålet er hvordan vi kan få til en eksplisitt skriveopplæring i praksis.
Skriveprosess og vurdering
Utvikling av skrivekompetanse er ein kontinuerleg prosess der elevane må få eksplisitt opplæring i korleis dei skal planlegge, skrive og omarbeide stadig meir komplekse tekstar. Elevane treng rettleiing og støtte under skriving, derfor bør større skriveprosjekt først og fremst gå føre seg på skolen.
Hvordan skrive tematiske avsnitt?
Elevene må få opplæring i hvordan de skal strukturere tekster på en formålstjenlig måte.
Les merÅ skrive sammendrag
Systematisk opplæring i skriving av sammendrag har vist seg å ha effekt på både lese- og skriveferdighetene til elevene.
Les merArgumenterende skriving for de yngste elevene
Det å argumentere skriftlig er en ferdighet som må læres.
Les merSkriverammer
Å gi rammer for skriving betyr å gi elevene stillaser slik at de kan utvikle sin skrivekompetanse.
Les merBit-for-bit-fortelling
Å skrive sin egen fortelling er en gøy og kreativ øvelse. I denne ressursen gir vi de yngste elevene verktøy som kan hjelpe dem med historiefortellingen sin. I løpet av en uke får elevene ett nytt skriveoppdrag hver dag. Oppdragene presenteres gjennom fem korte filmer som er ment å instruere og inspirere de unge skriverne.