Å skrive fagartikkel på videregående
Elevene skal skrive drøftende fagartikler i flere fag på videregående. For å skrive gode fagartikler må elevene mestre ulike delferdigheter.
De må blant annet kunne gjøre rede for et faglig emne på en presis måte, og de må kunne drøfte et fagstoff. I tillegg må de kunne vurdere og anvende kilder.
- hvordan elevene kan trene på å gjør rede for et faglig emne i norsk, samfunnskunnskap og naturfag
- hvordan elevene kan lære å drøfte et fagstoff i norsk, samfunnskunnskap og naturfag
- hvordan elevene kan lære å vurdere og anvende ulike type kilder.
Filmen «Hvordan lære elevene å skrive fagartikkel» viser hvordan lærere kan bruke baklengs planlegging og tenke progresjon i arbeidet med fagartikler.
Hvorfor skal elevene lære å skrive fagartikkel?
Denne introduksjonsfilmen kommenterer hva læreplanene (LK2020) sier om å skrive fagartikkel.
Tips
I vedlegget finner du en fagartikkel skrevet av en elev på vg1.
Hvordan lære elevene å skrive fagartikkel?
Denne introduksjonsfilmen viser hvorfor lærere bør tenke baklengs planlegging og progresjon når man skal lære elevene å skrive fagartikkel.
Tips
I vedlegget Refleksjonsspørsmål etter introduksjonsfilm 2 finner du forslag til refleksjonsspørsmål for lærere om hvordan man kan lære elevene å skrive en fagartikkel.
Underveisvurdering er en sentral del av god skriveopplæring når elevene skal lære å skrive fagartikler. Vi anbefaler artikkelen «Fem teser om funksjonell respons» og fagfilmen «Læringsfremmende vurdering».