Å skrive i fysikk på videregående
I denne ressursen viser vi eksempler på fagskriving i fysikk 1. Formålet med skriveoppgaven er at elevene skal lære å formidle faglig innhold skriftlig på en strukturert og tydelig måte med bruk av fagterminologi.
For å kunne skrive en informerende fagartikkel i fysikk 1, må eleven skaffe seg kunnskap om emnet ved å lese ulike kilder. I dette undervisningsopplegget var temaet astrofysikk og kosmologi knyttet til kjerneelementet «Materie, tid og rom». Elevene skulle skrive en informerende fagartikkel med fokus på å gjøre rede for et faglig emne ved bruk av minst tre kilder. Dette var en samskrivingsoppgave, to og to.
Grunnleggende ferdighet
- Å kunne lese i fysikk innebærer å trekke ut, tolke og reflektere over informasjon i tekster som inneholder fysikkfaglige begreper, symboler, matematiske uttrykk, figurer, grafer og programmeringskoder. Det innebærer også å følge og forstå fysikkfaglige resonnementer og argumenter i skriftlig tekst.
I tillegg til å skrive en fagartikkel, skulle elevene holde en kort muntlig presentasjon om emnet etter de hadde skrevet teksten. Dette valgte faglærer fordi elevene kan bli trukket ut til muntlig eksamen i faget, og fordi en muntlig presentasjon kan avdekke om begge elevene på gruppa har kunnskap om temaet. Medelever får også innblikk i ulike innganger til temaet når de lytter til hverandres presentasjoner.
Grunnleggende ferdighet
-
Å kunne skrive i fysikk innebærer å formidle faglig innhold skriftlig på en strukturert og tydelig måte med bruk av fagterminologi, symboler og vitenskapelig notasjon. Det innebærer også å bruke et matematisk språk for å formulere lovmessigheter i naturen, formidle resonnementer og angi kvantitative sammenhenger. Videre innebærer det å veksle mellom ulike representasjoner, for eksempel figurer, tekst, grafer, tabeller og matematiske formler.
Oppgaven
- Velg et tema som dere vil jobbe med (se forslag til tema lengre ned).
- Finn faginnhold i læreboka og fra minst to andre kilder. Se tips til kilder nedenfor.
- Samskriving to og to.
- Skriv en informerende fagartikkel på cirka tre til fire sider.
- Forbered en presentasjon på fem til seks minutter der dere gjør rede for temaet dere har valgt, med utgangspunkt i det dere skrev i fagartikkelen.
- Tidsbruk: tre uker.
- I den første uka skal dere velge tema, finne aktuelle kilder og lese om emnet, lage tankekart og lage en disposisjon til fagartikkelen.
- I den andre uka skal dere skrive et førsteutkast. Førsteutkastet med en responsbestilling leveres inn til faglærer i slutten av den andre uka.
- I den tredje og siste uka skal dere revidere og sluttføre teksten og forberede en presentasjon.
Modelltekster
Tips
Formelle krav
- Skrifttype Times New Roman, 12 pkt, 1,5 linjeavstand.
- Fagteksten leveres innen dagen før dere har presentasjon.
- Oppgi alle kilder dere har brukt i kildeliste bakerst i dokumentet og i selve teksten. Husk også bildekilder.
Vurdering
- Individuell vurdering med karakter.
- Skriftlig og muntlig del teller like mye.
- Fagartikkelen og framføringen bør framstå som helhetlig og sammenhengende.
- Se eget dokument for vurderingskriterier.
Vurderingskriterier
Forslag til temaer
- På besøk i den galaktiske fødestuen
Nøkkelord: Brun dverg, protostjerne, roterende gasskyer. - Sola – en resirkulert stjerne
Nøkkelord: Grunnstoff, fusjon, planetarisk tåke. - Med døden til følge – den spektakulære slutten på en stjernes liv
Nøkkelord: Fusjon, implosjon, supernova. - Ungdomsgjenger og aldershjem i universet
Nøkkelord: HR-diagram, kulehopp, Pleiadene. - Når tiden står stille – om svarte hull
Nøkkelord: Hypernova, kritisk radius, Svanen. - Universets fyrtårn – når fysikken blir ekstrem!
Nøkkelord: Superkjempe, supernova, pulsar. - Langt og lengre enn langt – avstander i universet
Nøkkelord: parallakse, kefeider, supernovaer. - Big Bang – Det store smellet
Nøkkelord: Universets alder, standardmodellen, kjempesmellteorien. - Hva er i universet – egentlig?
Nøkkelord: Mørk materie, mørk energi, tyngdekrefter. - Universets historie – hvordan har vi havnet her?
Nøkkelord: Ekspansjon, inflasjonsfase, kunnskapsgrense.
Relevante lenker
Beskrivelse av skriveprosessen
Førskrivingsfasen
- Intro: Elevene fikk skjermmøte med forsker Jonas Tjemsland, stipendiat ved Institutt for fysikk ved NTNU Møt en forsker på skjerm - Skolelaboratoriet - NTNU.
- Presentere og klargjøre skriveoppgaven.
- Presentere og klargjøre vurderingskriterier. Elevene fikk være med på å lage kriterier. De fikk utdelt et vurderingsskjema med tomme rubrikker. Elevene satt i grupper og diskuterte vurderingsområder og nivåbeskrivelser. Lærer samlet inn og lagde vurderingsskjema med utgangspunkt i elevenes forslag.
- Lese modelltekst og aktivere forkunnskaper om sjanger. Elevene leste og diskuterte en fagartikkel om et annet tema. Læreren stilte spørsmål som: Hva er det som gjør dette til en god fagartikkel? Se på struktur, bruk av fagspråk, utdypende forklaringer og kildebruk.
- Aktivere forkunnskaper emnet – lærere presenterte en aktuell nyhetssak om temaet, forklarte fenomen og komet, klassen så noen filmsnutter på youtube.
Komme i gang
- Elevene velger seg et tema fra lista som læreren presenterer.
- Elevene søker etter 3 kilder. Start med å se om det står noe i læreboka før man søker på nettet.
- Lese kildene og notere underveis for å skaffe seg kunnskap.
- Lage en skriveramme for å planlegge struktur og innhold i teksten.
- Elever som ønsker litt hjelp for å komme i gang får skriveramme og noen startsetninger av læreren.
- Skrive et førsteutkast.
Respons
- Be om responsbestilling. Velge ut et-to områder man ønsker respons på. Det kan for eksempel være den overordnede strukturen, oppbygging av et avsnitt, bruk av fagspråk, kildebruk og kildeføring. Når eleven må gi en responsbestilling, må eleven aktivt vurdere hva han behøver hjelp til.
- Responsen kan gis av lærer og/eller en medelev.
Revisjon
- Revidere teksten etter respons fra lærer eller medelev.
- Et tips til revisjonsarbeid er å lære elevene å bruke LOSE-modellen. Å LOSE et førsteutkast er en systematisk metode i revisjonsarbeidet. Gjennom LOSE-skjemaet får elevene et verktøy som tvinger dem til å reflektere over hva slags type endringer de gjør.
Legge til
|
Omorganisere
|
Slette
|
Erstatte
|
|
|
|
|
(Gallagher & Anderson, 2012, oversatt og tilpasset norske forhold).
Sluttføring
- Lese over teksten med et kritisk blikk før innlevering.
- Sjekke vurderingskriteriene før innlevering.
- Sjekke at alle kilder er skrevet inn i teksten på korrekt måte.
- Lage en korrekt kildeliste.
Kommenterte elevtekster
her finner du tre elevtekster som kan brukes som modelltekster. I tillegg finner du kommenterte elevtekster som viser hvilken respons lærer har gitt på tekstene.
Denne ressursen er laget i samarbeid med fysikklærer Silje Rødseth ved Charlottenlund vgs.
Hjelp oss å bli bedre!
Hvordan synes du fordelingen mellom teoriske perspektiver og læringsaktiviteter er i denne ressursen?