Fagsamling 7: Barns digitale lek og utforskning
Gjennom barns naturlige, lekende, nysgjerrige og utforskende tilnærming til verden møter de teknologien fordomsfritt og uredd. Barns undring må møtes på en utfordrende og utforskende måte, slik at dette danner grunnlag for et aktivt og utviklende læringsmiljø i barnehagen.
Mål for samlingen
Personalet skal få økt innsikt i hvordan teknologi og digitale verktøy kan inspirere til lek og utforskning i barns helhetlige læringsprosesser.
Dette trenger du
1 – Erfaringsutveksling
Erfaringsutveksling fra fagsamling 6.
Gjennomfør en kort versjon av Gallerivandring. Alle gruppene presenterer kort sine digitale møteplasser i plenum.
2 – Se film
Se fagfilmen Digitale møteplasser (del 2).
Løft frem umiddelbare tanker i personalgruppa etter filmen.
3 – Lese fagtekst
Les fagteksten Ein leikande og utforskande tilnærming til læring individuelt eller i fellesskap.
4 – Gruppearbeid
Gruppearbeid organisert som heissamtale.
Personalet deles inn i par. Tema for samtalene er:
- Hvordan kan barnehagen tilrettelegge for utforskning, lek og kreativitet gjennom bruk av digitale verktøy?
Tenk kreativt når dere snakker sammen og ikke være opptatt av om det dere sier er praktisk mulig å gjennomføre. Start gjerne samtalen med:
- Hva om vi gjør .... eller tenk om vi kunne .... eller jeg har lyst til å prøve ....
Det er mulig å kjøre flere runder med «heisen» der en møter nye samtalepartnere. Oppsummer i plenum til slutt.
5 – Oppdrag
Dere skal velge en av disse tre oppgavene, men det er mulig å gjennomføre flere av oppgavene hvis det er ønskelig.
Her er oppgavene dere kan velge imellom i dette oppdraget:
- Prøv ut minst to ulike digitale verktøy sammen med barna på din avdeling. Dere skal ha fokus på barns medvirkning og danningsprosesser. Modeller også hvordan digital dømmekraft kan gjøres.
- Følg et eller flere barns interesser i deres utforskning og utprøving av teknologi (gjerne ute i barnehagen eller på tur). Dette skal dere gjøre minst tre ganger.
- Observer barn som inkluderer teknologi eller mediebruk i samspill og lek. Hva skjer og hvordan bruker barna teknologien? Gjør dette minst tre ganger.
Skriv en kort praksisfortelling (tanker og erfaringer fra aktivitetene. Praksisfortellingen bør også løfte fram hvorfor dere gjorde slik dere gjorde eller hvorfor det gikk slik det gikk under utprøvingen. Dette må til for å skape refleksjon og ikke kun en gjenfortelling av hva dere har gjort sammen med barna.