
Publikasjoner
En oversikt over publikasjoner i regi av ansatte på Skrivesenteret.
2022
- Dagsland, S., Kvistad, A. H., & Otnes, H. (2022). The Complexity of Assignment Design: Functional Dimensions and Semiotic Domains in Assignments Designed by Teachers in the NORM-project. Journal of Writing Research. Retrieved from https://www.jowr.org/pkp/ojs/index.php/jowr/article/view/932
- (2022) Assessment during COVID-19: Students and Teachers in Limbo When the Classroom Disappeared, Educational Assessment, DOI: 10.1080/10627197.2022.2122953.
- (2022) Seksåringar i skapande tekstleg samspel. Samtale, samskrive, samhandle: Nye perspektiv på muntlighet og skriftlighet i samspill.
- Bremholm, J., Kabel, K., Liberg, C., & Skar, G. B. (in press). A review of Scandinavian Writing Research between 2010 and 2020. Writing and Pedagogy.
- Hsiang, T. P., Graham, S., Wang, Z., Wang, C., & Skar, G. B. (2022, online first). Teaching Chinese Characters to Students in Grades 1 to 3 through Emergency Remote Instruction during the COVID-19 Pandemic. Reading and Writing. https://doi.org/10.1007/s11145-022-10288-0
- Lorentzen, V. (2022). Kritisk literacy i skriveopplæringa: å ta stilling til problemer og ytre seg på naturfaglig grunnlag. Acta Didactica Norden, 16(1), 29 sider. https://doi.org/10.5617/adno.9150
- Myran, I. H. & Sandø, H. (2022). Barneklare skoler eller skoleklare barn? Om overgangen fra barnehage til skole. Fagbokforlaget
- Norderhus, Ragnhild, Isaksen, Gunilla Eide og Øksnes, Maria. «Det var egentlig ikke lov, men det var artig!» Røff lek i generasjoner. (2022). Vol 40 Nr 2 (2022): BARN – Forskning om barn og barndom i Norden.
- Næss, K.-A. B., Skar, G. B., & Hofslundsengen, H. (2022). Ulike forståelser av vansker med skriving. In K.-A. B. Næss, & Hofslundsengen H. (Eds.). Skriveutvikling og skrivevansker – fra barnehage til mellomtrinn (pp. 55–75). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
- Skar, G. B., Lei, P., Graham, S., Aasen, A. J., Johansen, M. B., & Kvistad, A. H. (2022). Handwriting Fluency and the Quality of Primary Grade Students’ Writing. Reading and Writing: An interdisciplinary journal, 35(2), 509–538. https://doi.org/10.1007/s11145-021-10185-y
- Skar, G. B., Kvistad, A. H., Johansen, M. B., Rijlaarsdam, G., Aasen, A. J. Identifying Texts in the Warning Zone: Empirical Foundation of a Screening Instrument to Adapt Early Writing Instruction. Writing & Pedagogy.
- Skar, G. B., Aasen, A. J., Kvistad, A. H., & Johansen, M. B. Audience awareness in elementary school students’ texts: Variations within and between grades 1–3. Writing and Pedagogy.
- Skar, G. B. & Huebner, A. (2022, online first). Predicting First Grade Students’ Writing Proficiency. Assessment in Education. https://doi.org/10.1080/0969594X.2022.2057424
- Skar, G. B. (2022-06-08). Funktionellt skrivande i de första skolåren (Forskerklummen). Nationalt Videncenter for Læsning. https://www.videnomlaesning.dk/viden-og-vaerktoejer/forskerklummen/2022/funktionellt-skrivande-i-de-foersta-skolaaren/
- Skar, G. B. & Aasen A. J. (2022-04-11). Reliabilitet er et gode, ikke et hinder for en god eksamen. Utdanningsnytt.no. https://www.utdanningsnytt.no/arne-johannes-aasen-eksamen-forskning/reliabilitet-er-et-gode-ikke-et-hinder-for-en-god-eksamen/319646
- Skar, G. B. & Myhill, D. (2022). Utforskning av perspektiver på tidlig skriveutvikling. In K.-A. B. Næss, & Hofslundsengen H. (Eds.). Skriveutvikling og skrivevansker – fra barnehage til mellomtrinn (pp. 15–33). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
2021
- Alfsvåg, T., Mørk, P & Skartveit, B. S. (2021). Å lese samansette tekstar i samfunnsfaga. Språkløyper.
- Alfsvåg, T., & Angvik, S. A. (2021). Lesing, skriving og munnlegheit i samfunnsfaga - verktøy til kritisk literacy. Språkløyper.
- Björnsson, J. K., & Skar, G. B. (2021). Sensorreliabilitet på skriftlig eksamen i videregående opplæring. Universitetet i Oslo: ILS/EKVA.
- Graham, S., Skar, G. B. & Falk, D. Y. (2021). Teaching writing in the primary grades in Norway: a national survey. Reading and Writing, 34(2), 529–563.
- Huebner, A., & Skar, G. B. (2021). Conditional Standard Error of Measurement: Classical Test Theory, Generalizability Theory and Many-Facet Rasch Measurement with Applications to Writing Assessment. Practical Assessment, Research, and Evaluation, 26(1).
- Johansen, M. B., Kvistad, A. H. & Skar, G. B. (2021). Funktionel skrivning i de første skoleår. Læsepædagogen, 69(4), 21–27.
- Kringstad, T. & Lønnum, M. (2021). Hvilke forhold påvirker lærerspesialistens arbeid? En nærstudie av 25 logger skrevet av lærere på videreutdanning for lærerspesialister i norsk. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis. Vol. 15, No. 2, 2021, s. 19–35.
- Kvithyld, T. (2021). Hvordan iscenesetter to lærere skriveundervisning ut fra den samme pedagogiske ressursen, og hvordan nyttiggjør elevene seg av denne undervisningen når de skriver? Acta Didactica Norden, 15(1).
- Myran, I. H., Johansen, M. B., Kvistad, A. H., Tollaksen, K.V. & Skar, G. B. (2021). Skriving i begynneropplæringen- en praktisk innføring. GAN Aschehoug.
- Sandø, H., & Vaags, A. (2021). Naturen som språkarena – nokre tips. Bloggtekst for Nynorsksenteret.
- Skar, G. B., & Aasen, A. J. (2021). School writing in Norway: Fifteen years with writing as Key Competence. In J. V. Jeffery, J.V., & J. Parr, J. (Eds.). International perspectives on writing curricula and development: A cross-case comparison (pp. 192-216). London: Routledge.
- Skar, G. B., Aasen, A. J., & Kvistad, A. H., & Johansen, Marita B. (2021). Skrivesenterets forslag til ny norskeksamen. Norsklæreren, 45(2), 15–19.
- Skar, G. B., Graham, S., & Huebner, A. (2021, online first). Learning Loss during the COVID-19 Pandemic and Emergency Remote Instruction First Grade Students’ Writing: A Natural Experiment. Journal of Educational Psychology. https://doi.org/10.1037/edu0000701
- Skar, G. B. & Hopfenbeck, T. N. (2021). Kunnskapsgrunnlag om standpunktvurdering. Utdanningsdirektoratet/NTNU. http://dx.doi.org/10.13140/RG.2.2.19475.60969
- Vaags, A. (2021). Dokumentasjon og vurdering av språk. Språkløyper.
- Vaags, A. (2021). Dynamisk kartlegging i barnehagen. Språkløyper.
2020
- Angvik, S. A. (2020). Refleksjon som mål og metode i KRLE/RE. Språkløyper.
- Falk, D. Y., & Skar, G. B. (2020). Bedömning och respons i F–3. In K. Forsling & C. Tjernberg (Eds.), Skrivundervisningens grunder (pp. 75–102). Malmö: Gleerups.
- Jølle, L., & Skar, G.B. (2020). “Digging for Gold” or “Sticking to the Criteria”: Teachers’ Rationales When Serving as Professional Raters. Scandinavian Journal of Educational Research, 64(2), 283–299.
- Kvithyld, T., Kringstad, T., & Melby, G. (2020). Gode skrivestrategier, 2. utgave. Cappelen Damm Forlag.
- Lorentzen, V., Igland, M. A., & Solheim, R. (2020). Skriving i naturfag: En analyse av nettbaserte undervisningsressurser fra to nasjonale sentre. Nordic Journal of Literacy Research, 6(2), 39–69.
- Lønnum, M., & Mørk, P. (2020). ETOS-modellen for kildearbeid i samfunnsfag på ungdomstrinnet. Acta Didactica Norden, 14(1).
- Myran, I. H. (2020). En analyse av metoden STL+ slik den er beskrevet i håndboka. Bedre skole (1), 66–71.
- Mørk, P., & Dragvoll, J. (2020) Starthjelp til kreativ skriving. Blogg, Nynorsksenteret.
-
Sandvik, L. V., Sommervold, O. A., Angvik, S. A., Smith, K., Strømme, A. & Svendsen, B. (2020). Opplevelser av undervisning og vurdering i videregående skole, under Covid-19s hjemmeskole (Rapport til skolene). NTNU: Institutt for lærerutdanning.
- Skar, G. B., Aasen, A. J., & Jølle, L. (2020). Functional Writing in the Primary Years: Protocol for a Mixed-Methods Writing Intervention Study. Nordic Journal of Literacy Research 6(1), 201–216.
- Skar, G. B., Jølle, L., & Aasen, A. J. (2020). Establishing Scales to Assess Writing Proficiency Development in Young Learners. Acta Didactica Norden 14(1), 1–30.
- Sundqvist, P., Sandlund, E., Skar, G. B., & Tengberg, M. (2020). Effects of rater training on the assessment of L2 English oral proficiency. Nordic Journal of Modern Language Methodology 8(1), 3–29.
2019
- Berge, K. L., Skar, G. B., Matre, S., Solheim, R., Evensen, L. S., Otnes, H., & Thygesen, R. (2019). Introducing teachers to new semiotic tools for writing instruction and writing assessment: consequences for students’ writing proficiency. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 26(1), 6–25.
- Kvithyld, T. (2019). Hva skjer når lærere benytter pedagogiske ressurser anbefalt av utdanningsmyndighetene? Nordic Journal of Literacy Research, 5(1), 58–83.
- Kvistad, A. H., & Otnes, H. (2019). Mottakerinstansen i skoleskriving – En studie av skriveoppgaver fra Normprosjektet. Nordic Journal of Literacy Research, 5(2).
- Myran, I. H & Hole-Forsmo, M. (2019). Å lede elevene gjennom en skriveprosess. Språkløyper.
2018
- Jeffrey, J. V., Elf, N., Skar, G. B., Wilcox, K. (2018). Writing Development and Education Standards in Cross-national Perspective. Writing & Pedagogy, 10(3), 333 – 370.
- Kjelaas, I., & Sandø, H. (2018). Språkaktiviteter som styrker flerspråklige barns språkutvikling. Språkløyper.
- Kringstad, T., Kvithyld, T. & Lorentzen, V. (2018). Et øvingsrom for literacy – skriveopplæring i det heterogene klasserommet. Norsklæreren, 42(2), 24–33.
- Myran, I. H., & Håland, A. (2018). Skriving fra første dag – hvis skolen er forberedt. Bedre skole (1), 51–55.
- Sandø, H. (2018). Da sneglene kom til barnehagen – naturen som språkarena. Språkløyper.
- Sandø, H. (2018). Fagbøker som inspirasjon. Språkløyper
- Sandø, H., & Myran, I. H. (2018). Språkarbeid og utforskende skriving. Pedlex.
- Skar, G. B., & Aasen, A. J. (2018). Å måle skriving som grunnleggende ferdighet. Acta Didactica 12(4), 1–29.
- Tengberg, M., Roe, A., & Skar, G. B. (2018). Interrater reliability of constructed response items in standardized tests of reading. Nordic Studies in Education, 38(2), 118–137.
- Tengberg, M., & Skar, G. B. (2017). Hur tillförlitligt är det nationella provet i läsning i åk 9? Utbildning & Demokrati, 26(2), 113–137.
2017
- Hoel, T., & Sandø, H. (2017). Skriftspråkmøter. Språkløyper.
- Hoem, T. F., Lorentzen, V., & Kringstad, T. (2017). Videreutdanning til lærerspesialist. Om å bli profet i eget land. Bedre Skole, (4), 65–70.
- Lønnum, M. (2017). Med Styggen på ryggen i klasserommet: Litterær gruppesamtale som empatiøvelse. Norsklæreren, 41(1), 144–155.
- Myran, I. H. (2017). Å oppdage skriften. Språkløyper
- Sandø, H. (2017). Hvordan «sikre» en god overgang fra barnehage til skole. Barnehagefolk, (3).
- Sandø, H. (2017). Hvilke muligheter og utfordringer ligger det i å samarbeide om overgangen fra barnehage til skole? Språkløyper.
- Sandø, H. (2017). Felles opplevelser som inspirasjon til tekstskaping. Verktøykassa, (1).
- Sandø, H. (2017). Tull mer! Verktøykassa, (2).
- Sandø, H. (2017). Bilder som utgangspunkt for samtale om gråt Verktøykassa, (3).
- Sandø, H. (2017). Å lytte til lyder og rytme i språket. Verktøykassa, (4).
- Sandø, H. & Ofstad, G. H. (2017). Forankring og implementering. Språkløyper.
- Sandø, H., & Vaags, A. (2017). Måltidet som pedagogisk arena. Skrivesenteret & Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet.
- Skar, G. B., & Jølle, L. (2017). Teachers as raters: Investigation of a long-term writing assessment program. L1 Educational Studies in Language and Literature, 17 (Open Issue), 1–30.
- Skar, G. B., Thygesen, R., & Evensen, L. S. (2017). Assessment for Learning and Standards: A Norwegian Strategy and Its Challenges. In S. Blömeke & J.-E. Gustafsson (Eds.), Standard Setting in Education, Methodology of Educational Measurement and Assessment (pp. 225–241). Springer International Publishing AG.
2016
- Blomqvist, P., Lindberg, V., & Skar, G. B. (2016). Vad behöver eleverna undervisning i för att utveckla sitt skrivande? Förväntningsnormer och didaktiska beslut i svensklärares bedömningssamtal. Acta Didactica Norge, 10(1), 1–22.
- Hole-Forsmo, M., & Skar, G. B. (2016). Med skriving som felles aktivitet. Norsklæreren, 40(3), 10–13.
- Kringstad, T., Kvithyld, T., & Lorentzen, V. (2015). Et øvingsrom for literacy - skriveopplæring i det heterogene klasserommet. I: E. B. Nestlog & N. Larsson (red.), Svensklärarens årsskrift 2015.
- Myran, I. H. (2016). Håndskrift i en digital verden. Bedre Skole, (2), 24–27.
- Myran, I. H. (2016). Lavt presterende skriveres opplevelse av skriving. Viden om Literacy, (19), 39–45.
- Sandø, H. (2016). I eventyrenes verden. Verktøykassa, (1).
- Sandø, H. (2016). Med dinosauren som inspirasjon. Verktøykassa, (2).
- Sandø, H. (2016). Skogen som arena for språklek. Verktøykassa, (3).
- Sandø, H. (2016). Å bade i språk. Verktøykassa, (4).
- Skar, G. B., & Aasen, A. J. (2016). Risikotrekk og skjulte kvalitetar i elevtekstar. Nordic Journal of Literacy Research, 2(1), 1–21.
- Tengberg, M., & Skar, G. B. (2016). Samstämmighet i lärares bedömning av nationella prov i läsförståelse. Nordic Journal of Literacy Research, 2(1), 1–18.
2015
- Kvistad, A. H., & Smemo, J. (2015). Den gode skriveoppgaven? – En studie av fellestrekk ved vellykkede skriveoppgaver fra Normprosjektet. I H. Otnes (red.), Å invitere elever til skriving. Perspektiver på skriveoppgaver. LNU/Fagbokforlaget.
- Kringstad, T., & Lorentzen, V. (2015). Å lede gode skriveprosesser. Eksplisitt skriveopplæring i klasserommet. Skrivesenteret.
- Lønnum, M., & Mørk, P. (2015). Skriving i samfunnsfag. Skrivesenteret.
- Metliaas, I., & Mørk, P. (2015). Multimodalitet. Samspill mellom tekst, bilde og lyd. Skrivesenteret.
- Myran, I. H., & Sandø, H. (2015). Barns oppdagende skriving. Barnehagefolk, (2), 88–93.
- Myran, I. H., & Sandø, H. (2015). Tidleg skriving. Nynorsksenteret.
- Sandø, H. (2015). Bok på snor. Barnehagefolk, (4), 72–75.
- Sandø, H. (2015). Språklek og skribleskrift. Verktøykassa, (2), 58–63
- Sandø, H. (2015). Inspirert av Lykke. Verktøykassa, (3), 61–63.
2014
- Kringstad, T., & Kvithyld, T. (red.) (2014). Vurdering av skriving. Fagbokforlaget, 2014.
- Kringstad, T., & Kvithyld, T. (2014). Modellering – læreren som aktiv veileder i elevenes skriveprosesser. I T. Kringstad & T. Kvithyld (Red.). Vurdering av skriving (s. 15 -28). Fagbokforlaget.
- Kringstad, T., & Lorentzen, V. (2014). Et ressurshefte om argumenterende skriving. Skrivesenteret.
- Lorentzen, V. (2014). Skjermopptak - et vindu inn i elevens skriveprosess: «Hvis æ bruke tankekart eller nå sånt <...> - da hekse æ mæ sjøl». I T. Kringstad & T. Kvithyld (red.), Vurdering av skriving. Fagbokforlaget.
- Lorentzen, V., & Kringstad, T. (2014). Skriving i matematikk og naturfag. Bedre skole, (4), 60–65.
- Lorentzen, V., & Lønnum, M (2014). Linjerespons – veiledning før punktum er satt. I T. Kringstad & T. Kvithyld (red.), Vurdering av skriving (s. 65–76). Fagbokforlaget.
- Skar, G. B. (2014). Skrivbedömning i klassrummet: Modell för validering. I: A. Skaftun, P. H. Uppstad, & A. J. Aasen (red.), Skriv! Les! 2 (s. 133–150). Fagbokforlaget.
2013
- Kringstad, T., & Kvithyld, T. (2013). Modellering af fagtekster – eksplicit skriveundervisning skaber skrivelyst og mestring. I: S. Madsbjerg & K. Friis (red.) Skrivelyst i fagene. Dansk Psykologisk Forlag.
- Kringstad, T., & Kvithyld, T. (2013). Kva er fagskriving i norskfaget? Norsklæreren, 37(4).
- Kringstad, T., & Kvithyld, T. (2013). Fem prinsipper for god skriveopplæring. Bedre skole, (2).
- Metliaas, I., & Kvithyld, T. (2013). Skriving i reviderte læreplaner i norsk. Norsklæreren, 37, 22–27.
- Smedbråten, T., & Kvithyld, T (2013). I skrivende stund. Praktiske aktiviteter i arbeidet med lese- og skrivestrategier. Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking.
2012
- Metliaas, I., & Kvithyld, T. (2012). Skriving i fyr. Meningsfulle skriveoppgaver på yrkesfag. Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking
- Myran, I. H. (2012). Oppdagende skriving en vei inn i lesing. Bedre skole, (1), 17–21.
- Myran, I. H. & Aandhal, M. (2012). «Danser som en snegle»- et snegleprosjekt på Leistad barnehage. Naturfag. 1. 2012, 20–22.
2011
- Melby, G. & Kvithyld, T. (2011). Norsklærerens rolle i skriveopplæringa. Norsklæreren, 35, 4–11.
- Kvithyld, T. Aasen, A. J. (2011). Fem teser om funksjonell respons på elevtekster. I: J. Smidt, R. Solheim & A. J. Aasen (red.). På sporet av god skriveopplæring (s. 87–98). Tapir akademisk forlag.
Om skrivesenteret
Det overordna målet til Skrivesenteret er å styrkje skrivekompetansen hos barn, unge og vaksne.
Les merHistoria til Skrivesenteret
Ein presentasjon av historia til Skrivesenteret.
Les merVåre ansatte
Her finner du kontaktinformasjon til våre ansatte.
Les mer