Hopp til toppområde Hopp til hovedinnhold Hopp til bunnområde Tekststørrelse tips

PC: Press ned CTRL og klikk på + (pluss) for å forstørre eller - (minus) for å forminske.

MAC: Press ned CMD og klikk på + (pluss) for å forstørre eller - (minus) for å forminske.

Skrivesenteret
Søk
  • Ressurser
  • Prosjekter
  • Kurs
  • Artiklar og hefte
  • Om oss
  • Våre publikasjoner
  • Kontakt
  • English
  • Barnehage
  • Barnetrinn
  • Ungdomstrinn
  • Videregående skole
Skrivesenteret
  • Barnehage
  • Barnetrinn
  • Ungdomstrinn
  • Videregående skole
Modul 3: Digitale møteplasser Fagsamling 6: Hva er en digital møteplass?
Fagsamling 7: Barns digitale lek og utforskning Fagsamling 8: Digital praksis med de yngste barna Fagsamling 9: Pedagogisk dokumentasjon
Gå tilbake til «Barnehagens digitale praksis»

Fagsamling 6: Hva er en digital møteplass?

Hva er en god digital møteplass, og hvordan tilrettelegge for slike møteplasser i barnehagens naturlige barnas leke- og læringsmiljø?

Mål for samlingen

Personalet skal få innsikt i hvordan man kan skape et miljø og gode møteplasser hvor det er naturlig å ta i bruk digitale verktøy.

Dette trenger du

Last ned instruksjonsdokumentet med forberedelser til å lede samlingen.

Ressurser:

  • Fagtekst (bokmål / PDF) /
    Fagtekst (nynorsk / PDF)
  • To stjerner og et ønske.

1 – Erfaringsutveksling

Erfaringsutveksling fra fagsamling 5:

Personalet sitter i grupper på to til tre personer. De skal jobbe med praksisfortellingene fra forrige fagsamling hvor de blant annet skulle svare på følgende spørsmål:

  • Hvem er du når du gjennomfører en aktivitet hvor du bruker digitale verktøy/teknologi sammen med barna?

Bruk metoden To stjerner og et ønske for å bearbeide egne refleksjoner fra utprøvingene sammen med barna. Start med å la alle lese igjennom sin egen fortelling. Hver deltaker noterer på Post-It-lapper; to positive momenter og et forslag til forbedring.

Deretter gjennomfører hver gruppe et fremlegg av sine synspunkter. Gruppen blir enige om to positive momenter og et forslag til forbedring.

Slå sammen to grupper og gjenta samme prosess hvor dere legger fram det gruppa ble enige om. 

2 – Se film

Se fagfilmen Digitale møteplasser (del 1).

Løft frem umiddelbare tanker i personalgruppa etter filmen.

3 – Lese fagtekst

Les fagteksten Digitale møteplasser i barnehagen individuelt eller i fellesskap.

4 – Gruppearbeid

Gruppearbeidet er organisert som Snøballkasting.

Alle skriver individuelt: Forslag til en digital møteplass i vår barnehage, og hvorfor? 

5 – Oppdrag

Oppdrag til utprøving i praksis.

Arbeid sammen om å skape minst en digital møteplass i barnehagen/på avdelinga. Ta utgangspunkt i idéene som kom fram under snøballkastingen når dere planlegger hvordan dere skal utforme den digitale møteplassen.

Forberede en digital presentasjon til erfaringsutvekslingen i fagsamling 7. 

Fagsamlinger i modulen «Barnehagens digitale praksis»

Modul 3: Digitale møteplasser

Modul 3: Digitale møteplasser

Denne modulen handler om digitale møteplasser, og hvordan digitale verktøy kan være en naturlig del av barnehagens leke- og læringsmiljø. Samtidig vil den også omhandle digital praksis for de yngste barna i barnehagen, og se litt på hvordan digitale verktøy kan være en ressurs i arbeidet med pedagogisk dokumentasjon.
Fagsamling 6: Hva er en digital møteplass?

Fagsamling 6: Hva er en digital møteplass?

Hva er en god digital møteplass, og hvordan tilrettelegge for slike møteplasser i barnehagens naturlige barnas leke- og læringsmiljø?
Fagsamling 7: Barns digitale lek og utforskning

Fagsamling 7: Barns digitale lek og utforskning

Gjennom barns naturlige, lekende, nysgjerrige og utforskende tilnærming til verden møter de teknologien fordomsfritt og uredd. Barns undring må møtes på en utfordrende og utforskende måte, slik at dette danner grunnlag for et aktivt og utviklende læringsmiljø i barnehagen.
Fagsamling 8: Digital praksis med de yngste barna

Fagsamling 8: Digital praksis med de yngste barna

Denne fagsamlingen gir noen innspill og forslag til hvordan digitale verktøy kan brukes på småbarnsavdeling, men den handler også om også hvor viktig det er med bevisste og reflekterte pedagoger i dette arbeidet. Et sosialkonstruktivistisk perspektiv danner grunnlaget også for de yngste barnas møte med teknologi.
Fagsamling 9: Pedagogisk dokumentasjon

Fagsamling 9: Pedagogisk dokumentasjon

Digitale verktøy kan bidra til å gjøre prosessen med selve dokumentasjonen enklere ved bruk av bilder, lydopptak og filmer som utgangspunkt for refleksjon. Digitale verktøy kan bidra til en dypere og mer utvidet forståelse av og innsikt i egen praksis fordi de gir flere og varierte muligheter i arbeidet med observasjon, dokumentasjon, vurdering og refleksjon.

Personvernerklæring

Personvernerklæringen handler om hvordan denne nettsiden samler inn og bruker informasjon om besøkende. Erklæringen inneholder informasjon du har krav på når det samles inn opplysninger fra nettstedet vårt, og generell informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger. Juridisk eier av nettsiden er behandlingsansvarlig for virksomhetens behandling av personopplysninger. Det er frivillig for de som besøker nettsidene å oppgi personopplysninger i forbindelse med tjenester som å motta nyhetsbrev og benytte del- og tipstjenesten. Behandlingsgrunnlaget er samtykke fra den enkelte, med mindre annet er spesifisert.

1. Webanalyse og informasjonskapsler (cookies)

Som en viktig del av arbeidet med å lage et brukervennlig nettsted, ser vi på brukermønsteret til de som besøker nettstedet. For å analysere informasjonen, bruker vi analyseverktøyet Google Analytics. Google Analytics bruker informasjonskapsler/cookies (små tekstfiler som nettstedet lagrer på brukerens datamaskin), som registrerer brukernes IP-adresse, og som gir informasjon om den enkelte brukers bevegelser på nett. Eksempler på hva statistikken gir oss svar på er; hvor mange som besøker ulike sider, hvor lenge besøket varer, hvilke nettsteder brukerne kommer fra og hvilke nettlesere som benyttes. Ingen av informasjonskapslene gjør at vi kan knytte informasjon om din bruk av nettstedet til deg som enkeltperson. Informasjonen som samles inn av Google Analytics, lagres på Googles servere i USA. Mottatte opplysninger er underlagt Googles retningslinjer for personvern. En IP-adresse er definert som en personopplysning fordi den kan spores tilbake til en bestemt maskinvare og dermed til en enkeltperson. Vi bruker Google Analytics sin sporingskode som anonymiserer IP-adressen før informasjonen lagres og bearbeides av Google. Dermed kan ikke den lagrede IP-adressen brukes til å identifisere den enkelte brukeren.

2. Søk

Hvis nettsiden har søkefunksjon så lagrer informasjon om hvilke søkeord brukerne benytter i Google Analytics. Formålet med lagringen er å gjøre informasjonstilbudet vårt bedre. Bruksmønsteret for søk lagres i aggregert form. Det er bare søkeordet som lagres, og de kan ikke kobles til andre opplysninger om brukerne, slik som til IP-adressene.

3. Del/tips-tjenesten

Funksjonen "Del med andre" kan brukes til å videresende lenker til nettstedet på e-post, eller til å dele innholdet på sosiale nettsamfunn. Opplysninger om tips logges ikke hos oss, men brukes kun der og da til å legge inn tipset hos nettsamfunnet. Vi kan imidlertid ikke garantere at nettsamfunnet ikke logger disse opplysningene. Alle slike tjenester bør derfor brukes med vett. Dersom du benytter e-postfunksjonen, bruker vi bare de oppgitte e-postadressene til å sende meldingen videre uten noen form for lagring.

4. Nyhetsbrev

Nettsiden kan sende ut nyhetsbrev via epost hvis du har registrert deg for å motta dette. For at vi skal kunne sende e-post må du registrere en e-postadresse. Mailchimp er databehandler for nyhetsbrevet. E-postadressen lagres i en egen database, deles ikke med andre og slettes når du sier opp abonnementet. E-postadressen slettes også om vi får tilbakemelding om at den ikke er aktiv.

5. Påmelding, skjema

Nettsiden kan ha skjema for påmelding, kontaktskjema eller andre skjema. Disse skjemaene er tilgjengeliggjort for publikum for å utføre de oppgaver de er ment å gjøre. Påmeldingsskjema er for at besøkende kan melde seg på eller registrere seg. Kontaktskjema er for at besøkende enkelt kan sende en melding til nettsidens kontaktperson. Vi ber da om navnet på innsender og kontaktinformasjon til denne. Personopplysninger vi mottar blir ikke benyttet til andre formål enn å svare på henvendelsen. Skjema sendes som epost via Mailgun som tredjepartsløsning. Hele innsendelen blir lagret hos Mailgun i 24 timer. Mellom 24 timer og 30 dager er det kun mailheader som blir oppbevart før innsendelsen blir slettet etter 30 dager. Årsaken til denne lagringen er for å bekrefte om eposter blir sendt fra nettsiden og videresendt til riktig mottaker. Når eposten er mottatt av mottaker så er det opp til mottaker å avgjøre Databehandlingsbehovet av eposten.

6. Side- og tjenestefunksjonalitet

Det blir brukt informasjonskapsler i drift og presentasjon av data fra nettsteder. Slike informasjonskapsler kan inneholde informasjon om språkkode for språk valgt av brukeren. Det kan være informasjonskapsler med informasjon som støtter om lastbalanseringen av systemet slik at alle brukere blir sikret en best mulig opplevelse. Ved tjenester som krever innlogging eller søk kan det bli brukt informasjonskapsler som sikrer at tjenesten presenterer data til rett mottaker.

7. Hvordan håndtere informasjonskapsler i din nettleser

På www.nettvett.no kan du lese om hvordan du stiller inn nettleseren for å godta/avvise informasjonskapsler, og få tips til sikrere bruk av internett.
Skrivesenteret

Skrivesenteret

  • Ansatte
  • Om skrivesenteret
  • Mandat

Prosjekter

  • ViBes
  • DEKOM
  • REKOM
  • Språkløyper

Forskning

  • Våre publikasjoner
  • FUS-prosjektet
  • Normprosjektet
  • SkrivBiB

Kontaktinformasjon

Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking. NTNU ILU, 7491 Trondheim
post@skrivesenteret.no
73 41 25 76
Personvern og informasjonskapsler
Utarbeidet i samarbeid med Smart Media