Ressursen inneholder forslag til et kolonneskjema som elevene kan bruke når de skal lese tekstvedleggene og to eksamensbesvarelser som kan fungere som modelltekster.
Eksamen i mediesamfunnet 3
Ressursen tar utgangspunkt i eksamensoppgavene fra våren 2019. Den kan brukes til lese- og skriveopplæring i undervisningen og/eller som eksamensforberedelse.
Undervisningstips fra Eksamensrapporten 2019
- En del av elevene sliter med å utnytte forberedelsesdagen og finne egne kilder de kan bruke i besvarelsen. Det er derfor nødvendig å trene elevene i å hente ut relevant informasjon i tekstvedleggene og å trene dem i å finne og vurdere gode kilder de kan bruke til å besvare oppgavene.
- Elevene må få øvelse i å uttrykke kompetansen sin skriftlig. Denne eksamensformen er skriftlig, og elevene må forberedes på at det ikke er en praktisk produksjonsdel.
- Elevene må forberedes på å skrive drøftende og argumenterende tekster med utgangspunkt i faglige begreper og teorier som er nevnt i læreplanen.
- Drøfting, vurdering, analyse og refleksjon er en sentral del av faget slik det fremgår av kompetansemålene i læreplanen. Drøfting av kilder må vektlegges i opplæringen. Svært få av elevene viste at de kunne drøfte kilder og kildebruk, slik det er forventet i et studieforberedende program.
- For å oppnå høy måloppnåelse må elevene vise at de kan sette faget inn i dagens medievirkelighet og samfunnsdebatt. De må vise stor grad av selvstendig refleksjon. Deter derfor viktig å vektlegge dette i opplæringen gjennom hele skoleåret.
- Kjennetegn på måloppnåelse og eksamensveiledning må gjøres kjent for elevene så tidlig som mulig, slik at elevene vet hva som er forventet av dem.
Eksamenssettet 2019
Hvordan jobbe med forberedelsesheftet?
Eksamensbesvarelse karakter 5
- En elevs eksamensbesvarelse (PDF)
- Kommenterte eksamensbesvarelser (Docx)
- Utfylt vurderingsskjema (PDF).
Eksamensbesvarelse karakter 4
- En elevs eksamensbesvarelse (PDF)
- Kommenterte eksamensbesvarelser (Docx)
- Utfylt vurderingsskjema (PDF).
Publisert 16. august 2021
(Sist revidert 19. april 2024)