Minoritetsspråklige elever og læring av ord og begrep i fag
God skriveopplæring – uansett morsmål.
God skriveopplæring er noe av det viktigste vi kan tilby våre elever, uansett morsmål. I denne ressursen finner du konkrete eksempel på hvordan elever med norsk som andrespråk kan øke ordforrådet sitt og lære seg fagbegrep. Skjemaene kan brukes både i særskilt språkopplæring og i ordinær undervisning i samlet klasse. Det finner lenker til skjema som lærere og elever kan laste ned eller skrive ut. Det er også mulig å skrive direkte inn i skjemaene. Når elevene har lært seg ord de kan bruke i setninger, kan dette settes sammen til korte fagtekster.
Fagskriving og begrepsinnlæring står sentralt i alle fag
For å bli god til å skrive må vi skrive mye. Mange minoritetsspråklige elever mangler større eller mindre deler av det norske språket. Så hva kan vi gjøre for å motivere elevene til det harde arbeidet som må legges ned for å lære seg norsk?
- Legg til rette for skrivesituasjoner hvor teksten ikke skal vurderes.
- La elevene samarbeide og bruke det muntlige språket som støtte.
- Elevene kan samarbeide om å lese en kort tekst og finne viktige begrep, før de bruker begrepet i en setning.
- Tekstene bør være relevante og aktuelle, gjerne hentet fra lærebøkene elevene bruker i ulike fag.
- Hvis elevene kan så lite norsk at de strever med å lese, kan bilder brukes sammen med korte tekster.
Bak denne lenken finner du et skjema (Word) som eleven kan laste ned og skrive i, eller læreren kan velge å skrive ut skjemaet og trykke opp. Vi har med eksempel fra tema innenfor fagene geografi, norsk, samfunnsfag og naturfag.
Tenkeskriving er en god måte å komme inn i et tema på
Ulike tenkeskrivingsøvelser kan fungere som en vei inn i fagene. Eleven kan fokusere på ulike ting, eller læreren kan stille spørsmål som leder eleven i en viss retning. Uansett er skrivinga uformell og ment for eleven selv. Læreren må være åpen for at eleven også bruker (noe av) morsmålet sitt. Ha samtidig et eget fokus på det språklige. I forbindelse med åpne spørsmål kan læreren nettopp rette fokuset mot norske spørreord, strukturen i spørresetninger og hvordan vi kan svare på spørsmål.
Eksempel på spørsmål
- Hva slags tekster vet du om som er typiske for dette faget? (Norskfaget - morsmålet, samfunnsfag, naturfag).
- Hvordan liker du best å arbeide når du skal lære noe? (Læringsstrategier - bevisstgjøring).
- Hva kan du fra før om dette temaet? (Alle tema).
- Hva tror du at du kan bruke dette til i framtida? (Å sette opp budsjett i matematikkfaget, å lære om demokratiske prosesser i samfunnsfaget).
- Hvorfor skal vi lære om dette? (Ulike tema innenfor samfunnsfag, geografi, historie, religion og etikk).
- Hva synes du er mest interessant innenfor temaet vi nettopp har tatt for oss? (Alle tema) .
La tenkeskriving være utgangspunktet for muntlighet i fagene. Elevene kan snakke to og to/i mindre grupper, noe mange minoritetsspråklige elever foretrekker. De kan lese om noe av det de har skrevet eller de kan oppsummere tankene sine fritt.
Ordbokøvinger ut fra fagspråk
Ordbokøvinger ut fra fagspråk er konkrete arbeidsoppgaver elevene kan samarbeide om. Ordbokøvinger bør baseres på aktuelle tekster eleven har bruk for å forstå i de enkelte fagene.
- Vær åpen for at skrivinga kan skje med en blanding av bruk av morsmål, engelsk og norsk - dette kan tydeliggjøre hvor eleven befinner seg på veien mot mestringen av det norske språket.
- Lær opp elevene i hvordan de bruker ordbok, både på papir og på nett. Da kan elevene ta utgangspunkt i ord de kun kan på morsmålet sitt og finne det norske ordet.
- Lær elevene til å bruke søk-erstatt-funksjonen i tekstbehandlingsprogrammet de bruker. Pass på at elevene bruker et funksjonelt skriveprogram som gir dem mulighet til å samskrive.
- Legg til rette for at minoritetsspråklige elever får sin egen ordbok, til odel og eie. Da kan de notere, streke under og markere ord som er ekstra viktig for dem.
Bak denne lenken finner du skjema eleven kan laste ned og skrive i, eller læreren kan velge å skrive ut skjemaet og trykke opp. Vi har med eksempel fra tema innenfor fagene samfunnsfag, historie og geografi.
Hvis elevene bruker engelsk som en del av mellomspråket sitt, kan det også være utgangspunktet for en ordbokøving. Dette eksempelet (Word) er hentet fra psykologifaget.
Skriving er en grunnleggende ferdighet i alle fag, og dermed er alle lærere også skrivelærere. Fokuset her er særlig rettet mot aktiviteter som øker minoritetsspråklige elevers ordforråd og begrepsinnlæring i relevante faglige sammenhenger. De konkrete tipsene i lenkene over, kan fungere som støttende rammer for elevene. Dette er i tråd med prinsippene for god skriveopplæring:
- La elevene skrive mye, ofte og faglig.
- Bruk underveisvurdering for læring.
- Gjør elevene til strategiske skrivere.
- Bruk rammer som støtte i skriveopplæringa.
- Snakk om skriving i klasserommet.
Å skrive med et formål og til en mottaker
Å skrive med et formål og en reell mottaker kan være motiverende. Å la elevene skrive forklaringer eller instrukser til hverandre, der begrepet eller fenomenet er ukjent, men innenfor et kjent tema, kan være en lærerik og morsom skriveoppgave. Eksempel fra geografifaget.
Å stille spørsmål og svare på spørsmål kan lede elevene inn i fagstoffet. Her rettes fokuset også mot de språklige strukturene i spørre- og svarsetninger. Eksempel fra fagene historie og norsk.
Fagspesifikk skriving handler også om å la elevene bli kjent med sjangre og teksttyper innenfor et fagfelt. Naturfagsrapporten kan være et godt utgangspunkt for å lære sentrale begrep og strukturer. I forarbeidet til rapporten kan fokuset rettes mot for eksempel å uttrykke rekkefølge og årsakssammenhenger. Eksempel fra naturfag og norsk.
Relevante linker
Ulike læreverk har nettressurser. Her et et utvalg nettressurser som er gratis og tilgjengelig for både lærere og elever. Husk at bruken av slike ressurser må samsvare med formål og elevenes behov og forutsetninger!
- Fra Intertekst - minigrammatikk på bokmål.
- Fra Moment - tegnsetting og grammatikk.
- Fra Signatur - drilloppgaver og grammatikk.
Andre nettressurser:
- Fra nettsiden til vox.no - voksenopplæring, med bestilling av kartleggingsmateriell for voksne
Ulike forlag gir ut lærebøker/oppgavehefter rettet mot minoritetsspråklige.
På nettsiden til NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring finner du et systematisk opplegg om begrepsinnlæring.
Utdanningsdirektoratet har flere gode ressurser: