Hopp til toppområde Hopp til hovedinnhold Hopp til bunnområde Tekststørrelse tips

PC: Press ned CTRL og klikk på + (pluss) for å forstørre eller - (minus) for å forminske.

MAC: Press ned CMD og klikk på + (pluss) for å forstørre eller - (minus) for å forminske.

Skrivesenteret
Søk
  • Ressurser
  • Prosjekter
  • Kurs
  • Artiklar og hefte
  • Om oss
  • Våre publikasjoner
  • Kontakt
  • English
  • Barnehage
  • Barnetrinn
  • Ungdomstrinn
  • Videregående skole
Skrivesenteret
  • Barnehage
  • Barnetrinn
  • Ungdomstrinn
  • Videregående skole
Skrivesenteret
Ressurser
Multimodale skriveoppgaver på yrkesfag
Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post
Multimodale skriveoppgaver på yrkesfag
Multimodalitet i norsk på yrkesfag Jobb med multimodale tekstar i norsk på yrkesfag Multimodal tolkning av samtidstekster

Multimodale skriveoppgaver på yrkesfag

Formålet med å skrive på yrkesfag er å kunne samhandle med andre mennesker og utvikle og synliggjøre fagkunnskap. Læreplanen sier at elevene skal kunne «skrive tekster med tema og fagterminologi som er tilpasset eget utdanningsprogram, etter mønster av ulike eksempeltekster».

Mye av tekstskapinga i yrkesfag vil være multimodal. Elevene må ta i bruk bilder og andre meningsskapende ressurser i tillegg til verbaltekst for å dokumentere arbeid, skrive instruksjoner eller argumentere for valg av teknikker. Dette vil de også få bruk for når de kommer ut i yrkeslivet.

Rapporter eller arbeidslogger som dokumenterer eget arbeid, er en kjent sjanger innenfor yrkesfagene. Bilder, illustrasjoner, symboler og andre visuelle elementer er en naturlig del av all dokumentasjon i dag. 

Formålet med dokumentasjon er at læreren skal kunne følge prosessen og gi en vurdering av prosess og produkt. Dokumentasjon med bilder og film er også bevisstgjørende i en læringssituasjon. Dersom eleven innser at et bilde må tas fordi noe snart kan forandre alt, har eleven også identifisert en viktig punkt i prosessen. 

En instruksjon vil ha mange av de samme elementene, men her er formålet å lage en tekst som er så tydelig og instruktiv at andre kan bruke den for å lage et produkt eller utføre en arbeidsoperasjon. En instruerende tekst må være presis og faglig, og det ligger derfor et stort potensial for læring i å arbeide på denne måten. 

I tillegg vil elevene måtte kunne drøfte og argumentere for valg av materialer, teknikker og metoder.

Undervisningsoppleggene under er hentet fra heftet Multimodalitet. Samspillet mellom tekst, bilde og lyd som ble utarbeidet til FYR-satsinga. Oppgavene har enten dokumentasjon, instruksjon, argumentasjon eller drøfting som overskrifter. I opplæringa vil læreren kunne bruke idéene om hverandre for begge formål. I tillegg til at oppleggene her er en idébank, vil de også kunne brukes som modelltekster. Elever og lærer utforsker tekstene sammen, ser på bruk av ulike modaliteter og diskuterer om virkemidlene tjener formålet. 

Se også ressursen «Å dokumentere arbeidsprosesser på YF - lag sammensatte tekster».

Dokumentasjon - Digital fortelling (DH)

Oppgavetekst til elevene:

  • Dokumenter en arbeidsprosess ved hjelp av en digital fortelling.
  • Formålet med teksten er å dokumentere prosessen og gi faglæreren innblikk i hvilke utfordringer du møtte på og hvordan du løste dem.

Denne modellteksten dokumenterer arbeidet med å hekle en lue. Den kan likevel brukes som utgangspunkt for tilsvarende dokumentasjon i alle praktiske fag. Som introduksjon til oppgaven kan lærer og elever i fellesskap utforske modellteksten om OL-lua.

Hvordan fungerer teksten ut ifra formålet? Hvilke modaliteter er tatt i bruk? Hvordan fungerer de? Hvorfor? 

Instruksjon - Digital fortelling (RM)

Oppgavetekst til elevene:

  • Planlegg, skap og publiser en instruksjonsfilm på YouTube om hvordan du tilbereder et måltid.
  • Formålet er at videoen skal kunne fungere som oppskrift for en nybegynner.

Elevene lager først en skisse til dreiebok og får tilbakemelding på den. Deretter lager elevene manus, før de til sist spiller inn filmen. Denne filmen kan brukes som modelltekst for instruksjonsfilmer i andre fag. 

Instruksjon - Digital fortelling (TIP)

Oppgavetekst til elevene:

  • Planlegg, skap og publiser en instruksjonsfilm på YouTube om hvordan man bruker skyvelæret. 
  • Formålet er at en nybegynner som ser videoen, skal kunne bruke skyvelæret for målinger.

Elevene lager først en skisse til dreiebok og får tilbakemelding på den. Deretter lager elevene manus, før de til sist spiller inn filmen. Denne filmen kan brukes som modelltekst for instruksjonsfilmer i andre fag.

Instruksjon - Digital fortelling (NA)

Oppgavetekst til elevene:

  • Lag en instruksjonsfilm om hvordan man benytter eller vedlikeholder et verktøy. 
  • I denne oppgaven er formålet å formidle kunnskap til andre. Ta for gitt at mottakerne har grunnleggende kunnskap om bruk av verktøyet.
  • Elevene kan gjerne jobbe i par. 

Hele undervisningsopplegget finner du her.

Oppgaven kan også løses ved bruk av Powerpoint.

Skjermdump fra Powerpoint.

Trykk på bildet over eller lenka for å laste ned dokumentet.

Dokumentasjon - Digital fortelling (BA)

Å kunne skrive i Vg2 tømrer innebærer å bruke fagterminologi til å utforme tekster tilpasset mottaker og formål. Det innebærer å utforske og reflektere over faglige emner og problemstillinger, og å rapportere og dokumentere arbeid (LK2020).

Filmen er laget av elever på Vg2 tømrerfag som fikk i oppgave å montere terrasse på en privat bolig. Elevene ble bedt om å ta bilder og dokumentere prosessen i en digital fortelling. Filmen kan brukes som modelltekst for å vise elevene hvordan de kan dokumentere en arbeidsprosess som en digital fortelling. 

Oppgavetekst til elevene:

  • Dokumenter hele arbeidsprosessen fra fundamentering til ferdigstilling av terasse. 
  • Formålet er å forklare hvordan jobben ble utført og hva dere lærte i prosessen.
  • Hvilket utstyr og metoder benyttet dere? Hvilke utfordringer møtte dere på, og hvordan løste dere dem?

Informasjon - Brosjyre (HO)

Skjermdump av elevarbeid

Når elever får i oppgave å presentere eget yrkesfag, kan oppgaven åpne for flere formål - å samhandle med andre, påvirke andre eller å uttrykke egen identitet.  Det avgjørende vil være hvilken mottaker oppgaveteksten antyder og hva som er hovedformålet med teksten.

Oppgavetekst til elevene:

  • Lag ei brosjyre som presenterer programfaget ditt.
  • Du kan bruke en av malene i Word.
  • Målgruppa for brosjyren er elever på niende og tiende trinn som kommer til skolen i forbindelse med faget utdanningsvalg. De har lite kjennskap til hva en jobber med innenfor ditt programområde.
  • Du skal kombinere ulike uttrykksformer som tekst, bilder og symboler på en formålstjenlig måte.

Hele undervisningsopplegget finner du her.

Dokumentasjon - Ulike produkter (RM)

Oppgavetekst til elevene:

  • Lag en matrett (her aioli) og dokumenter arbeidsprosessen. Vis de nødvendige trinnene, hvilke problemer som oppstod og hvordan du møtte disse utfordringene.
  • Formålet med dokumentasjonen er at læreren skal kunne se prosessen fram mot det ferdige produktet og dine egne refleksjoner om hva som lyktes/ikke lyktes så godt.

Oppgaven åpner for ulike måter å dokumentere arbeidsprosessen på. Den er et godt alternativ til tradisjonell rapport-/ loggskriving. Bilder kan effektivt vise det en må bruke mange ord for å beskrive. Det kan både være mer motiverende og mer formålstjenlig å kommunisere med bilder når en arbeidsprosess skal dokumenteres.

Tegneserieformatet kan egne seg godt for å dokumentere en arbeidsprosess i et programfag på yrkesfag. Under finner du en nedlastbar powerpoint med mange ulike tegneserierammer som elevene kan lime bildene sine rett inn i. Oppgaven gir god innføring i å kommunisere med ord og bilder, og den er samtidig nyttig for å trene på bruk av powerpointverktøyet. Da Skrivesenteret testet ut Aioli-oppgaven i en Kokk- og servitørklasse på vg2, valgte noen av elevene å ta utgangspunkt i tegneseriemalen.

Skjermdump fra Powerpoint

Trykk på bildet over eller på denne lenka for å laste ned powerpointmalen.

Flere av elevene foretrakk heller å benytte Word til å skape en mer tradisjonell logg med bilder som illustrasjoner.

Multimodalitet_RM_Elevprodukt_1

Noen av elevene utformet vanlige Powerpoint-presentasjoner og benyttet notatfeltet til å skrive refleksjonene sine i.

Multimodalitet_RM_Elevprodukt_3

Mens enkelte valgte å få en medelev til å filme en videologg der eleven selv fortløpende forklarte og kommenterte prosessen og brukte verbaltekst for å tydeliggjøre.

Argumentasjon - Brosjyre (NA)

Oppgavetekst til elevene:

En lokal ungdomspolitiker uttalte nylig at det ikke er noe tap om vi mister norsk landbruk, og i den siste tiden har du hørt flere på din alder si det samme.

  • Lag en brosjyre som argumenterer for at norsk landbruk er viktig.
  • Finn gode og holdbare argumenter som du mener vil påvirke ungdom i kommunen din.
  • Du kan blant annet benytte deg av nettsidene til Norsk Landbrukssamvirke.
Skjermdump fra Powerpoint

Trykk på bildet over eller på lenka for å laste ned dokumentet.

Den samme oppgaven kan også løses som plakat eller tegneserie. Da kreves det at argumentene er mer spissformulerte og kortfattede. Tegneserieplakaten under benytter flere av de samme bildene og argumentene som brosjyren over, men plakatformatets viktigste rolle er å kommunisere raskt og effektivt. Da må verbalteksten være betydelig kortere enn i brosjyren, mens bildene får et større ansvar for å kommunisere. Å utforske forskjeller og likheter mellom tekstene sammen med elevene kan være en nyttig øvelse før elevene begynner å designe egne tekster.

Skjermdumt fra Powerpoint

Trykk på bildet over eller på lenka for å laste ned dokumentet.

Argumentasjon - Sammensatt tekst (NA)

Oppgavetekst til elevene:

  • Lag en sammensatt tekst der du argumenterer for at elever bør velge Vg2 skogbruk.
  • Du kan utforme teksten som en tegneserie eller en digital fortelling og bruke minimum fire og maksimalt åtte bilder.
  • Bildene skal du ta selv eller avtale med noen om å ta for deg.
  • Formålet med teksten er å overbevise elever som går grunnkurs om at de bør velge dette programområdet.
  • Bruk gjerne argumenter fra skolens egen nettside.
Skjermdump av elevprodukt

Trykk på bildet over eller på lenka for å laste ned dokumentet.

Drøfting - Sammensatt tekst (EL)

Oppgavetekst til elevene:

  • Skriv en artikkel der du drøfter fordeler og ulemper med økt bruk av el-bil.
    • Artikkelen skal leveres som en sammensatt tekst. Den skal inneholde minst ett bilde og en tabell/grafisk framstilling.
    • Det er viktig at artikkelen din er objektiv, altså at den får fram flere sider og baseres på fakta.
    • Du må oppgi kildene dine.

Modelltekst

En elevskapt tekst som svarer på denne oppgaven. Hvordan fungerer bruken av modaliteter som grafer, bilde, uthevet verbaltekst osv?

Klikk på bildet under eller lenka for å laste ned modellteksten.

Elevtekst om elbilen

Dokumentasjon - Sammensatt tekst (SS)

Alle oppgavene under handler om å dokumentere tiltak for å sikre trafikksikkerhet. I oppgaven skal eleven også argumentere for at tiltakene virker eller drøfte virkningen av dem. Den samme typen oppgaver kan utformes for å dokumentere og argumentere for teknikker, løsninger og tiltak som er gjort i ulike andre programområder.

Oppgavetekst til elevene - Veien:

Finn minst fem trafikksikkerhetstiltak som er gjort langs vegen i Brumunddal. Dokumenter tiltakene gjennom bilder og kart og argumenter for de vil redusere sannsynligheten for ulykker eller konsekvensene av dem.

Oppgavetekst til elevene - Kjøretøyet:

Ta for dere et kjøretøy og presenter minst tre tiltak som er gjort med kjøretøyet for å gjøre det mer trafikksikkert. Fotografer tiltakene og argumenter for at disse tiltakene reduserer risikoen for ulykker eller konsekvensene av dem.

Oppgavetekst til elevene - Trafikanten:

Bruk nettet og let opp tre ulike kampanjer som er gjennomført for å påvirke/endre holdninger hos trafikanter. Presenter og analyser kampanjene. Hva tror dere kampanjen hadde som mål? Hvilke virkemidler har de benyttet i argumentasjonen for å prøve å nå dette målet?

Oppgavetekst til elevene - Skolevegen:

Astrid går på første trinn på Fagerlund Barneskole. Hun bor i Mausethvegen 19 i Brumunddal og går til skolen hver dag. Beskriv Astrids skoleveg med bilder, kart og kommentarer. Ta deretter utgangspunkt i denne beskrivelsen og drøft hvor sikker skolevegen hennes er.

Spørsmål som bør tas opp: Hvor trafikksikker er skolevegen hennes? Hvilke situasjoner er det hun skal være ekstra oppmerksom på? Hvilke utfordringer finnes i dette samspillet mellom en førsteklassing og kjøretøyene langs ruten?

Publisert 11. august 2021 (Sist revidert 19. april 2024)

Organisert i

Multimodalitet Rammer for skriving Skriving i alle fag Videregående skole Alle fag Norsk Yrkesfag

Fortsett lesing

Multimodale skriveoppgaver på yrkesfag

Multimodale skriveoppgaver på yrkesfag

En samling oppgaver der elever på yrkesfag kan lage multimodale tekster med tema og fagterminologi fra eget utdanningsprogram.
Multimodalitet i norsk på yrkesfag

Multimodalitet i norsk på yrkesfag

Heftet «Multimodalitet. Samspillet mellom tekst, bilde og lyd» er et fint startpunkt for å arbeide med sammensatte tekster i norskfaget, både i grunnskolen og på vgs.
Jobb med multimodale tekstar i norsk på yrkesfag

Jobb med multimodale tekstar i norsk på yrkesfag

Korleis kan elevar introduserast for multimodalitet og arbeide med multimodale tekstar i norsk på yrkesfag?
Multimodal tolkning av samtidstekster

Multimodal tolkning av samtidstekster

En samling oppgaver der elevene skal lage sammensatte tekster som tolker skjønnlitterærere tekster.

Personvernerklæring

Personvernerklæringen handler om hvordan denne nettsiden samler inn og bruker informasjon om besøkende. Erklæringen inneholder informasjon du har krav på når det samles inn opplysninger fra nettstedet vårt, og generell informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger. Juridisk eier av nettsiden er behandlingsansvarlig for virksomhetens behandling av personopplysninger. Det er frivillig for de som besøker nettsidene å oppgi personopplysninger i forbindelse med tjenester som å motta nyhetsbrev og benytte del- og tipstjenesten. Behandlingsgrunnlaget er samtykke fra den enkelte, med mindre annet er spesifisert.

1. Webanalyse og informasjonskapsler (cookies)

Som en viktig del av arbeidet med å lage et brukervennlig nettsted, ser vi på brukermønsteret til de som besøker nettstedet. For å analysere informasjonen, bruker vi analyseverktøyet Google Analytics. Google Analytics bruker informasjonskapsler/cookies (små tekstfiler som nettstedet lagrer på brukerens datamaskin), som registrerer brukernes IP-adresse, og som gir informasjon om den enkelte brukers bevegelser på nett. Eksempler på hva statistikken gir oss svar på er; hvor mange som besøker ulike sider, hvor lenge besøket varer, hvilke nettsteder brukerne kommer fra og hvilke nettlesere som benyttes. Ingen av informasjonskapslene gjør at vi kan knytte informasjon om din bruk av nettstedet til deg som enkeltperson. Informasjonen som samles inn av Google Analytics, lagres på Googles servere i USA. Mottatte opplysninger er underlagt Googles retningslinjer for personvern. En IP-adresse er definert som en personopplysning fordi den kan spores tilbake til en bestemt maskinvare og dermed til en enkeltperson. Vi bruker Google Analytics sin sporingskode som anonymiserer IP-adressen før informasjonen lagres og bearbeides av Google. Dermed kan ikke den lagrede IP-adressen brukes til å identifisere den enkelte brukeren.

2. Søk

Hvis nettsiden har søkefunksjon så lagrer informasjon om hvilke søkeord brukerne benytter i Google Analytics. Formålet med lagringen er å gjøre informasjonstilbudet vårt bedre. Bruksmønsteret for søk lagres i aggregert form. Det er bare søkeordet som lagres, og de kan ikke kobles til andre opplysninger om brukerne, slik som til IP-adressene.

3. Del/tips-tjenesten

Funksjonen "Del med andre" kan brukes til å videresende lenker til nettstedet på e-post, eller til å dele innholdet på sosiale nettsamfunn. Opplysninger om tips logges ikke hos oss, men brukes kun der og da til å legge inn tipset hos nettsamfunnet. Vi kan imidlertid ikke garantere at nettsamfunnet ikke logger disse opplysningene. Alle slike tjenester bør derfor brukes med vett. Dersom du benytter e-postfunksjonen, bruker vi bare de oppgitte e-postadressene til å sende meldingen videre uten noen form for lagring.

4. Nyhetsbrev

Nettsiden kan sende ut nyhetsbrev via epost hvis du har registrert deg for å motta dette. For at vi skal kunne sende e-post må du registrere en e-postadresse. Mailchimp er databehandler for nyhetsbrevet. E-postadressen lagres i en egen database, deles ikke med andre og slettes når du sier opp abonnementet. E-postadressen slettes også om vi får tilbakemelding om at den ikke er aktiv.

5. Påmelding, skjema

Nettsiden kan ha skjema for påmelding, kontaktskjema eller andre skjema. Disse skjemaene er tilgjengeliggjort for publikum for å utføre de oppgaver de er ment å gjøre. Påmeldingsskjema er for at besøkende kan melde seg på eller registrere seg. Kontaktskjema er for at besøkende enkelt kan sende en melding til nettsidens kontaktperson. Vi ber da om navnet på innsender og kontaktinformasjon til denne. Personopplysninger vi mottar blir ikke benyttet til andre formål enn å svare på henvendelsen. Skjema sendes som epost via Mailgun som tredjepartsløsning. Hele innsendelen blir lagret hos Mailgun i 24 timer. Mellom 24 timer og 30 dager er det kun mailheader som blir oppbevart før innsendelsen blir slettet etter 30 dager. Årsaken til denne lagringen er for å bekrefte om eposter blir sendt fra nettsiden og videresendt til riktig mottaker. Når eposten er mottatt av mottaker så er det opp til mottaker å avgjøre Databehandlingsbehovet av eposten.

6. Side- og tjenestefunksjonalitet

Det blir brukt informasjonskapsler i drift og presentasjon av data fra nettsteder. Slike informasjonskapsler kan inneholde informasjon om språkkode for språk valgt av brukeren. Det kan være informasjonskapsler med informasjon som støtter om lastbalanseringen av systemet slik at alle brukere blir sikret en best mulig opplevelse. Ved tjenester som krever innlogging eller søk kan det bli brukt informasjonskapsler som sikrer at tjenesten presenterer data til rett mottaker.

7. Hvordan håndtere informasjonskapsler i din nettleser

På www.nettvett.no kan du lese om hvordan du stiller inn nettleseren for å godta/avvise informasjonskapsler, og få tips til sikrere bruk av internett.
Skrivesenteret

Skrivesenteret

  • Ansatte
  • Om skrivesenteret
  • Mandat

Prosjekter

  • ViBes
  • DEKOM
  • REKOM
  • Språkløyper

Forskning

  • Våre publikasjoner
  • FUS-prosjektet
  • Normprosjektet
  • SkrivBiB

Kontaktinformasjon

Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking. NTNU ILU, 7491 Trondheim
post@skrivesenteret.no
73 41 25 76
Personvern og informasjonskapsler
Utarbeidet i samarbeid med Smart Media