Bokstavlydhjelper
En bokstavlydhjelper kan være en god støtte for elevene når de er usikre på hvordan de skal knytte bokstavlyd (fonem) til bokstavsymbol (grafem).
På bokstavlydhjelperen kan elevene lete seg fram til en illustrasjon som representerer den lyden de ønsker å skrive. Dersom det er ordet gul som skal skrives, så vil grisen, ugla og løven kunne vise eleven vei til bokstavsymbolene som de trenger for å kunne skrive dette ordet. Noen elever trenger bokstavlydstøtten kun på oppstarten av første trinn, mens andre elever vil ha behov for å bruke den også på høyere trinn.
For at bokstavlydhjelperen skal fungere som støtte er det helt nødvendig at de illustrasjonene som er valgt faktisk støtter lydene. I bokstavlydhjelperen som vi presenterer i denne ressursen, så har vi valgt bort illustrasjoner for lydene: c, w, x, y, z og æ, og det er fordi at det har vært utfordrende å finne egnede illustrasjoner for disse lydene. Det har vært vanlig at ærfugl har vist til bokstaven æ, men noen elever vil da kunne tenke at den viser til fugl, og derfor valgt å skrive f i stedet for æ. Mange bokstavplansjer i norske klasserom bruker bilde av en xylofon som illustrasjon for bokstaven x og bilde av en yoghurt for bokstaven y. Begge disse to bildene forvirrer mer enn de støtter. Her viser vi et eksempel der en elev lyttet ut at nei skulle skrives med j (tenkte at joghurt skrives med j), og gikk derfor til yoghurt, og skrev så ordet på følgende måte:
Dersom bokstavlydhjelperen skal fungere som en støtte må elevene få opplæring i hvordan de skal bruke den. De må med andre ord være godt kjent med hvilke lyder de ulike illustrasjonene representerer. Elevene bør ha laminerte bokstavlydhjelpere tilgjengelige i klasserommet, og læreren må oppfordre elevene til å bruke dem. Elevene må også oppfordres til å bruke medelevene som støtte dersom de er usikre på hvor de finner bokstavene de ønsker å skrive. Da kan medeleven for eksempel si at votten viser v. Elevene bør også ha hver sin bokstavlydhjelper i sekken. På foreldremøtet eller på kontaktsamtalen kan foreldrene få innblikk i hvordan bokstavlydhjelperen kan brukes. Det er også viktig at de får innblikk i at de yngste elevene er på vei til å forstå det alfabetiske prinsipp, og at de derfor ikke bør rette i barnas tekster. Men dersom barnet spør om hvordan et ord skrives så må de få svar eller bli veiledet til å bruke «hjelperen» som lydstøtte.
Med denne ressursen følger også bokstavplakater som kan printes ut og henges på veggen.
Vi har også tilrettelagt bokstavlydhjelperen for elever med synsnedsettelser og for elever på ungdomsskolen (se under og last ned).
Bokstavlydhjelperen
- PDF av bokstavlydhjelperen i A4.
- PDF av hver enkelt bokstav til utskrift i A4.
- Tips til hvordan elevene kan bli kjent med bokstavlydhjelperen.
Ressursen på nynorsk
- PDF av ressursen på nynorsk.
- PDF av bokstavlydhjelparen i A4.
- PDF av kvar einskild bokstav til utskrift i A4.
Versjoner for elever med synsnedsettelser
- PDF av bokstavlydhjelperen for elever med synsnedsettelser.
- PDF av enkeltbokstaver til utskrift i A4.
Takk til lærerspesialist Merethe Hofstad ved Steinkjer Skole for samarbeidet med å utvikle disse tilrettelagte versjonene av bokstavlydhjelperen.
Bokstavlydhjelper for elever på mellom- og ungdomstrinn
Takk til Siri Mette Granum som tok initiativ til å utvikle denne versjonen av bokstavlydhjelperen.