Fagsamling 12: Barns tekstproduksjon
Barn begynner å skrive før de lærer å lese. En utforskende tilnærming til skriving hører derfor hjemme i barnehagens daglige språkarbeid, og pedagogisk bruk av digitale verktøy kan være en hensiktsmessig måte å gjøre det på.
Mål for samlingen
At personalet skal reflektere over hvordan digitale verktøy kan være en ressurs i arbeidet med barns utforskning av skriftspråket eller produksjon av multimodale tekster.
Dette trenger du
Last ned instruksjonsdokumentet med forberedelser til å lede samlingen.
Ressurser:
1 – Erfaringsutveksling
Erfaringsutveksling fra fagsamling 11.
Personalet deles i grupper på to til tre personer. Gruppene settes sammen ved at de ansatte trekker lapper med tall, symboler eller farger når de ankommer samlinga. Alle på gruppa velger ut en av loggene sine fra de digitale lesestundene som de kortfattet presenterer for de andre. Det skal ikke kommenteres før alle har presentert. Hvis dere har tid, kan dere også presentere den digitale boka du/dere brukte i den aktuelle digitale lesestunden.
Si noe om:
- Hvorfor valgte du/dere denne boka?
- Hvordan fungerte den? Hvilke opplevelser hadde barna?
- I hvilken grad involverte boka barna til å delta aktivt i lesinga?
- Vil du anbefale denne boka til andre?
Når alle på gruppa har lagt frem sine logger skal dere diskutere presentasjonene. Deretter fyller dere ut et «Ringstabekk-kryss» i fellesskap. Gruppa skriver inn sine refleksjoner fra skjemaet i en digital delingsplattform.
2 – Se film
Se fagfilmen Barns tekstproduksjon. Løft frem umiddelbare tanker i personalgruppa etter filmen.
3 – Lese fagtekst
Les fagteksten Tekstproduksjonen til barna individuelt eller i fellesskap.
4 – Gruppearbeid
Gruppearbeid organisert som IGP ved bruk av metoden diamant 9.
Individuelt: Skriv på Post-it lapper: Det skal kun stå en idé på hver lapp slik at dere kan legge ut lappene deres i en diamantform når dere rangerer idéene fra en til ni. Det kan hende dere ikke har ni idéer, og det er helt greit med færre.
Her er forslag til områder dere kan jobbe med for å finne idéer eller løfte fram tanker om hvordan digitale verktøy kan motivere barns utforskende skriving:
- Eksempler på hvordan du/dere bruker digitale verktøy i barns utforskning av bokstaver/skriftspråk.
- Hva (og eventuelt hvordan) ser du for deg at bruk av digitale verktøy kan motivere barn til å utforske skriftspråket?
- Hvilke muligheter gir digitale verktøy til barns utforskning av skriftspråket/tekstproduksjon?
Gruppe: Presenter lappene, diskuter hva og hvordan digitale verktøy kan støtte barna i deres utforsking av skriftspråket. Bli enige om en rangering, skriv nye lapper eller skriv direkte i diamant 9-skjemaet. Skriv inn gruppas topp tre fra diamant 9-skjemaet i en digital delingsplattform.
Plenum: Presenter gruppas topp tre fra diamanten for resten av personalet via en digital delingsplattform. Si noe om hvorfordere plasserer eller rangerer slik dere gjør når dere presenterer deres skjema i plenum. Bruk gjerne notatarket Diamant 9 som støtte i arbeidet med utfyllingen og begrunnelsene for rangeringen. Åpne opp for innspill når gruppene deler.
5 – Oppdrag
Oppdrag til utprøving i praksis.
Prøv ut gruppas topp tre aktiviteter enten individuelt eller sammen med en annen.
Gjenta en av aktivitetene sammen med samme barnegruppe på to til fire barn tre ganger før neste samling.
Skriv et kort refleksjonsnotat fra utprøvingen.