Fagsamling 3: Digital infrastruktur
God digital infrastruktur og kunnskap om og tilgang på digitale verktøy er avgjørende for at barnehager skal kunne utøve en god digital praksis.
Mål for samlingen
Personalet skal få kunnskap om digital infrastruktur og et utvalg av digitale verktøy som kan benyttes i barnehagens pedagogiske arbeid.
Dette trenger du
Last ned instruksjonsdokumentet med forberedelser til å lede samlingen.
Ressurser:
1 – Oppsummering
Vurderingene av skjema for analyse av barnehagens digitale praksis og den pedagogiske sola som ble samlet inn inn på fagsamling 1 presenteres.
- Hvilke forskjeller og likheter er det?
- Kort diskusjon.
2 – Se film
I denne filmen får dere et innblikk i hva digitale infrastrukturer er, og hvordan ulike digitale verktøy kan brukes i barnehagens pedagogiske arbeid på en utforskende måte sammen med barn. Det handler om å gjøre teknologi til pedagogikk.
3 – Lese fagtekst
Les fagteksten Digital infrastruktur i barnehagen individuelt eller i fellesskap.
4 – Gruppearbeid del 1
Dette gruppearbeidet organiseres som en IGP.
Individuelt: Noter/svar i stikkordsform på notatarket på følgende spørsmål: Hvilke digitale verktøy er tilgjengelige for oss i vår barnehage? Hvordan kan vi bruke de verktøyene vi har sammen med barn?
Gruppe: Sitt i grupper på tre til fem personer. Snakk sammen om notatene deres. Bli enige om tre til fem sentrale punkter fra diskusjonen som dere skriver inn i en digital delingsplattform.
Plenum: Den som leder samlinga viser resultatet fra gruppediskusjonen på storskjerm/digital tavle.
5 – Gruppearbeid del 2
Dette gruppearbeidet organiseres som en post-it-aktivitet.
Ta utgangspunkt i lista over de ulike digitale verktøy og teknologien dere finner i fagteksten og diskuter følgende spørsmål:
- Hva trenger vi eller ønsker vi oss av utstyr?
- Hva har dere lyst til å begynne med?
6 – Oppdrag
Oppdrag til utprøving i praksis.
Gjennomfør minst to aktiviteter med digitale verktøy og ha fokus på barns lek og utforskning. Dersom det er liten tilgang på digitale verktøy, så er det mye man kan gjøre med for eksempel en smarttelefon, et digitalt kamera og en skriver.
Personalet skal fylle ut et Gjort – lært – lurt – ikke så lurt-skjema som tas med til fagsamling 4.