Hopp til toppområde Hopp til hovedinnhold Hopp til bunnområde Tekststørrelse tips

PC: Press ned CTRL og klikk på + (pluss) for å forstørre eller - (minus) for å forminske.

MAC: Press ned CMD og klikk på + (pluss) for å forstørre eller - (minus) for å forminske.

Skrivesenteret
Søk
  • Ressurser
  • Prosjekter
  • Kurs
  • Artiklar og hefte
  • Om oss
  • Våre publikasjoner
  • Kontakt
  • English
  • Barnehage
  • Barnetrinn
  • Ungdomstrinn
  • Videregående skole
Skrivesenteret
  • Barnehage
  • Barnetrinn
  • Ungdomstrinn
  • Videregående skole
Skrivesenteret
Ressurser
Velkommen tilbake til barnehagen!
Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post
Innholdsnavigasjon

Velkommen tilbake til barnehagen!

Gjennom å delta i dialoger får barna også erfaringer med å fortelle.

Barnehageansatte skal snart ta imot mange forventningsfulle barn som kommer løpende inn porten igjen etter flere uker hjemme. Hvordan skal man ta imot barna etter en lang periode borte fra barnehagen? Og hvordan kan man bidra til at alle får dele sine opplevelser og erfaringer fra sommerferien med barnefellesskapet?

Det er tid for lek!

Barna vil gjerne leke det de har opplevd og erfart. Leken blir derfor en viktig kilde til informasjon hvor dere kan finne noen felles referanserammer hos barna. Dette kan brukes som utgangspunkt i den videre planleggingen, og i arbeidet med å ta imot mange barn samtidig, etter sommerferien. Gjensynsgleden mellom barna kan gi nyttige bidrag til hvordan personalet kan legge til rette for inkludering og fellesskap for alle barna. Barnehagene jobber for tiden med Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis og betydningen av deltakelse i fellesskapene aktiviteter for alle barn, uansett bakgrunn og forutsetninger er sentralt i dette arbeidet.

Ved å ta utgangspunkt i erfaringer barna har med seg etter sommerferien, kan personalet bidra til at alle barn får videreformidlet sine opplevelser til barnefellesskapet.

Rammeplanen for barnehagen sier at barna skal møtes som individer, og at barnehagen skal møte deres opplevelsesverden med respekt (RP, 2017, s. 8). Hvordan kan man få til dette på en god måte? Berit Bae (2009) løfter fram dialog og samtaler som viktige for å inkludere barna i egne læringsprosesser. Hun snakker om romslige og trange samspillsmønstre, der den voksne i større eller mindre grad evner å lytte til barnets innspill. Det handler i stor grad om å skape en gjensidighet i samspillet mellom barnet og den voksne, og hvor barnet ses på som en likeverdig aktør og som kompetent (Bae, 2009; Bae, 2011; Bae, 2016). Å legge til rette for nærhet og trygge rammer, samt god tid til å snakke sammen, vil gi barn muligheten til å uttrykke seg. Dette kan gjerne gjøres i mindre grupper både ute og inne.

En voksen i barnehagen som har en samtale med to barn

De spontane samtalenes betydning

Hverdagssamtalene oppstår gjerne i garderoben, i uteleken, ved måltidene og i mindre grupper. Det er ofte i disse situasjonene de gode språkmøtene blir til. Det handler altså om ha rutiner og en dagsrytme som rammer inn dagen for barn og ansatte, og som gir rom for disse samtalene. Da gjelder det å være oppmerksomme og utnytte disse gylne øyeblikkene sammen med barna. Det er samtalene som driver aktivitetene framover, og det er ofte samtalen som samler barn og voksne om noe felles (Gjems, 2009). Møt en barnehage som gir barna tid og rom for bearbeiding av erfaringer og opplevelser gjennom samtaler, språklek, musikk og tekstskaping.

Når barna får delta i aktiviteter og samtaler med andre, kan erfaringene deres bli til ny kunnskap for barnet. Barna bruker språket som et redskap for å organisere og systematisere erfaringene sine, og gjennom å delta i dialoger får barna også erfaringer med å fortelle. De får en naturlig arena for å ta i bruk ord og begreper (Gjems, 2014). I de spontane hverdagssamtalene er det derfor viktig at de ansatte støtter barnas måte å uttrykke seg på. La barna bestemme selv hvordan de vil delta i samtalen, og anerkjenn det barna sier ved å gi oppmuntrende respons underveis i samtalene. Bruk også kroppsspråk, blikk og gester som støtter opp under denne responsen. Bekreft og utvid det barna sier. Unngå å korrigere. La barna prate mye og lenge!

To barnehagebarn og en voksen som snakker om det de ser på himmelen

Fortelling er en viktig måte å bearbeide på

Ved å skape felles fortellinger kan barnet får dele sine tanker og opplevelser, men her er det også fint å invitere til å bruke fantasi. Slike fortellinger kan dere gjerne gjøre digitale ved å bruke for eksempel appen Book Creator.

La barna si noen setninger hver som du enten skriver på en plakat eller på PC/smartboard. Denne formen for skriving kalles gjerne tekstskaping.

Barna kan også lage egne bøker der de tegner og skriver selv. Eller barna kan male på store ark, slik at bøkene blir store og spennende. Her kan dere sette sammen bildene fra barna til en felles bok. Barna har helt sikkert mange gode forslag til innhold i fortellingene, men det kan være lurt å stille noen åpne sprøsmål som kan skape undring. Hvordan ser et virus ut? Hva er et virus? Hvorfor er noen virus farlige for oss mennesker? Vær kreativ og skap noe sammen!

Det kan være fint å vise bøkene på storskjerm i barnehagen hvis dere har det tilgjengelig, og la da barna fortelle selv hva de har tegnet og skrevet om. Bøkene kan fotograferes eller scannes inn på PC slik at de kan deles med andre på skjerm, eller dere kan sende de digitalt til foreldre og foresatte. Bildene eller maleriene kan også settes sammen til en liten film. Kanskje kan barn selv være fortellerstemmen i filmen?

Hva med en fortellerstol?

I ei mindre gruppe vil det kunne være rom for å fortelle om sine tanker og erfaringer. Hva med å bruke en fortellerstol som samlingspunkt og som metode for å dele opplevelser?

I en utebarnehage kan dere lage dere et fint sitteunderlag i tovet ull som dere har med i sekken, og som kan brukes for å markere at det nå er fortellingstid. Barna kan kanskje dekorere hvert sitt sitteunderlag som de kan bruke når de skal fortelle? Hva med å gå til deres faste turplass i fjæra eller skogen, der dere sammen kan finne en bestemt sten eller bergknaus som dere velger som fortellerstol? En slik fortellerstol eller fortellersted kan være med på å styrke barnas fortellerglede og språkutvikling. Den kan også bidra til at barna utvikler både skriftlig og muntlig tekstkompetanse, i tillegg til at den kan være med på å la barna bearbeide opplevelser og tanker de har om ting som opptar dem (Sandø & Myran, 2018, s. 27). Slike fortellerstunder kan være et godt supplement til de mer spontane hverdagssamtalene som oppstår i barnehagedagen.

Fortellerstol

Det er sikkert mange spørsmål som skal undersøkes i den nærmeste tiden. Lytt til barna og følg deres innspill. Det handler om å tune seg inn på hvert barn. Det er jo det barnehageansatte er eksperter på!

Publisert 6. januar 2021 (Sist revidert 19. april 2024)

Organisert i

Språkstimulering Barnehage

Har du sett disse?

Bilder som utgangspunkt for samtaler

Bilder som utgangspunkt for samtaler

I dag er temaet gråt. Hvorfor gråter vi? Hva skjer med kroppen når vi gråter? Hva er tårer?
Å lytte til lyder og rytme i språket

Å lytte til lyder og rytme i språket

I denne barnehagen leker barna med lyder, rim og rytmer sammen i språkleken. Her er de ansatte tett på barna når de utforsker språk, sang og musikk.
Å sette ord på vanskelige følelser

Å sette ord på vanskelige følelser

Hvordan kan barnehagen jobbe med barnelitteratur som utgangspunkt for gode samtaler?

Personvernerklæring

Personvernerklæringen handler om hvordan denne nettsiden samler inn og bruker informasjon om besøkende. Erklæringen inneholder informasjon du har krav på når det samles inn opplysninger fra nettstedet vårt, og generell informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger. Juridisk eier av nettsiden er behandlingsansvarlig for virksomhetens behandling av personopplysninger. Det er frivillig for de som besøker nettsidene å oppgi personopplysninger i forbindelse med tjenester som å motta nyhetsbrev og benytte del- og tipstjenesten. Behandlingsgrunnlaget er samtykke fra den enkelte, med mindre annet er spesifisert.

1. Webanalyse og informasjonskapsler (cookies)

Som en viktig del av arbeidet med å lage et brukervennlig nettsted, ser vi på brukermønsteret til de som besøker nettstedet. For å analysere informasjonen, bruker vi analyseverktøyet Google Analytics. Google Analytics bruker informasjonskapsler/cookies (små tekstfiler som nettstedet lagrer på brukerens datamaskin), som registrerer brukernes IP-adresse, og som gir informasjon om den enkelte brukers bevegelser på nett. Eksempler på hva statistikken gir oss svar på er; hvor mange som besøker ulike sider, hvor lenge besøket varer, hvilke nettsteder brukerne kommer fra og hvilke nettlesere som benyttes. Ingen av informasjonskapslene gjør at vi kan knytte informasjon om din bruk av nettstedet til deg som enkeltperson. Informasjonen som samles inn av Google Analytics, lagres på Googles servere i USA. Mottatte opplysninger er underlagt Googles retningslinjer for personvern. En IP-adresse er definert som en personopplysning fordi den kan spores tilbake til en bestemt maskinvare og dermed til en enkeltperson. Vi bruker Google Analytics sin sporingskode som anonymiserer IP-adressen før informasjonen lagres og bearbeides av Google. Dermed kan ikke den lagrede IP-adressen brukes til å identifisere den enkelte brukeren.

2. Søk

Hvis nettsiden har søkefunksjon så lagrer informasjon om hvilke søkeord brukerne benytter i Google Analytics. Formålet med lagringen er å gjøre informasjonstilbudet vårt bedre. Bruksmønsteret for søk lagres i aggregert form. Det er bare søkeordet som lagres, og de kan ikke kobles til andre opplysninger om brukerne, slik som til IP-adressene.

3. Del/tips-tjenesten

Funksjonen "Del med andre" kan brukes til å videresende lenker til nettstedet på e-post, eller til å dele innholdet på sosiale nettsamfunn. Opplysninger om tips logges ikke hos oss, men brukes kun der og da til å legge inn tipset hos nettsamfunnet. Vi kan imidlertid ikke garantere at nettsamfunnet ikke logger disse opplysningene. Alle slike tjenester bør derfor brukes med vett. Dersom du benytter e-postfunksjonen, bruker vi bare de oppgitte e-postadressene til å sende meldingen videre uten noen form for lagring.

4. Nyhetsbrev

Nettsiden kan sende ut nyhetsbrev via epost hvis du har registrert deg for å motta dette. For at vi skal kunne sende e-post må du registrere en e-postadresse. Mailchimp er databehandler for nyhetsbrevet. E-postadressen lagres i en egen database, deles ikke med andre og slettes når du sier opp abonnementet. E-postadressen slettes også om vi får tilbakemelding om at den ikke er aktiv.

5. Påmelding, skjema

Nettsiden kan ha skjema for påmelding, kontaktskjema eller andre skjema. Disse skjemaene er tilgjengeliggjort for publikum for å utføre de oppgaver de er ment å gjøre. Påmeldingsskjema er for at besøkende kan melde seg på eller registrere seg. Kontaktskjema er for at besøkende enkelt kan sende en melding til nettsidens kontaktperson. Vi ber da om navnet på innsender og kontaktinformasjon til denne. Personopplysninger vi mottar blir ikke benyttet til andre formål enn å svare på henvendelsen. Skjema sendes som epost via Mailgun som tredjepartsløsning. Hele innsendelen blir lagret hos Mailgun i 24 timer. Mellom 24 timer og 30 dager er det kun mailheader som blir oppbevart før innsendelsen blir slettet etter 30 dager. Årsaken til denne lagringen er for å bekrefte om eposter blir sendt fra nettsiden og videresendt til riktig mottaker. Når eposten er mottatt av mottaker så er det opp til mottaker å avgjøre Databehandlingsbehovet av eposten.

6. Side- og tjenestefunksjonalitet

Det blir brukt informasjonskapsler i drift og presentasjon av data fra nettsteder. Slike informasjonskapsler kan inneholde informasjon om språkkode for språk valgt av brukeren. Det kan være informasjonskapsler med informasjon som støtter om lastbalanseringen av systemet slik at alle brukere blir sikret en best mulig opplevelse. Ved tjenester som krever innlogging eller søk kan det bli brukt informasjonskapsler som sikrer at tjenesten presenterer data til rett mottaker.

7. Hvordan håndtere informasjonskapsler i din nettleser

På www.nettvett.no kan du lese om hvordan du stiller inn nettleseren for å godta/avvise informasjonskapsler, og få tips til sikrere bruk av internett.
Skrivesenteret

Skrivesenteret

  • Ansatte
  • Om skrivesenteret
  • Mandat

Prosjekter

  • ViBes
  • DEKOM
  • REKOM
  • Språkløyper

Forskning

  • Våre publikasjoner
  • FUS-prosjektet
  • Normprosjektet
  • SkrivBiB

Kontaktinformasjon

Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking. NTNU ILU, 7491 Trondheim
post@skrivesenteret.no
73 41 25 76
Personvern og informasjonskapsler
Utarbeidet i samarbeid med Smart Media