Slang som utgangspunkt for å jobbe med språk og identitet
En inngang til å arbeide med samfunnets språklige mangfold kan være å starte med barn og unges særegne språkuttrykk. Med slang som utgangspunkt får elevene samtale om språk i utvikling, språklig påvirkning, og geografiske variasjoner i Norge.
Kunnskap om samfunnets språklige mangfold gir alle elever verdifull innsikt i ulike uttrykksformer, ideer og tradisjoner.
LK20 - Overordnet del
Visste du at ordet «gøy» var slang på 50-tallet? Finnes det ord i dag som bare barn og ungdom bruker? Hva ville for eksempel skjedd hvis noen fortalte bestefar at de akkurat hadde blitt eid i Fortnite av en noob i emoskin?
Denne ressursen skisserer hvordan elevene kan begynne å utforske slang og språklig mangfold i samfunnet. Hvilke ord og uttrykk bruker de selv i hverdagen, og hvordan har ungdomsspråket endret seg gjennom generasjonene?
Aktivere forkunnskaper
En måte å introdusere temaet på kan være se denne korte videosnutten der språkforsker Bente Ailin Svendsen ved UiO forklarer hva slang er.
Lage ordliste
Etter å ha sett videoen, kan lærer og elever sammen komme fram til slanguttrykk som er vanlige i dag, og hvilke som har vært i bruk lenge. For eksempel kan elevene idemyldre mens lærer skriver ordene i en felles ordbank på tavla.
Deretter kan lærer modellere bruk av et arbeidsark som elevene skal bruke for å forklare slanguttrykk.
La elevene jobbe sammen to og to, og samle alle bidrag til en felles ordliste. Ordlista kan gjerne inneholde både synonym og antonym.
Bygge kunnskap
For å bygge mer kunnskap om slang og språklig mangfold, kan elevene lese mer om temaet i læreboka eller i nettartikler tilrettelagt for barn. Et tips er denne artikkelen fra ung forskning.no. Artikkelen handler om hvordan forskere har oppdaget at orangutanger bruker «slang» for å kommunisere med hverandre. Forskerne fant at orangutanger bruker forskjellige lyder for å uttrykke følelser, og at noen av disse lydene ligner på lydene som brukes i menneskelig slang.
Forslag til videre arbeid med temaet
- Gjennomfør en undersøkelse i nærområdet. Hvilke ord brukes av hvem?
- Intervjue foreldre/foresatte eller besteforeldre. Hvilke ord brukte de da de var unge?
- Gjennomgå ordene i elevgruppas egen ordliste. Hvilke språk kommer de ulike ordene fra?
- Bruk av emojis. Hvordan bruker ungdom emojis som støtte i skriftlig uttrykk? (Her kan gruppa også lage sin egen emoji-ordliste.)
- La elevene finne fakta om bruk av slang i andre språk.
- La elevene finne ut om de har slang eller ord eller i sin dialekt som ikke andre dialekter har.