Arbeid med temaet rasisme i norskfaget
I overordnet del av læreplanen står det at skolen «skal formidle felles verdier som trengs for å møte og delta i mangfoldet». I denne ressursen viser vi hvordan samtidstekster fra «Håndbok for unge antirasister» av Tinashe Williamson kan brukes som utgangspunkt for lesing og skriving i norskfaget.
Håndbok for unge antirasister
Boka Håndbok for unge antirasister av Tinashe Williamson har som mål å gi barn og unge verktøy for å snakke om rasisme. Boka er skrevet i skoledagbokform og gir eksempler på samtaler og oppgaver om et tema som kan være vanskelig å snakke om. Samtalene i boka legger opp til at elevene skal sette seg inn i perspektivet til de ulike karakterene og søke etter hvordan de opplever rasisme i hverdagen. Dette er i tråd med læreplanen i norsk, hvor det er et mål at elevene skal «lese tekster for å oppleve, bli engasjert, undre seg, lære og få innsikt i andre menneskers tanker og livsbetingelser». Arbeid med boka berører også demokrati og medborgerskap i norskfaget, der målet er å bidra til at elevene utvikler forståelse, toleranse og respekt for andre menneskers synspunkter og perspektiver.
Arbeidet med boka kan også kombineres med arbeid med noen av disse anbefalingene fra NRKs kulturkritikere.
Undervisningsopplegget
I dette undervisningsopplegget lager elevene et portrettintervju med en av karakterene i boka.
Oppgaveformulering
- Velg en av karakterene i Håndbok for unge antirasister av Tinashe Williamson og les alle utsagn fra denne karakteren.
- Forestill deg at du møter denne karakteren for å intervjue ham eller henne.
- Planlegg og skriv et portrettintervju der du henter informasjon og utsagn fra boka for å beskrive personen.
Læreren må også tydeliggjøre for elevene hva som er formålet med teksten og hvordan den skal publiseres. Tekstene kan for eksempel henges opp i klasserommet, samles i en skoleavis eller samles i klassens egen Håndbok for unge antirasister.
Sirkelen for undervisning og læring
Dette undervisningsopplegget er basert på modellen Sirkelen for undervisning og læring, der elevene ledes gjennom fire faser:
- Bygge kunnskap
- Modellering og dekonstruksjon
- Felles konstruksjon
- Selvstendig skriving individuelt eller i par.
Bygge kunnskap
I bygge kunnskap-fasen utforsker elever og lærer skrivesituasjonen og skaffer seg kunnskap om emnet de skal skrive om før de begynner selve skrivinga. Elevene trenger å vite hva slags type tekst de skal skrive, hvorfor de skal skrive den og hvem som skal lese den. I tillegg trenger de å bli kjent med boka og med temaet rasisme som er utgangspunktet for oppgaven. Det er lagt opp til at det finnes flere eksemplarer av boka i klasserommet.
Som introduksjon til temaet kan klassen se denne korte samtalen mellom forfatteren og datteren hennes:
Etter å ha sett filmen, kan elevene lese utvalgte utdrag fra boka. Dersom dere ikke har klassesett, kan lærer lese utdragene høyt for klassen.
Deretter kan dere ha en felles samtale om temaet rasisme, før samtalen ledes inn mot bokas struktur. Her er en lenke til noen mulige hjelpespørsmål til klasseromssamtalen.
Når samtalene om boka og temaet går mot slutten, introduserer lærer skriveoppgaven for elevene og hjelper dem med å avkode oppgaven.
Dekonstruere modelltekst
I denne fasen får eleven være med på å utforske en modelltekst. Modellteksten må være et godt eksempel på den teksten elevene selv skal skrive.
Til oppgaven har vi utarbeidet en modelltekst som inneholder typiske kjennetegn for teksttypen portrettintervju.
Del ut teksten til alle elevene, og les den høyt for klassen. Teksten kan med fordel hentes opp på interaktiv tavle.
Etter å ha jobbet med modellteksten, kan dere i fellesskap utforme en enkel disposisjon til portrettintervjuet som elevene skal skrive. La elevene komme med forslag og skriv dem på tavla. Når dere er ferdige, kan disposisjonen deles med alle elevene som støtte til skrivinga.
Konstruere tekst i fellesskap
Å konstruere tekster i fellesskap handler om å vise fram prosessen som ligger til grunn for den ferdige teksten. Skriveprosessen gjøres dermed synlig for elevene. Dette er et viktig holdningsskapende arbeid for at elevene skal forstå at skriving er en arbeidskrevende prosess som krever utholdenhet.
I Håndbok for antirasister kommer de ulike karakterene i boka med en rekke utsagn, men leseren får ikke se de bakenforliggende spørsmålene som utsagnene er et svar på. Elevene kan jobbe parvis med å finne og skrive ned utsagn fra boka i en kolonne, mens de lager tilhørende spørsmål til utsagnet i en annen kolonne.
Deretter kan parene sette seg sammen med et annet par og dele utsagn og spørsmål med hverandre. Hvis de synes noen av spørsmålene og svarene til det andre paret er gode, kan de godt skrive dem ned i sitt eget skjema. Aktiviteten kan avsluttes med at læreren henter opp noen eksempler på spørsmål og svar på tavla og ber elevene komme med forslag til hvordan de kan bygges ut.
- I hvilket miljø foregår for eksempel intervjuet? På cafe? På fotballbanen? På bussen? Eller på snøscootertur? Er miljøet valgt for å skape en spesiell stemning, eller er stedet bare valgt av praktiske grunner?
- Hvordan reagerer intervjuobjektet på spørsmålet? Her kan læreren vise tilbake til modellteksten og beskrivelser som «sier han mens han smiler» og «han slår blikket ned og sier». Er stemmen høy og tydelig, rask, eller mumler kanskje intervjuobjektet?
- I et portrettintervju kan også intervjueren være til stede i teksten. Hvordan kan det se ut?
Slik kan læreren synliggjøre forskjellen på et enkelt spørsmål-svar-intervju og portrettintervjuet.
Skrive individuelt eller i par
I denne fasen skriver elevene på egen hånd, enten individuelt eller sammen med en medelev. Det er viktig at elevene ikke overlates til seg selv i denne fasen. Læreren gir respons underveis i prosessen, gjerne med utgangspunkt i kriterier dere sammen kom fram til i arbeidet med modellteksten.
Til slutt ferdigstiller elevene tekstene, gir dem en fin layout, legger inn eventuelle bilder eller illustrasjoner og publiserer dem i valgt format. Lag gjerne en liten feiring der dere gjør litt stas på de ferske forfatterne.