Skrivestrategier i førskrivingsfasen
I førskrivingsfasen handler det om å forberede seg slik at en har noe å skrive om, og å se for seg hvordan den ferdige teksten kan bli.
I denne fasen foregår det ofte informasjonsinnhenting, idémyldring og annen tankevirksomhet. I mange av skrivestrategiene i førskrivingsfasen produserer elevene tekster i form av stikkord, disposisjoner, tenkeskrivingstekster, tankekart eller andre former for notater. Disse tekstene er uferdige, ofte er de ikke ment å leses av andre, og formålet med dem er å gi støtte i det videre skrivearbeidet.
I førskrivingsfasen bruker vi strategier for å:
Avklare skrivesituasjonen
|
Skape innhold
|
Se for seg teksten
|
Klargjøre formål og mottaker
I førskrivingsfasen er det viktig at lærer og elever sammen klargjør hensikten med skrivingen elevene skal gjennomføre. Det handler om å stille spørsmål om hvorfor teksten skal skrives, hva teksten skal brukes til, hvem som er mottaker av teksten, hvordan skriveren kan posisjonere seg og hvordan teksten skal vurderes.
Engelskbrosjyre
Å lage brosjyre er en takknemlig oppgave når det gjelder å finne reelle mottakere og autentiske publiseringsarenaer. Brosjyreoppgaver kan tilpasses ulike fag og ulike tema.
Les merÅ lage digital fortelling som en instruksjon på naturbruk
Å kunne skrive i Vg1 naturbruk innebærer å kunne tilpasse tekster til ulike formål, sjangre, mottakere og medier. Det innebærer å kunne beskrive produkter og tjenester for kollegaer, brukere og kunder ved hjelp av fagspråk.
Les merHvilken hunderase passer for meg?
Barn og dyr er nesten alltid en god match. Barn liker tidlig å se på bilder av dyr, lese om dyr og å være sammen med dyr. Derfor har vi i denne ressursen valgt å bruke dyr som tema i en argumenterende tekst i norskfaget.
Les merÅ skrive for autentiske mottakere i samfunnsfag
Denne ressursen viser hvordan elever på ungdomstrinnet kan samarbeide om å lage informasjonsplakater der medelevene er målgruppen.
Les merSkrivetrekanten
Skrivetrekanten er et didaktisk hjelpemiddel som illustrerer sammenhengen mellom formål, innhold og form.
Les merAvkode oppgaveteksten
I førskrivingsfasen må elevene ha strategier for å avkode oppgaveteksten slik at de forstår hva oppgaven ber om. Oppgaveteksten er en bestilling som kan gi en hel del informasjon om hva som er forventet av teksten elevene skal skrive. Læreren må modellere hvordan oppgavetekster kan avkodes, og skrivetrekanten kan være et godt hjelpemiddel i dette arbeidet. I tillegg kan læreren vise frem hvordan instruksjonsverbene gir viktig informasjon om hva de skal gjøre.
Fagtekst i KRLE
Skriving er egnet til å reflektere over, drøfte og utforske egne standpunkt.
Les merEksamensforberedelse og skriveopplæring
Trening og forberedelse er nøkkelen til å lykkes, også på skriftlig eksamen i norsk.
Les merÅ gjøre rede for og drøfte et samfunnsfaglig emne
I dette undervisningsopplegget skal elevene skrive en drøftende fagartikkel i fellesfaget samfunnskunnskap vg1/vg2.
Les mer«Slik styres Norge»
Stortingsvalg er grunnsteinen i demokratiet vårt, og hvert fjerde år velges 169 representanter til Stortinget for å ta viktige beslutninger på vegne av hele samfunnet. Hva kan elevene dine om styresettet og valgordningen i Norge?
Les merAktivere bakgrunnskunnskap
I førskrivingsfasen er det viktig å aktivere bakgrunnskunnskaper til elevene. VØL-skjema, tenkeskriving og støttende læresamtaler/klasseromssamtaler er eksempler på arbeidsmåter som kan være hensiktsmessige i denne fasen av skriveprosessen.
Lese og skrive påskekrim
Nå er det snart påske! Hva er vel da bedre enn å la elevene få bade i påskekrim, og få skrive sin egen kriminalfortelling? Denne ressursen beskriver hvordan du kan lede elevene gjennom en helhetlig prosess, med mye fokus på å bygge kunnskap om kriminalsjangeren.
Les merEt undersøkende og tverrfaglig prosjekt om julebakst
I dette prosjektet skal elevene samle data om julebakst-tradisjoner i nærmiljøet. Å bruke elevenes nærmiljø som utgangspunkt for å gjøre en samfunnsfaglig undersøkelse setter faglige mål i en kjent kontekst.
Les merÅ tenke kritisk over sosiale medier, påvirkning og identitet
Sommerkroppen 2024 – Hvilke holdninger har elevene dine til kroppspress, kosthold og sosiale medier?
Les merSkriving knyttet til praktisk arbeid i naturfag
Å skrive forsøksrapporter i forbindelse med forsøk og ulike former for feltarbeid er en sentral del av tekstarbeidet i naturfag.
Les merTenkeskriving
Tenkeskriving er en uformell form for skriving der poenget er å få ned tankene sine på papiret uten å tenke for mye på formelle krav (Hoel, 2009). Det kan være en god strategi for å hente frem bakgrunnskunnskap i oppstarten av et nytt tema, men kan også gi rom for nye tanker og idéer, refleksjon og kreativitet.
Småskrivingsoppgaver i desember
I denne ressursen finner du 16 småskrivingsaktiviteter som kan inspirere til skriving i førjulstiden.
Les merTenkeskriving på ungdomstrinnet
Tenkeskriving er en utforskende form for skriving. Formålet er å reflektere, få ideer eller å arbeide seg gjennom et fagstoff.
Les merTenkeskriving og presentasjonsskriving i matematikk
Skriving kan bidra til læring i matematikk og er samtidig ein viktig del av den matematiske kompetansen elevane skal utvikle.
Les merMin språkhistorie – tenkeskriving og fagskriving
I filmen møter vi elever på syvende trinn som arbeider med dialekter og språklige særtrekk. Filmen viser hvordan man kan jobbe med et emne før elevene skriver fagtekster.
Les merTenkeskriving i barneskolen
Tenkeskriving er en utforskende form for skriving. Formålet er å reflektere, få ideer eller å arbeide seg gjennom et fagstoff.
Les merBygge kunnskap
Å bygge kunnskap om tema
Noen ganger kan elevene tidlig ha en idé om hva de skal skrive om, mens andre ganger trenger de mer kunnskap om det aktuelle emnet. Elevene trenger strategier for å søke, innhente og sortere informasjon fra lærebøker, internett eller andre kilder, og de trenger strategier for å vurdere de ulike kildene kritisk.
Lese og skrive påskekrim
Nå er det snart påske! Hva er vel da bedre enn å la elevene få bade i påskekrim, og få skrive sin egen kriminalfortelling? Denne ressursen beskriver hvordan du kan lede elevene gjennom en helhetlig prosess, med mye fokus på å bygge kunnskap om kriminalsjangeren.
Les merÅ tenke kritisk over sosiale medier, påvirkning og identitet
Sommerkroppen 2024 – Hvilke holdninger har elevene dine til kroppspress, kosthold og sosiale medier?
Les merÅ vurdere kilder med ETOS-modellen
Kritisk tenkning og vurdering av kilder er sentralt i Kunnskapsløftet 2020. Denne ressursen inneholder en modellering og forslag til ulike tverrfaglige skriveoppgaver i norsk og samfunnskunnskap.
Les merÅ gjøre rede for og drøfte et samfunnsfaglig emne
I dette undervisningsopplegget skal elevene skrive en drøftende fagartikkel i fellesfaget samfunnskunnskap vg1/vg2.
Les merRetorikk og reklame – reklameanalyse
Lesing og skriving av samansette tekstar er ein viktig del av både norskfaget og mediefaga. Reklameanalyse er ein gjengangar i norske klasserom, og retorisk analyse har vore hyppig brukt som ein del av eksamenssettet i norsk.
Les merÅ bygge kunnskap om teksttype
Elevene trenger også å bygge kunnskap om den teksttypen de er forventet å skrive. Å dekonstruere modelltekster med et blikk for oppbygging og spesifikke kjennetegn for teksttypen, er en særlig relevant strategi i denne fasen.
Ulike modelltekster kan brukes til dette formålet, og både elevtekster, konstruerte tekster skrevet av lærer og autentiske tekster kan egne seg avhengig av hva en ønsker å rette oppmerksomheten mot. Det er fint å la elevene utforske teksten på egenhånd slik at de selv kan oppdage formmessige trekk. Modelltekstene kan være eksemplariske eller mindre gjennomarbeidet, alt etter hva som er formålet med modelltekstarbeidet. Ved å lese flere modelltekster kan en unngå at eksempelet blir for retningsgivende.
Læraren sin modelltekst
I denne videoressursen viser ein norsklærar på vg3 korleis ho går fram når ho skal skrive ein resonnerande tekst frå hausteksamen 2015.
Les merLærerens modelltekst i psykologi
Hvordan skal elevene gå fram på eksamen i psykologi på videregående?
Les merSelen som kunne telle til ti
I dette undervisningsopplegget får vi se eksempel på hvordan «Geitekillingen som kunne telle til ti» kan brukes som modelltekst.
Les merSlampoesi i klasserommet
Slampoesi kan være en inspirerende måte å arbeide med lyrikk på. I denne ressursen viser vi eksempel på et arbeid med slampoesi i norskfaget på ungdomstrinnet.
Les merSirkelen for undervisning og læring
Eksplisitt skriveopplæring har blitt et fyndord i mange sammenhenger, men spørsmålet er hvordan vi kan få til en eksplisitt skriveopplæring i praksis.
Les merTell me about your house
Bruk av modelltekster kan gi støtte og inspirasjon til tidlig skriving i engelsk.
Les mer«Den gretne marihøna» som modelltekst
Å jobbe med billedbøker sammen med de yngste elevene er ofte en takknemlig oppgave. Billedbøker med gjentagende mønster har de fleste barna erfaring med, både fra barnehagen og hjemmet.
Les merEksamensbesvarelser som modelltekster i opplæringa
Den første og viktigste forutsetningen for å lykkes til eksamen i norsk skriftlig, er å vite hva som forventes av eksamensbesvarelsen.
Les merReferanser
- Hoel, T. L. (2009). Utprøvande skriving i læreprosessen. I: R.T. Lorentzen og J. Smidt (red.), Å skrive i alle fag. Oslo: Universitetsforlaget, s. 39-50.
- Kvithyld, T., Kringstad, T. & Melby, G. (2020). Gode Skrivestrategier (2. utgave). Cappelen Damm Akademisk.