Fagsamling 6: Hva er en digital møteplass?
Hva er en god digital møteplass, og hvordan tilrettelegge for slike møteplasser i barnehagens naturlige barnas leke- og læringsmiljø?
Mål for samlingen
Personalet skal få innsikt i hvordan man kan skape et miljø og gode møteplasser hvor det er naturlig å ta i bruk digitale verktøy.
Dette trenger du
Last ned instruksjonsdokumentet med forberedelser til å lede samlingen.
Ressurser:
1 – Erfaringsutveksling
Erfaringsutveksling fra fagsamling 5:
Personalet sitter i grupper på to til tre personer. De skal jobbe med praksisfortellingene fra forrige fagsamling hvor de blant annet skulle svare på følgende spørsmål:
- Hvem er du når du gjennomfører en aktivitet hvor du bruker digitale verktøy/teknologi sammen med barna?
Bruk metoden To stjerner og et ønske for å bearbeide egne refleksjoner fra utprøvingene sammen med barna. Start med å la alle lese igjennom sin egen fortelling. Hver deltaker noterer på Post-It-lapper; to positive momenter og et forslag til forbedring.
Deretter gjennomfører hver gruppe et fremlegg av sine synspunkter. Gruppen blir enige om to positive momenter og et forslag til forbedring.
Slå sammen to grupper og gjenta samme prosess hvor dere legger fram det gruppa ble enige om.
2 – Se film
Se fagfilmen Digitale møteplasser (del 1).
Løft frem umiddelbare tanker i personalgruppa etter filmen.
3 – Lese fagtekst
Les fagteksten Digitale møteplasser i barnehagen individuelt eller i fellesskap.
4 – Gruppearbeid
Gruppearbeidet er organisert som Snøballkasting.
Alle skriver individuelt: Forslag til en digital møteplass i vår barnehage, og hvorfor?
5 – Oppdrag
Oppdrag til utprøving i praksis.
Arbeid sammen om å skape minst en digital møteplass i barnehagen/på avdelinga. Ta utgangspunkt i idéene som kom fram under snøballkastingen når dere planlegger hvordan dere skal utforme den digitale møteplassen.
Forberede en digital presentasjon til erfaringsutvekslingen i fagsamling 7.