Skrivestrategier i revisjonsfasen
I revisjonsfasen handler det om å utvikle strategier for å kunne lese og bearbeide egen tekst. Det krever at elevene går ut av rollen som skriver av egen tekst og inn i rollen som leser av teksten.
I revisjonsfasen bruker vi strategier for å:
Lese over tekst
|
Bearbeide tekst etter respons
|
LOSE tekst
|
Bearbeide tekst etter respons
Både lærer og læringspartner kan gi respons. Hensikten med responsen er å utvikle elevens evne til å vurdere kvalitet og forbedringspotensiale i egne tekster, og til å skrive om tekstene
Grammatisk kvarter
Kvifor arbeide med grammatikk i skulen? No slår vi eit slag for funksjonell grammatikk i klasserommet.
Les merLa elevene gi respons på lærerens modelltekst
Denne ressursen viser hvordan læreren lar elevene samarbeide om å gi respons på en modelltekst. Filmen viser et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Les merMy favourite book cover – småskriving i engelsk
Å jobbe med forsider på bøker er fine småskrivingsoppgaver i norsk, engelsk og andre fremmedspråk. I dette opplegget viser vi hvordan elevene kan småskrive omkring forsida på ei bok – gjerne favorittboka si.
Les merVideorespons
Mange lærere bruker mye tid på vurderingsarbeidet sitt. Videorespons er et verktøy som kan være med på å forenkle dette tidkrevende arbeidet.
Les merPraktiske responsmetodar
Filmutdraget viser døme på praktiske responsmetodar som kan brukast i ulike fag på ulike trinn.
Les merKorleis arbeide med undervegsvurdering, respons og revisjon?
I denne ressursen viser vi korleis vi kan arbeide med undervegsvurdering, respons og revisjon i klasserommet, eksemplifisert gjennom ein fagdag i norsk på vg1.
Les merSamskrive og revidere
Også i revisjonsfasen vil det være mye å hente på å la elevene revidere tekstene sine sammen. Når to elever reviderer teksten sammen, vil det foregå en viktig samtale om tekstkvalitet og forbedringspotensial. Elevene må argumentere for valgene de ønsker å gjøre, og de må «smake» på ulike formuleringer.
Å skrive i fysikk på videregående
I denne ressursen viser vi eksempler på fagskriving i fysikk 1. Formålet med skriveoppgaven er at elevene skal lære å formidle faglig innhold skriftlig på en strukturert og tydelig måte med bruk av fagterminologi.
Les merFilosofen Sokrates
Skriving som redskap for refleksjon og læring i KRLE.
Les merFrå novelle til teikneserie
I dette opplegget arbeider ein med nynorsk som sidemål gjennom lesing av novelle og nyskaping av novella i teikneserieformat.
Les merÅ skrive samandrag i engelsk
Kven var William Shakespeare?
Les mer«The Snowman» – fra film til bildebok
I denne ressursen skal elevene gjøre filmen «The Snowman» om til bildebok.
Les merÅ skrive sammendrag
Systematisk opplæring i skriving av sammendrag har vist seg å ha effekt på både lese- og skriveferdighetene til elevene.
Les merÅ skrive for autentiske mottakere i samfunnsfag
Denne ressursen viser hvordan elever på ungdomstrinnet kan samarbeide om å lage informasjonsplakater der medelevene er målgruppen.
Les merSamskriving
Samarbeid om tekstskapingen fører til økt bevissthet om hva vi gjør når vi skriver.
Les merMinoritetsspråklige elever og læring av ord og begrep i fag
God skriveopplæring – uansett morsmål.
Les merÅ LOSE tekst
Å LOSE et førsteutkast av en tekst er en systematisk revisjonsstrategi. LOSE-strategien hjelper elevene til å gjøre ulike typer revisjoner på ordnivå, setningsnivå og tekstnivå.
Å vurdere kilder med ETOS-modellen
Kritisk tenkning og vurdering av kilder er sentralt i Kunnskapsløftet 2020. Denne ressursen inneholder en modellering og forslag til ulike tverrfaglige skriveoppgaver i norsk og samfunnskunnskap.
Les merÅ skrive i fysikk på videregående
I denne ressursen viser vi eksempler på fagskriving i fysikk 1. Formålet med skriveoppgaven er at elevene skal lære å formidle faglig innhold skriftlig på en strukturert og tydelig måte med bruk av fagterminologi.
Les merKorleis arbeide med undervegsvurdering, respons og revisjon?
I denne ressursen viser vi korleis vi kan arbeide med undervegsvurdering, respons og revisjon i klasserommet, eksemplifisert gjennom ein fagdag i norsk på vg1.
Les merReferanser
- Kvithyld, T., Kringstad, T. & Melby, G. (2020). Gode Skrivestrategier (2. utgave). Cappelen Damm Akademisk.