Fagsamling 13: Digitale fortellinger
En digital fortelling er ofte basert på en muntlig fortelling der barn står for innholdet og dramaturgien i historien, og hvor de med støtte av en voksen skaper et digitalt uttrykk for å formidle fortellingene sine.
Mål for samlingen
Personalet skal få kjennskap til og erfaring med digital fortelling.
Merk!
Bruk god tid på erfaringsutvekslingen. Det er ingen fagfilm i denne fagsamlinga.
Dette trenger du
Last ned instruksjonsdokumentet med forberedelser til å lede samlingen.
Ressurser:
1 – Erfaringsutveksling
Erfaringsutveksling fra fagsamling 12.
Alle skriver inn et kort sammendrag av sitt refleksjonsnotat i en digital delingsplattform.
Personalet deles i grupper på tre til fem personer der de deler sine erfaringer fra oppdraget i fagsamling 12. Gå hele runden før dere åpner opp for innspill og spørsmål. Hver deltaker skriver inn noen stikkord om hvordan det gikk med gjennomføring av oppdraget i en digital delingsplattform.
2 – Lese fagtekst
Les fagteksten Barns meningsskapende prosesser i digitale fortellinger individuelt eller i fellesskap.
3 – Gruppearbeid
Gruppearbeid organisert som arbeid med lotus-skjema.
Personalet deles inn i grupper på tre til fem personer. Alle har hvert sitt lotus-skjema som de skriver i.
- Bli enig om hvilket tema eller problemstilling dere vil jobbe med og skriv dette inn i midten av lotus-skjemaet. I dette gruppearbeidet skal dere jobbe sammen om å fylle ut et Lotus-skjema der dere selv velger hvilket tema som skal diskuteres ut fra lista under. Vis eller presenter lista i en analog eller digital framstilling. Lista inneholder temaer som er nært beslektet. Valg av hovedtema vil kunne medføre at noen av de andre temaene som er skissert kan bli valgt som undertemaer hos noen. Dere kan også velge et tema selv. Hver gruppe velger sitt eget oppstarts-tema og fyller ut sine skjemaer med aktiviteter som er sentrale for egen digital praksis. Det er viktig å huske på at arbeidet med digital fortelling eller barns meningsskapende prosesser kan gjøres lite og enkelt eller som mer omfattende prosjekter som går over lengre tid.
- Deretter jobber dere fram deres undertemaer, aktiviteter eller idéer som skrives inn i de resterende rutene i skjemaet. Bruk god tid til diskusjonene, det er spesielt viktig å få fram hvorfor dere velger å vektlegge de ulike områdene. Skriv gjerne begrunnelsene deres på baksiden av skjemaet slik at dere kan hente de fram i arbeidet med oppdraget.
- Når skjemaet er ferdig utfylt skal gruppene skrive inn sine valgte fokusområder i en digital delingsplattform.
Forslag til hovedtema i lotus-skjemaet.
- Hvordan involvere barna i arbeidet med en digital fortelling? Hva skal fortellingen handle om? Hvordan skal arbeidet foregå? Hvordan foregår prosessen i en digital fortelling?
- Barns digitale meningsskapende prosesser.
- Hvordan kombinere det analoge og det digitale i barns meningsskaping?
- Barns medvirkning og deres meningsskapende prosesser.
- Barns medvirkning og arbeid med digitale fortellinger.
- Multimodale praksiser i barnehagen.
- Digital fortelling som utgangspunkt for språkarbeid.
- Digital fortelling inne eller ute (som spontan eller planlagt aktivitet).
- Digital fortelling som medium for meningsskaping.
- Digital fortelling som bidrag for barns digitale danning.
4 – Oppdrag
Oppdrag til utprøving i praksis.
Velg en eller flere av aktivitetene dere kom fram til i arbeidet med Lotus-skjemaet. Lag en enkel digital fortelling sammen med en liten barnegruppe. Dere kan velge å jobbe individuelt eller sammen med en kollega i dette oppdraget. Dere kan for eksempel lage en digital film, en digital bok eller en tegneserie.
Dere skal ha fokus på:
- Å følge barnas initiativ og interesser (medvirkning).
- Involvere barna i alle deler av prosessen i arbeid med en digital fortelling.
- Prøve ut ulike digitale verktøy sammen med barna underveis.
- Hvordan vil du/dere publisere den digitale fortellinga?
Tenke gjennom hva som var
- gjort
- lært
- lurt
- ikke så lurt.
Fyll ut GLL-skjemaet og ta med til neste samling.