Med eksplisitt skriveopplæring mener vi at selve skrivehåndverket gjøres synlig og tilgjengelig for elevene gjennom modellering og samtale om tekst og skriving, eller det som vi med vygotskij-inspirert læringspsykologi kan kalle scaffolding (Bruner, 1978). Det handler om at læreren bygger stillaser som hjelper elevene til å mestre det de i utgangspunktet ikke greier å gjøre på egen hånd. Eksplisitt skriveopplæring forutsetter at læreren har god tekstkompetanse og er i stand til å gi kyndig og tekstbasert veiledning til alle elever. Målet er at elevene på sikt skal kunne mestre oppgavene alene.
Å uttrykke seg skriftleg er ei grunnleggande ferdigheit som må utviklast i alle fag
På ungdomssteget møter elevane større faglege krav og større krav til skriveferdigheit. Skriving er ein viktig reiskap i elevane si læring, samstundes som skriving vert nytta til å synleggjere kunnskap i alle fag.
Eksplisitt skriveopplæring er derfor heilt nødvendig og må inngå i alle fag. Å motivere for skriving handlar om å målrette skriveoppgåvene, gje gode rammer for skrivinga og nytte skriving i fagleg relevante samanhengar.
Har du tid til overs i norsktimane dine fram mot sommaren? Kva med å la elevane arbeide med den nye NRK-serien «Beist», basert på Michael Stilsons populære ungdomsroman «Bare spille ball»? Vi har laga refleksjonsspørsmål og skriveoppgåver til serien.
Hvordan kan vi forberede elevene på muntlig eksamen i norsk?
I denne ressursen retter vi søkelyset mot hvordan det profesjonelle læringsfellesskapet kan arbeide med muntlig eksamen i norsk på ungdomstrinnet.
Aktuelle ressurser
En samling med aktuelle og nye ressurser.
Rap i norskfaget
I denne ressursen gir vi et eksempel på hvordan rap-låten «Styggen på ryggen» kan brukes i litteraturarbeidet på ungdomstrinnet.
Les merSlampoesi i klasserommet
Slampoesi kan være en inspirerende måte å arbeide med lyrikk på. I denne ressursen viser vi eksempel på et arbeid med slampoesi i norskfaget på ungdomstrinnet.
Les merÅ tenke kritisk over sosiale medier, påvirkning og identitet
Sommerkroppen 2023 – Hvilke holdninger har elevene dine til kroppspress, kosthold og sosiale medier?
Les merLa elevene gi respons på lærerens modelltekst
Denne ressursen viser hvordan læreren lar elevene samarbeide om å gi respons på en modelltekst. Filmen viser et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Les merKrisetid i Europa
Denne ressursen tematiserer hvordan du som lærer kan sette krigen i Ukraina på dagsorden i norskfaget.
Les merSirkelen for undervisning og læring
Eksplisitt skriveopplæring har blitt et fyndord i mange sammenhenger, men spørsmålet er hvordan vi kan få til en eksplisitt skriveopplæring i praksis.
Digitale verktøy i skriveopplæringa
Bruk av ulike virkemidler for å skape multimodale tekster (sammensatte tekster i LK06) åpner opp for større valgfrihet og flere kombinasjonsmuligheter i læringsarbeidet. Det ligger et stort potensial i å ta i bruk ulike digitale verktøy i skriveopplæringa. Variasjon i arbeidsmåter er nøkkelen til tilpasset opplæring.
Her har vi samlet fagstoff om sammensatte tekster og eksempler på bruk av digitale verktøy i skriveopplæringa.
Animasjon på iPad
Ved å lage animasjonsfilm får elevene prøve seg på å produsere tekst, bilde, film og lyd i samme prosjekt.
Les merÅ lage plakater i samfunnsfag
Denne ressursen viser hvordan elever på ungdomstrinnet kan samarbeide om å lage informasjonsplakater der medelevene er målgruppen.
Les merDigitale fortellinger i språkfag
Når elever lager digitale fortellinger i språkfagene, er det rik anledning til å jobbe med ulike områder innenfor faget.
Les merDigitale fortellinger i fremmedspråk
Innenfor fremmedspråk kan digitale fortellinger brukes i arbeid med mange av kompetansemålene etter 10. trinn.
Les merBakgrunnsartikkel om digitale fortellinger
Denne artikkelen handler om bruk av digitale fortellinger i skolen. Artikkelen henvender seg spesielt til lærere på ungdomstrinnet.
Les merDigitale fortellinger i samfunnsfag
Digitale, narrative fortellinger egner seg godt som en del av læringsarbeidet innenfor historiedisiplinen i samfunnsfag.
Les merAdaptasjon fra novelle til film
Denne ressursen viser hvordan elevene kan presentere sin tolkning av en novelle gjennom bruk av filmmediet.
Les merEngelskbrosjyre
Å lage brosjyre er en takknemlig oppgave når det gjelder å finne reelle mottakere og autentiske publiseringsarenaer. Brosjyreoppgaver kan tilpasses ulike fag og ulike tema.
Les merÅ gi teksten ei god grafisk utforming
I sluttføringsfasen handlar det òg om å ha strategiar for å gi teksten ei god grafisk utforming.
Les merLivets minnebok
Skoleelever skriver bøker om eldre.
Les merEksplisitt skriveopplæring
Utvikling av skrivekompetanse er en kontinuerlig prosess, og elevene trenger derfor eksplisitt skriveopplæring gjennom hele skoleløpet.
Skrivevanskar
For mange elevar kan det å skrive vere vanskeleg.
Les merKorleis arbeide med undervegsvurdering, respons og revisjon?
Mange lærarar opplever det som ei utfordring å gi læringsfremmande respons, som elevane tar til seg og bruker for å revidere eigne arbeid. I denne ressursen viser vi korleis vi kan arbeide med undervegsvurdering, respons og revisjon i klasserommet, eksemplifisert gjennom ein fagdag i norsk på vg1.
Les merSirkelen for undervisning og læring
Eksplisitt skriveopplæring har blitt et fyndord i mange sammenhenger, men spørsmålet er hvordan vi kan få til en eksplisitt skriveopplæring i praksis.
Les merLinjerespons
Linjerespons er en effektiv og god metode for å gi respons på elevtekster i plenum.
Les merGode skrivestrategiar
Denne filmen viser eit heilskapleg undervisingsopplegg som gir lærarar kunnskap og idear til korleis dei kan arbeide for å utvikle elevane sine skrivestrategiar i dei ulike fasane av skriveprosessen.
Les merSetningsstartere, bindeord og ordbanker
Skriverammer med setningsstartere kan gjøre det lettere å komme i gang med skrivingen, og de kan være til hjelp i planleggingsfasen av teksten. Med bindeord og ordbanker skapes variasjon i språket og flyt i teksten.
Les merRammer for skriving
Å gi rammer for skriving handler om å gi elevene modeller for tekstene de selv skal skrive gjennom å bruke eksempeltekster, modellere skriveprosessen og å ta i bruk skriverammer.
Les merSamskriving
Samarbeid om tekstskapingen fører til økt bevissthet om hva vi gjør når vi skriver.
Les merSkrivestrategiar
For mange elevar kan det å skrive vere vanskeleg.
Les merSkjermfilming og videorespons
Hva med et ekstra redskap i verktøykassa? Skjermfilming kan brukes både i undervisningen og som videorespons.
Les merTenkeskriving på ungdomstrinnet
Tenkeskriving er en utforskende form for skriving. Formålet er å reflektere, få ideer eller å arbeide seg gjennom et fagstoff.
Les merÅ arbeide med skrivestrategier
Forskning viser at det å arbeide for å utvikle elevenes skrivestrategier i de ulike fasene av skriveprosessen, er noe av det som gir elevene størst læringsutbytte i skriveopplæringen.
Les mer