Fagsamling 8: Digital praksis med de yngste barna
Denne fagsamlingen gir noen innspill og forslag til hvordan digitale verktøy kan brukes på småbarnsavdeling, men den handler også om også hvor viktig det er med bevisste og reflekterte pedagoger i dette arbeidet. Et sosialkonstruktivistisk perspektiv danner grunnlaget også for de yngste barnas møte med teknologi.
Mål for samlingen
Personalet skal reflektere over bruk av digitale verktøy sammen med de yngste barna i barnehagen.
Merk!
Selv om fagsamlingen i hovedsak tar for seg de yngste barnas digitale hverdag er innholdet og oppgavene knyttet til samlingen relevant for alle som arbeider i barnehage uavhengig av alderen på barna de jobber mest med.
Dette trenger du
Last ned instruksjonsdokumentet med forberedelser til å lede samlingen.
Ressurser:
1 – Erfaringsutveksling
Erfaringsutveksling fra fagsamling 7.
Personalet deles inn i grupper på tre til fem personer. Alle skal dele sine praksisfortellinger fra utprøvingen.
Her kan dere bruke metoden Snakk om et tema når dere deler erfaringer i gruppa. Ha fokus på hvordan det gikk, og hvorfor dere valgte å gjøre akkurat disse aktivitetene sammen med barna.
Bli enig om tre til fem sentrale momenter som løfter fram gruppas samlede erfaringer fra oppdraget.
2 – Se film
Se fagfilmen Digital praksis for de yngste.
Løft frem umiddelbare tanker i personalgruppa etter filmen.
3 – Lese fagtekst
Les fagteksten Digital praksis med de yngste barna i barnehagen individuelt eller i fellesskap.
4 – Gruppearbeid
Gruppearbeid organisert som dialogspill.
Personalet deles inn i grupper på tre til fem personer. Diskuter de ulike påstandene, og begrunn hvorfor de plasseres slik på spillbrettet. Plasseringen gjøres ut fra en vurdering fra helt enig til helt uenig. Gruppen skal også notere stikkord under aktiviteten der begrunnelsene er viktige.
- Hvorfor er du enig eller uenig?
5 – Oppdrag
Oppdrag til utprøving i praksis.
Gjennomfør et lite digitalt prosjekt med en gruppe barn (individuelt). Utfordre deg selv. Ta utgangspunkt i noe barna er opptatt av, og skap et digitalt prosjekt som inneholder elementer som du ikke har gjort tidligere. Dokumenter prosjektet. Bruk dokumentasjonen til vurdering og refleksjon over innholdet og barnas utbytte sammen med resten av personalet på avdelingen. Dersom du har bare kamera eller telefon tilgjengelig, så er det mye man kan gjøre med det.