Fagsamling 11: Digital litteraturformidling
Høytlesing og samtaler er sentrale elementer i barnehagens arbeid med språk. Digitale bøker og digital litteraturfomidling bringer inn noen andre elementer i lesinga enn det som gjøres ved lesing av tradisjonelle bøker av papir. Barnehagens lesepraksis bør være både analog og digital, og pedagogene bør velge hvilket medium som er best egnet i ulike sammenhenger.
Mål for samlingen
Personalet skal få kjennskap til digitale bøker og digital litteraturformidling i barnehagen.
Merk!
Bruk god tid på erfaringsutvekslingen. Det er ingen fagfilm i denne fagsamlinga.
Dette trenger du
Last ned instruksjonsdokumentet med forberedelser til å lede samlingen.
Ressurser:
1 – Erfaringsutveksling
Erfaringsutveksling fra fagsamling 10 ved bruk av twistmetoden.
Personalet deles i grupper på tre til fem personer der alle gir en kortfattet presentasjon av prosjektene sine uten at det gis respons fra gruppa. Gruppa blir enige om et prosjekt som skal presenteres i plenum. Alle gruppene deler et bidrag.
Alle deltakerne skriver svar på i stikkordsform i et eget notat som lyttebestilling.
- Var det noe du hørte nå som du ikke var klar over?
- Har du selv møtt denne utfordringen i din praksis?
- Fikk du bekreftet noe du selv har erfart? Hva?
- Hvordan tenker du at man kan møte denne utfordringen i praksis?
- Løsningsforslag?
2 – Lese fagtekst
Les fagteksten Digitale bøker og digital litteraturformidling i barnehagen individuelt eller i fellesskap.
3 – Gruppearbeid del 1
Personalet deles i grupper på tre til fem personer.
Den som leder fagsamlinga skal formidle eller lese en digital bok for resten av personalet. Diskuterer hvordan akkurat denne boka kan brukes sammen med barn. Gruppa skriver inn sine refleksjoner i notatarket Digital litteratur del 1 eller i en digital delingsplattform.
4 – Gruppearbeid del 2
Personalet prøver ut ulike digitale bøker sammen. Bruk gjerne tipsene i fagteksten for å finne digitale bøker/apper. Deretter skal gruppene sammen finne ut hvordan de vil prøve ut digital litteraturformidling på sin avdeling. Alle gruppene skriver inn sine idéer i notatarket Digital litteratur del 2 eller i en digital delingsplattform.
5 – Oppdrag
Oppdrag til utprøving i praksis.
Velg en digital bok som passer for din barnegruppe. Denne boka formidles minst tre ganger før neste samling. Dette oppdraget skal gjennomføres individuelt
Observasjon: Hvordan involveres barna i den interaktive lesinga? Skriv en kort logg fra hver av lesestundene.