Å skrive fagtekst på helse- og oppvekstfag
Å kunne skrive i Vg2 helsearbeiderfag innebærer å dokumentere relevante opplysninger, skrive rapporter og utarbeide planer og dokumentasjon i henhold til gjeldende krav. Det innebærer også å bruke et presist fagspråk og tilpasse tekster til ulike formål, mottakere og medier og å utveksle informasjon og bruke kildekritikk (LK2020).
I dette undervisningsopplegget skal elever på vg2 helsearbeiderfaget skrive en tekst som viser planlegging av et praktisk arbeid.
I dette undervisningsopplegget skal elever på vg2 helsearbeiderfaget skrive en tekst som viser planlegging av et praktisk arbeid.
Skriveoppgave på vg2 helsefagarbeider
Du skal planlegge gjennomføringa av et morgenstell med en eldre pasient som er sengeliggende. I teksten skal det komme tydelig fram korrekt framgangsmåte, begrunnelse for de valgene du gjør og hva slags utstyr du trenger. Du må bruke presist fagspråk. Teksten skal være på tre- til fire hundre ord.
Formålet med skriveoppgaven:
- Kunne planlegge en faglig aktivitet.
- Ytre seg forståelig om faglige tema skriftlig.
- Bruke presist fagspråk.
- Forklare en arbeidsprosess så tydelig at nybegynner skal kunne følge prosessen steg for steg.
Tips til lærer
Førskrivingsfasen
- Presenter og avkod skriveoppgaven i fellesskap.
- Presenter en modelltekst for planlegging av et praktisk arbeid.
- Diskuter innhold og struktur i modellteksten. Hva fungerer godt? Er det noe som mangler? Er dette en presis og god forklaring av en arbeidsprosess?
- Utarbeid vurderingskriterier i fellesskap.
- Del elevene inn i pargrupper.
Skrivefasen
- Introduser tenkeskriving og samskriving for elevene.
- La elevene tenkeskrivealene i to minutter om hva teksten bør inneholde.
- Del ut en skriveramme og la elevene diskutere og samskrive stikkord i skriverammen.
- Be elevene opprette et samskrivingsdokument der de skriver teksten sammen.
- La elevene få tid til å skrive et førsteutkast.
Revisjonsfasen
- Snakk med elevene om at det er innhold og strukturen som skal revideres nå, ikke småfeil.
- La elevene vurdere seg selv på bakgrunn av gitte kriterier.
- Lærer går inn i prosessen og gir støtte og veiledning.
Sluttføringsfasen
- Elevene går over layout og rettskriving i teksten.
- Be elevene lese teksten sin høyt for hverandre.
Vurdering
- Lærer vurderer tekstene på bakgrunn av vurderingskriterier, med eller uten karakter.
Modelltekst
Hvordan utføre morgenstell på en sengeliggende bruker?
På et sykehjem er det mange ulike brukere med ulikt funksjonsnivå. På somatiske avdelinger er ofte flere av brukerne fullt sengeliggende etter for eksempel slag. Eller så er de rullestolbrukere som ikke har funksjonsevnen til å stå og gå. I mange tilfeller vil ikke disse brukerne ha evnen til å kunne gå på et bad når stellene skal utføres. Derfor, for brukerens beste, blir stellene ofte utført i sengen.
Jeg skal nå forklare hvordan jeg kan utføre morgenstell på brukere i en seng.
Utstyr:
-
- 2 vaskefat
- 2 kluter
- 1 stor håndduk
- Såpe med lav PH-verdi
- Såpe med litt høyere PH-verdi
- Bleie eller truseinnlegg
- Stellefrakk og engangshansker
Det er alltid lurt å starte med å gå inn til brukeren og sjekke hva vedkommende har av utstyr inne på rommet. Mens jeg gjør det, sier jeg god morgen til brukeren og spør hvordan det går. Deretter må jeg gå og lete fram utstyret jeg trenger for stellet jeg skal utføre.
Når jeg kommer tilbake til brukerens rom er det en fordel at jeg har husket alt jeg trenger. Jeg starter med å vaske hendene godt med såpe og varmt vann, så tar jeg på meg stellefrakken.
Deretter tar jeg frem det ene vaskefatet og fyller det med vann med passende temperatur, ca. 37, grader. Jeg setter vaskefatet i nærheten av meg.
Jeg starter med å vaske ansiktet og overkroppen før jeg skal vaske underlivet.
Når man skal vaske kjønnsorganer må man vaske godt de indre- og ytre kjønnsleppene på kvinner. På menn må man huske at hele penisen skal vaskes, altså jeg må dra frem forhuden også. Det er lurt å vri opp kluten et par ganger. Deretter tørker jeg godt med den tørre handduken, for å sikre at brukeren ikke risikerer å bli sår nedentil. Når dette er gjort, snur jeg pasienten til siden og vrir opp kluten og vasker setet til brukeren, og resten av rompen.
Det er viktig å merke seg at på sengeliggende bruker, skal det være to personer under stellet på grunn av pasientens og ansattes sikkerhet. Dette kommer av at ved sengeliggende blir det ofte mye løfting.
Når alle vaskingen er over, kler jeg på pasienten klærne, og rydde opp etter meg slik at det ser fint ut på rommet.
Forslag til skriveramme
Overskrift |
|
Innledning
|
|
Utstyrsliste
|
|
Framgangsmåte
|
Forslag til skjema for egenvurdering/hverandrevurdering
Vurderingskriterium | Ja | Delvis | I liten grad | Kommentar |
Teksten har god struktur med tydelige avsnitt | ||||
Teksten er gjennomgående godt formulert, med variert ordforråd | ||||
Teksten har gjennomgående korrekt rettskriving og tegnsetting | ||||
Teksten har en innledning som presenterer arbeidsoppgaven | ||||
Teksten har en detaljert og korrekt utstyrsliste | ||||
Teksten har en detaljert og presis beskrivelse av framgangsmåte |
||||
Det er brukt presist og relevant fagspråk |
Last ned
- Forslag til modelltekst (docX).
- Forslag til skriveramme (docX).
- Forslag til vurderingskriterier (docX).