Skrivestrategier i skrivefasen
I skrivefasen skal ordene ned på papiret eller skjermen. Idéer fra førskrivingsfasen videreutvikles, og elevene skriver førsteutkast med mer eller mindre sammenhengende tekst.
I skrivefasen bruker vi strategier for å:
Komme i gang
|
Bruke konkrete stillaser
|
Utvikle tekstutkast
|
Tenkeskriving for å komme i gang
Tenkeskriving kan være en god strategi for å komme i gang med skrivingen av sammenhengende tekst. Denne typen av uformell skriving egner seg til å skrive tekstbrokker, utlede argumentasjonsrekker og sette i gang refleksjoner. Dersom elevene er for opptatte av rettskriving og form eller det endelige produktet mens de skriver, kan ordene fort stoppe seg. Tenkeskrivingen er utprøvende, ufiltrert og uformell og har ikke fokus på rettskriving og form. Dette kan bidra til å gjøre skrivingen ufarlig. Ofte er det enklare å arbeide med detaljane i teksten når en allerede har fått på plass en del tekst.
Poenget med tenkeskriving i skrivefasen er først og fremst å komme i gang med tekstproduksjonen, og kan resultere i tekstdeler som eleven tar med seg videre, eller som eleven bestemmer seg for å forkaste. Tenkeskrivingen vil uansett være en god strategi for å prøve ut tankene sine i en oppstartsfase av skrivingen.
Tenkeskriving på ungdomstrinnet
Tenkeskriving er en utforskende form for skriving. Formålet er å reflektere, få ideer eller å arbeide seg gjennom et fagstoff.
Les merTenkeskriving og presentasjonsskriving i matematikk
Skriving kan bidra til læring i matematikk og er samtidig ein viktig del av den matematiske kompetansen elevane skal utvikle.
Les merTenkeskriving i kunst og håndverk
«Jeg ser en mann som har kjærlighetssorg. Det vises på utsiden at det gjør vondt på innsiden».
Les merTenkeskriving i barneskolen
Tenkeskriving er en utforskende form for skriving. Formålet er å reflektere, få ideer eller å arbeide seg gjennom et fagstoff.
Les merBruke modelltekstar
Arbeidet med modelltekster fra førskrivingsfasen kan også være nyttig i skrivefasen. Elevene har nå et tydeligere bilde av teksten de skal skrive og kan bruke modelltekster til korrigering og inspirasjon, både når det gjelder form og innhold.
That´s not my monster!
Autentiske bøker på engelsk er ein fin inngang til å lære språket.
Les merMy favourite book cover – småskriving i engelsk
Å jobbe med forsider på bøker er fine småskrivingsoppgaver i norsk, engelsk og andre fremmedspråk. I dette opplegget viser vi hvordan elevene kan småskrive omkring forsida på ei bok – gjerne favorittboka si.
Les merArbeid med biletbok på nynorsk
Undervisningsopplegget skisserer korleis elevane på mellomtrinnet kan arbeide med nynorsk på ein motiverande måte.
Les merSkriverammer
Ulike former for konkrete skriverammer kan være en kognitiv støtte når elevene skal skrive en teksttype de ikke har mye erfaring med. Skriverammer kan være skjema som viser tekststrukturen, og hjelper elevane til å se for seg hvordan den ferdige teksten kan se ut til slutt. Eksempel på dette kan være en skriveramme for forteliing med innledning, hoveddel og avslutning, eller en rapportmal. Andre former for skriverammer kan vere kolonner der en skriver argument for eller imot i en drøfting, en disposisjon med underoverskrifter, styrkenotat og lignende. Startsetninger som for eksempel innleder ulike avsnitt, kan gi ytterligere støtte.
Skriverammene fungerer som en støtte for de elevene som trenger det i en tidlig fase av skriveprosessen. De hjelper elevene til å få et overblikk over tekststrukturen, i tillegg til at de bryter teksten ned i mindre og mer håndterbare deler. Det er likevel viktig at skriverammene ikke blir redusert til skjematiske utfyllingsoppgaver. Etter hvert som elever blir mer erfarne skrivere, blir det naturlig at de selv utformer sine egne rammer eller disposisjoner for teksten de skal skrive.
Setningsstartere, bindeord og ordbanker
Skriverammer med setningsstartere kan gjøre det lettere å komme i gang med skrivingen, og de kan være til hjelp i planleggingsfasen av teksten. Med bindeord og ordbanker skapes variasjon i språket og flyt i teksten.
Les merGrøss og gru
Et skriveopplegg om spøkelseshus som passer godt om høsten, gjerne rundt halloween…
Les merSkrivestartarar som skriveinspirasjon
I denne ressursen finn de nokre skrivestartarar som kan inspirere elevane til å skrive kreative tekstar.
Les merFagtekst i samfunnsfag – de store oppdagerne
Denne ressursen viser hvordan en kan arbeide med fagtekst eller dagboktekst som omhandler en av de store oppdagerne.
Les merBeskrivende fagtekst i naturfag
Denne ressursen viser hvordan elevene kan synliggjøre kunnskap gjennom skriving. Her utvikler elevene både skrivekompetanse og faglig kompetanse.
Les merBokanmeldelse
Hvorfor skriver vi bokanmeldeIser og hva bør en bokanmeldelse inneholde?
Les merSkriverammer
Å gi rammer for skriving betyr å gi elevene stillaser slik at de kan utvikle sin skrivekompetanse.
Les merSamskriving
Samarbeid og dialog om tekstskaping kan føre til økt bevissthet om hva vi gjør når vi skriver. Med samskriving mener vi her at flere elever (to eller flere) er sammen om å skape en felles tekst. Å skrive er ofte en ensom aktivitet, men i skriveopplæringen er det nyttig å legge til rette for at elevene kan skrive sammen. Samskriving som metode kan gjøre elevene bevisste på at de kan være en viktig støtte for hverandre, og samskriving kan skape motivasjon og mestring i skriveopplæringen.
Samskriving kan gjøres på ulike måter. Elevene kan arbeide samtidig i det samme rommet eller de kan jobbe med samme tekst, men på ulike tidspunkt i et felles skriverom på for eksempel skolens læringsplattform. De kan også skrive hvert sitt forslag til ulike tekstdeler for så og møtes ved forhandlingsbordet. Når elevene samskriver, kan læreren lettere koble seg på elevenes skriveprosesser i en tidlig fase, og samtalen elevene imellom gir læreren viktig kunnskap om hva elevene er opptatt av, sliter med, trenger hjelp til og så videre.
Å lage plakater i samfunnsfag
Denne ressursen viser hvordan elever på ungdomstrinnet kan samarbeide om å lage informasjonsplakater der medelevene er målgruppen.
Les merSeasons and Holidays
Hvordan feires jul i USA?
Hva er Thanksgiving?
Når har de sommerferie i England?
Fagtekst i samfunnsfag – de store oppdagerne
Denne ressursen viser hvordan en kan arbeide med fagtekst eller dagboktekst som omhandler en av de store oppdagerne.
Les merÅ skrive for autentiske mottakere i samfunnsfag
Denne ressursen viser hvordan elever på ungdomstrinnet kan samarbeide om å lage informasjonsplakater der medelevene er målgruppen.
Les merSamskriving
Samarbeid om tekstskapingen fører til økt bevissthet om hva vi gjør når vi skriver.
Les merReferanser
- Kvithyld, T., Kringstad, T. & Melby, G. (2020). Gode Skrivestrategier (2. utgave). Cappelen Damm Akademisk.