DEKOM
Kunnskapsdepartementet innførte i 2017 DEKOM, en ny modell for kompetanseutvikling i skolen.
DEKOM er et anagram for Desentralisert kompetanseutvikling. I ordningen overføres statlige midler til kommunene og fylkeskommunene via Statsforvalter og skal stimulere til kvalitetsutvikling i skolen.
Midlene skal gi grobunn til langsiktig samarbeid mellom kommunene og universitets- og høgskolesektoren. Utdanningsdirektoratet legger til grunn at skoleeierne må samarbeide i hensiktsmessige nettverk seg imellom og med UH-institusjoner. Skrivesenteret er en del av NTNU og kan være utviklingspartner for kommuner og nettverk som ønsker å komme i gang med denne ordningen. Les mer i Meld. St. 21 (2016-2017): Lærelyst – tidlig innsats og kvalitet i skolen.
Hva kan Skrivesenteret bidra med som utviklingspartner?
Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking er en del av Institutt for lærerutdanning ved NTNU. Det overordnede målet til Skrivesenteret er å styrke skrivekompetansen hos barn, unge og voksne. Skrivesenteret skal støtte lærere i arbeidet med skriving som grunnleggende ferdighet i ulike fag og på ulike opplæringsnivå.
Ansatte ved Skrivesenteret har derfor en sterk praksisforankring knyttet til alle deler av opplæringsløpet, med et spesielt fokus på språkarbeid i barnehagen og skriveopplæring i skolen. Som nasjonalt senter er vi landsdekkende i våre tilbud. Senteret samarbeider med flere barnehager, skoler, enkeltkommuner og kommunale og regionale nettverk, hvor vi bistår med både prosessuell og faglig støtte. I tillegg er senteret involvert i en rekke etter- og videreutdanningstilbud for lærere ved NTNU og Universitetet i Stavanger.
Vi kan derfor bidra med
- støtte til skolebasert kompetanseutvikling knyttet til språk og skriving
- prosessveiledning i utviklingsarbeid
- støtte til strategi- og nettverksarbeid
- kompetanseutvikling knyttet til gode overganger i opplæringsløpet
- veiledning knyttet til tidlig innsats – identifisere språk- og skrivevansker og iverksette tiltak gjennom hele opplæringsløpet.
Skrivesenteret har tidligere vært sentral i store nasjonale satsinger som
- Ny GIV
- FYR (Fellesfag, Yrkesretting og Relevans)
- UiU (Ungdomstrinn i Utvikling)
- Skriveprøven
- Språkløyperstrategien (språkløyper.no, oppstartsamlinger og språkkommuner).
Skriveopplæring i skolen
Skrivesenteret skal bidra til økt kvalitet i skriveopplæringen i både grunnskolen og i den videregående skolen.
Skrivesenteret støtter seg på en funksjonell forståelse av skriving og er opptatt av at elevene må lære å skrive for en rekke ulike formål. Et viktig mål for skriveopplæringen er derfor å gjøre elevene i stand til å produsere et bredt spekter av tekster på en slik måte at de senere kan bli aktive og myndige deltakere i yrkes- og samfunnsliv.Med innføringen av skriving som grunnleggende ferdighet i Kunnskapsløftet, ble alle lærere posisjonert som skrivelærere med ansvar for skriveopplæringen i sine fag. Å arbeide med skriving som grunnleggende ferdighet innebærer at elevene skal lære å uttrykke seg på faglig relevante måter. Utvikling av både faglig kompetanse og skrivekompetanse er slik å forstå som integrerte prosesser som begge forutsetter hverandre.
Utvikling av elevenes skrivekompetanse er en kontinuerlig prosess som pågår gjennom hele skoleløpet. I begynneropplæringen trenger elevene lærere som er «tett på» og som motiverer og veileder dem når de skriver. På ungdomstrinnet og i videregående skole møter elevene større faglige krav og mer komplekse tekster. Skrivesenteret er derfor opptatt av at støtten ikke må avta, selv om elevene har kommet lengre i skriveutviklingen. Modellering, bruk av eksempeltekster, tydeliggjøring av formål samt støtte og veiledning i elevenes skriveprosesser, er viktige komponenter i en eksplisitt skriveopplæring.
Motivasjon for å skrive henger tett sammen med opplevelsen av mestring og opplevelsen av skrivingen som relevant for den enkelte. En motivert elev er ikke nødvendigvis en som alltid «liker» å skrive, men det er en elev som ser skriving som et viktig verktøy for å nå målene sine. Å motivere for skriving handler derfor blant annet om å målrette skriveoppgavene, gi gode rammer som støtte i skrivingen og bruke skriving i faglig relevante sammenhenger.
Noen praksiseksempler
Nordmøre-modellen
Skrivesenteret har siden 2018 vært utviklingspartner i Oppvekstnettverk Nordmøre (ONNM). Det regionale nettverket for oppvekstsektoren består av åtte kommuner som jobber langsiktig om å skape gode og meningsfylte liv for barn og unge.
Les merPå samling med DEKOM Trøndelag
Her viser vi en smakebit fra DEKOM Trøndelag – et av mange pågående samarbeidsprosjekter
Les merDEKOM i Agder
Desentralisert kompetanseutvikling med Skrivesenteret i Agder
Les merDEKOM med Nettverk Nordmøre
Desentralisert kompetanseutvikling med Nettverk Nordmøre og Skrivesenteret
Les merAskøy-modellen
Utviklingsarbeid med begynneropplæring i fokus – det handler om å lære.
Les mer