Skriving som grunnleggende ferdighet
Å uttrykke seg skriftlig er en grunnleggende ferdighet som skal utvikles i alle fag. Alle lærere er skrivelærere og elevene skal få skriveopplæring på fagenes premisser.
Elevene skal få oppleve skriveopplæringa som meningsfull fra den dagen de starter på skolen og de må få bruke skriving i både lek og samhandling. Elevene må vite hvorfor de skal skrive, hva de skal skrive om og hvordan de skal gjennomføre skriveoppdraget.
I denne ressursen vil vi vise hvordan skolen kan tilrettelegge for meningsfull bokstavlæring fra skolestart. Bokstavmøtene må tilpasses de ulike elevene man har i sin klasse. Hovedformålet med bokstavmøtene er å gi elevene tilgang til bokstavene slik at de kan bruke dem i meningsfulle lese- og skriveaktiviteter fra skolestart.
Nytt og aktuelt
Her har vi samlet noen ressurser som er nye og noen som er aktuelle.
Meningsfull bokstavlæring
I denne ressursen vil vi vise hvordan skolen kan tilrettelegge for meningsfull bokstavlæring fra skolestart.
Les merSetningsstartere, bindeord og ordbanker
Skriverammer med setningsstartere kan gjøre det lettere å komme i gang med skrivingen, og de kan være til hjelp i planleggingsfasen av teksten. Med bindeord og ordbanker skapes variasjon i språket og flyt i teksten.
Les merBildebøker som inspirasjon for undring, lek og skriving
Hvordan bruke bildebøker som inspirasjon til språklig utforsking?
Les merBamsesykehus
Rammelek kan legge til rette for veiledet læring. Slik gikk det da første trinn lekte bamsesykehus.
Les merVlogg – å uttrykke seg med levende bilder på mellomtrinnet
Videoblogg, eller vlogg, er en sjanger mange elever kjenner godt. Denne ressursen viser hvordan 5. trinn på Nardo skole jobbet med vlogg som tema i en hel uke. Gjennom arbeidet fikk elevene dokumentere, instruere og utforske i sine egne vlogger.
Les merBit-for-bit-fortelling
I løpet av en uke får elevene ett nytt skriveoppdrag hver dag. Oppdragene presenteres gjennom fem korte filmer som er ment å instruere og inspirere de unge skriverne.
Les merByrjaropplæring
Elevane må få møte meiningsfylte skriveoppgåver frå den dagen dei byrjar på skolen.
Meningsfull bokstavlæring
I denne ressursen vil vi vise hvordan skolen kan tilrettelegge for meningsfull bokstavlæring fra skolestart.
Les merBokstavlydhjelper
En bokstavlydhjelper kan være en god støtte for elevene når de er usikre på hvordan de skal knytte bokstavlyd (fonem) til bokstavsymbol (grafem).
Les mer«Snowmen at Night» som inspirasjon for skriving
I denne ressursen skal elevene lage sin egen bok inspirert av billedboken «Snowmen at Night».
Les merSelen som kunne telle til ti
I dette undervisningsopplegget får vi se eksempel på hvordan «Geitekillingen som kunne telle til ti» kan brukes som modelltekst.
Les merHva er veiledet skriving?
Hvordan tilpasse, støtte og skape engasjement for skriving?
Les merÅ skrive dikt med eget navn som støtte
Denne ressursen viser hvordan elevene kan bruke sitt eget navn som inspirasjon og støtte til å skrive dikt.
Les merWeek and Weather Book
What day is it today? What is the weather like today?
Les merUtebukse er noen ganger bra og noen ganger dårlig
I dette undervisningsopplegget skal vi se hvordan elever på andre trinn kan øve på å skrive argumenterende tekster.
Les merTenkeskriving i barneskolen
Tenkeskriving er en utforskende form for skriving. Formålet er å reflektere, få ideer eller å arbeide seg gjennom et fagstoff.
Les merSirkelen for undervisning og læring
Eksplisitt skriveopplæring har blitt et fyndord i mange sammenhenger, men spørsmålet er hvordan vi kan få til en eksplisitt skriveopplæring i praksis.
Skriveprosess og vurdering
Utvikling av skrivekompetanse er ein kontinuerleg prosess der elevane må få eksplisitt opplæring i korleis dei skal planlegge, skrive og omarbeide stadig meir komplekse tekstar. Elevane treng rettleiing og støtte under skriving, derfor bør større skriveprosjekt først og fremst gå føre seg på skolen.
Setningsstartere, bindeord og ordbanker
Skriverammer med setningsstartere kan gjøre det lettere å komme i gang med skrivingen, og de kan være til hjelp i planleggingsfasen av teksten. Med bindeord og ordbanker skapes variasjon i språket og flyt i teksten.
Les merSkrivestrategiar
For mange elevar kan det å skrive vere vanskeleg.
Les merBeskrivende fagtekst i naturfag
Denne ressursen viser hvordan elevene kan synliggjøre kunnskap gjennom skriving. Her utvikler elevene både skrivekompetanse og faglig kompetanse.
Les merHvordan skrive tematiske avsnitt?
Elevene må få opplæring i hvordan de skal strukturere tekster på en formålstjenlig måte.
Les merÅ skrive sammendrag
Systematisk opplæring i skriving av sammendrag har vist seg å ha effekt på både lese- og skriveferdighetene til elevene.
Les merArgumenterende skriving for de yngste elevene
Det å argumentere skriftlig er en ferdighet som må læres.
Les merSkriverammer
Å gi rammer for skriving betyr å gi elevene stillaser slik at de kan utvikle sin skrivekompetanse.
Les merSkrivevanskar
For mange elevar kan det å skrive vere vanskeleg.
Les mer