Prosjekter
Her finner du de ulike prosjektene som Skrivesenteret er involvert i.
ViBes – Vlogging Beyond Classrooms
Vlogging beyond classrooms (ViBes) is an Erasmus+ project where primary school pupils and teachers from different countries exchange video blogs (vlogs).
TRACK
TRACKING FIRST GRADERS’ WRITING DEVELOPMENT (TRACK). TRACK er et forskningsprosjekt ved Skrivesenteret ved NTNU. Prosjektet er en oppfølgingsstudie av prosjektet FUS (Funksjonell skriving i de første skoleårene).
MCC-WR: Group for Motivational, Cognitive, and Contextual Writing Research
Prosjektet bygger på hypotesen om at økt motivasjon for skriving kan føre til økt kompetanse i skriving.
DEKOM
Kunnskapsdepartementet innførte i 2017 DEKOM, en ny modell for kompetanseutvikling i skolen.
REKOM
REKOM - Regional ordning for barnehagebasert kompetanseutvikling. Skrivesenteret kan være en samarbeidspartner.
FUS-prosjektet
FUS står for Funksjonell skriving i de første skoleårene. Prosjektet ble gjennomført i perioden 2019–2023. Formålet med prosjektet var å øke kvaliteten på den tidlige skriveopplæringa i skolen.
Skriveprøven for 5. og 8. trinn
Skriveprøven er faguavhengige prøver i skriving. Formålet med Skriveprøven er å skaffe informasjon om elevers skrivekompetanse til bruk i planlegging av videre skriveundervisning.
Språkløyper
Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving 2016- 2019
NOLES
Noles er eit nettverk for alle høgskolane og universiteta i Noreg som underviser i lese- og skriveopplæring.
FYR
Etter fem års intens aktivitet i FYR-prosjektet med kompetanseheving, nettverksbygging og utvikling av undervisningsressurser, gikk arbeidet med yrkesrettet og relevant undervisning i fellesfag på yrkesfaglige studieretninger (YF) over i en annen fase. Fylkeskommunene og skolene tok over fakkelen og videreførte arbeidet lokalt.
Normprosjektet
Normprosjektet er eit omfattande forskingsprosjekt om skriveopplæring og vurdering som blei gjennomført frå 2011 til 2017.
Skrivesnakk
Skrivesnakk er eit tilbod om rettleiing i akademisk skriving for alle studentar ved lærarutdanninga på NTNU.