Valgfaget «Innsats for andre»
Denne ressursen ble opprinnelig utviklet for å møte utfordringer knyttet til Valgfaget Innsats for andre i korona-tiden, men det er ingenting i veien for å la seg inspirere av opplegget når skolene er på «grønt nivå».
Frivillig arbeid har lange tradisjoner i Norge og foregår innenfor samfunnsområder som idrett, kulturliv, eldreomsorg, barne- og ungdomsarbeid, organisasjonsliv og politikk. Elever i dette valgfaget kan utføre arbeid på områder der frivillig innsats allerede foregår, eller finne fram til samfunnsområder som de selv finner egnet til å gjøre en innsats i. Det er viktig at målgruppen de finner fram til, har et behov som kan dekkes.
Formålet med faget
Valgfaget innsats for andre gir elevene mulighet til:
- å få kunnskap om frivillig arbeid og om behov for frivillig innsats i eget lokalmiljø
- å planlegge, iverksette og sluttføre tiltak for mennesker som har behov for det
- å oppleve å bli verdsatt for den innsatsen de gjør.
Faget har to hovedområder, planlegging og praktisk arbeid (udir.no)
Lokalsamfunnet trenger også i framtida engasjerte mennesker som er villige til å bidra med egne ressurser og kunnskaper for å løse oppgaver som gir verdiskaping.
(Fra formålet med faget, udir.no)
Opplegget
Elevene fikk denne informasjonen:
Siden du nå ikke kan gjøre en innsats for andre i barnehager, på eldretun, i idrettslag eller sfo, må vi tenke alternativt. Til valgfagstimen på torsdag skal du planlegge følgende oppgave:
- Planlegg en aktivitet som du skal gjennomføre sammen med noen i familien din, besteforeldre eller andre du har kontakt med i disse tider.
- Aktiviteten skal være noe dere vanligvis ikke gjør så ofte, eller noe du tenker familien din vil ha nytte av eller sette ekstra stor pris på akkurat nå. Det bør altså være noe mer enn å bake ei kake til kaffen. Snakk gjerne sammen med familien og medelever på faget om hva denne aktiviteten kan være.
- Aktiviteten skal ha en varighet på rundt nitti minutter.
- Gjennomfør aktiviteten når det passer for dem som skal være med.
- Når aktiviteten er gjennomført, skal du skrive en rapport fra det du har gjort.
Rapport
I rapporten skal du ha med:
- Beskrivelse av aktiviteten
- En god begrunnelse for hvorfor du valgte denne aktiviteten
- For hvem? Hvorfor?
- Hvorfor akkurat denne type aktivitet?
- Beskrivelse av hvordan gjennomføringa gikk
- Gikk det som planlagt?
- Hadde du tenkt på alt?
- Var det noe du burde ha gjort annerledes?
- På hvilken måte var aktiviteten til nytte eller glede for dem som var med?
- Refleksjon til slutt
- Hvorfor er det viktig å gjøre en innsats for andre akkurat i disse koronatider?
- På hvilken måte var aktiviteten positiv for dere som familie?
- Bilder
- Ta bilder av aktiviteten underveis og legg ved i rapporten.
Forslag til skriveramme for rapport
Forslag til innhold og struktur i rapporten | Her kan du planlegge hva du skal skrive i rapporten |
Beskrivelse av aktiviteten
|
|
Beskrivelse av hvordan gjennomføringa gikk
|
|
Noen refleksjoner til slutt
|
|
Bilder/illustrasjoner
|
Vurderingskriterier for rapport
Innholdselementer i rapporten | Kriterier for vurdering |
Planlegging |
|
Gjennomføring |
|
Refleksjoner |
|
Struktur |
|
Tips
- Kriteriene i rapporten kan vurderes til lav, middels eller høy grad av måloppnåelse.
Foto av kubb: Mazbln, CC 3.0
Foto av paradis: Tony Tsang, CC 2.0
Takk til Elin Olsen og Hilde Straumbotn ved Vikhammer ungdomsskole.