Fagsamling 2: Digital hverdag
Barnehagen skal ta i bruk digitale medier og verktøy i det pedagogiske arbeidet. Hvordan kan dette gjøres på en måte som beriker den pedagogiske virksomheten? Hvordan anerkjennes teknologiens muligheter?
Mål for samlingen
Personalet skal få økt forståelse for barns digitale barndom både hjemme og i barnehagen, og de skal få mer innsikt i hvordan man kan tilrettelegge for digital praksis som beriker den pedagogiske virksomheten i barnehagen.
Dette trenger du
Last ned instruksjonsdokumentet med forberedelser til å lede samlingen.
Ressurser:
1 – Oppsummering
Presentasjon av vurderingene av skjema for analyse av barnehagens digitale praksis og den pedagogiske sola som ble samlet inn på fagsamling 1.
- Fokus: Hva betyr dette for oss og det videre arbeidet?
- Personalet gir innspill underveis eller på slutten av presentasjonen.
2 – Se film
Se fagfilmen Digital hverdag.
Løft frem umiddelbare tanker i personalgruppa etter filmen.
3 – Lese fagtekst
Les fagteksten Den digitale kvardagen til barn individuelt eller i fellesskap.
4 – Gruppearbeid
Gruppearbeid organisert som et dataspill.
Personalet deles i mindre grupper (tre til fem personer) for å diskutere ulike påstander som skal begrunnes før de plasseres på dataspill-brettet. De skal også notere stikkord under aktiviteten der begrunnelsene er viktige. Plasseringen av påstandene på spillbrettet gjøres ut ifra en vurdering fra enig til uenig i ulike grader. Noter stikkord under aktiviteten der begrunnelsene er viktige.
- Tenk over: Hvorfor plasserer dere påstandene slik dere gjør?
- Hva var fokuset i diskusjonene? Skriv stikkord.