Hopp til toppområde Hopp til hovedinnhold Hopp til bunnområde Tekststørrelse tips

PC: Press ned CTRL og klikk på + (pluss) for å forstørre eller - (minus) for å forminske.

MAC: Press ned CMD og klikk på + (pluss) for å forstørre eller - (minus) for å forminske.

Skrivesenteret
Søk
  • Ressurser
  • Prosjekter
  • Kurs
  • Artiklar og hefte
  • Om oss
  • Våre publikasjoner
  • Kontakt
  • English
  • Barnehage
  • Barnetrinn
  • Ungdomstrinn
  • Videregående skole
Skrivesenteret
  • Barnehage
  • Barnetrinn
  • Ungdomstrinn
  • Videregående skole
Skrivesenteret
Ressurser
Skumle fortellinger på mellomtrinnet
Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post
Innholdsnavigasjon

Skumle fortellinger på mellomtrinnet

I denne ressursen brukes fortellingselementer som støtte for å skrive en skummel fortelling.

I læreplanen for norsk under Fagets relevans og sentrale verdier står det at norskfaget «skal gi elevene litterære opplevelser og mulighet til å uttrykke seg kreativt og skapende». I dette undervisningsopplegget skal elevene, gjennom å utforske ulike elementer i en fortelling, skape sin egen tekst.

Fortellingselementene som brukes i dette undervisningsopplegget ble utviklet i FUS-prosjektet. Ressursen Bit-for-bit-fortelling er et annet eksempel på hvordan de er brukt på småtrinnet. Elementene er et verktøy for å snakke om tekst, og kan videre brukes i planlegging og bearbeiding av egen tekst. 

Bok som utgangspunkt for samtale om tekst

Forsidebilde av boka "Bak den svarte porten".
Anders Marius Bortne og Marianne Gretteberg Engedal (ill.) Gyldendal 2021

Boka «Bak den svarte porten» blir i dette undervisningsopplegget brukt som et utgangspunkt for å samtale om ulike elementer i en fortelling. Fortellingen handler om Olivia, en jente som ikke liker å feire halloween fordi dette er dagen alle kan se at hun ikke har venner. Denne boka passer for elever på fjerde til sjette trinn, og kan godt brukes som utgangspunkt for å snakke om inkludering i halloweenfeiringen.

Bokas fortelling gir mulighet for å introdusere fortellingselementene. Disse kan senere brukes som ressurs og støtte når elevene skal planlegge egen tekst. 

 

Fortelligselementene viser hvilke komponenter en fortelling kan inneholde:

  • deltakere i fortellingen
  • sted eller steder hvor fortellingen utspiller seg
  • problemet eller konflikten i fortellingen
  • hvilken følelse hovedpersonen eller andre personer har
  • hva som er løsningen på problemet
  • hvilken sluttfølelse deltakerne i fortellingen har og leseren sitter igjen med.
Ikoner til fortellingselementene

Bruken av elmentene kan være en inngang for å gi et metaspråk om tekst. Ikonene kan gjerne brukes både på små- og mellomtrinn, og vil være lett identifiserbare når man samtaler om tekst. 

1. Samtale om elementer i fortellingen

Boka leses høyt for klassen før fortellingselementene introduseres for elevene. Ved hjelp av planleggingsskjemaet under (PDF) kan klassen i fellesskap se på ulike elementer som fortellingen består av. Elevene kan gjerne få utdelt skjemaet og fylle inn sammen to og to.

Bilde av skriveramme for fortellingselementer

Tips


 

  • Last ned planleggingsskjema som PDF på bokmål.
  • Last ned planleggingsskjema som PDF på nynorsk.
  • Last ned planleggingsskjema som PowerPoint for utfylling digitalt.

2. Samtale om innledningen

Felles samtale om bokas innledning:

  • Hva slags innledning har forfatteren valgt i denne boka?
  • Hva er det med denne måten å innlede på som gjør at leseren får lyst til å lese videre?
  • Hvordan ville klassen startet fortellingen hvis den skulle begynt midt i handlingen?
  • Hvordan kunne boka fortsatt blitt spennende hvis den startet med slutten?

Her kan klassen se på innledningen, og ha en samtale om mulige måter å starte en fortelling på som å:

  • Starte med begynnelsen.
  • Starte midt i handlingen («in medias res»).
  • Starte med slutten («retrospektiv»).

3. Planlegge egen tekst

Etter å ha fått en forståelse av ulike elementer i en fortelling, skal elevene gå i gang med planlegging av egen tekst. Det er viktig å påpeke at skjemaet kun skal inneholde stikkord, eller korte setninger, og brukes som utgangspunkt når de skal skrive hele teksten.

Elevene kan gjerne fortelle historien sin til hverandre med utgangspunkt i skjemaet. Deretter kan de se på hvilken type innledning de ønsker å ha i fortellingen sin. 

Det kan være en god idé å la dem skrive digitalt, slik at de enkelt kan redigere og flytte de ulike delene i fortellingen. På den måten er det lett å gi tilbakemeldinger og revidere underveis i skriveprosessen.

To elever på femtetrinn som ser på en datamaskin

Eksempel på et ferdig utfyllt skjema

Planleggingsskjema_utfylt_Skummel fortelling

4. Ferdigstille teksten

Etter redigering av teksten skal elevene finne en god måte å ferdigstille tekstene sine på. Lærer kan for eksempel gi eleven i oppgave å skape en kreativ og innbydende layout eller tegne en forside til teksten. Elevene kan også få i oppgave å lese teksten for hverandre, for fadderbarn eller for foreldre. Vi oppfordrer til å henge teksten synlig, enten i klasserommet eller å stille den ut på biblioteket. 

Her er et eksempel på en ferdig elevtekst.

Elevtekst skrevet av elev på 5. trinn. Skummel fortelling ved bruk av fortellingselementene.
Elevtekst skrevet av elev på 5. trinn. Skummel fortelling med bruk av fortellingselementene.

Andre ressurser til halloween

Halloween engelsk

Halloween og skriving i engelsk

Halloween er kommet for å bli, så hvorfor ikke bruke dagen til skriving i engelsk?

Les mer
Halloween

Halloween

Korleis bruke sansane til å skape ein skummel teikneserie eller ei nifs forteljing?

Les mer
Heks på sopeline

Grøss og gru

Et skriveopplegg om spøkelseshus som passer godt om høsten, gjerne rundt halloween…

Les mer
Publisert 14. oktober 2022 (Sist revidert 30. september 2024)

Organisert i

Arbeid med skjønnlitteratur Modelltekst Rammer for skriving Barnetrinn Norsk

Har du sett disse?

Meningsfull bokstavlæring

Meningsfull bokstavlæring

I denne ressursen vil vi vise hvordan skolen kan tilrettelegge for meningsfull bokstavlæring fra skolestart.
Lese og skrive påskekrim

Lese og skrive påskekrim

Nå er det snart påske! Hva er vel da bedre enn å la elevene få bade i påskekrim, og få skrive sin egen kriminalfortelling? Denne ressursen beskriver hvordan du kan lede elevene gjennom en helhetlig prosess, med mye fokus på å bygge kunnskap om kriminalsjangeren.
Småskrivingsoppgaver i desember

Småskrivingsoppgaver i desember

I denne ressursen finner du 16 småskrivingsaktiviteter som kan inspirere til skriving i førjulstiden.

Personvernerklæring

Personvernerklæringen handler om hvordan denne nettsiden samler inn og bruker informasjon om besøkende. Erklæringen inneholder informasjon du har krav på når det samles inn opplysninger fra nettstedet vårt, og generell informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger. Juridisk eier av nettsiden er behandlingsansvarlig for virksomhetens behandling av personopplysninger. Det er frivillig for de som besøker nettsidene å oppgi personopplysninger i forbindelse med tjenester som å motta nyhetsbrev og benytte del- og tipstjenesten. Behandlingsgrunnlaget er samtykke fra den enkelte, med mindre annet er spesifisert.

1. Webanalyse og informasjonskapsler (cookies)

Som en viktig del av arbeidet med å lage et brukervennlig nettsted, ser vi på brukermønsteret til de som besøker nettstedet. For å analysere informasjonen, bruker vi analyseverktøyet Google Analytics. Google Analytics bruker informasjonskapsler/cookies (små tekstfiler som nettstedet lagrer på brukerens datamaskin), som registrerer brukernes IP-adresse, og som gir informasjon om den enkelte brukers bevegelser på nett. Eksempler på hva statistikken gir oss svar på er; hvor mange som besøker ulike sider, hvor lenge besøket varer, hvilke nettsteder brukerne kommer fra og hvilke nettlesere som benyttes. Ingen av informasjonskapslene gjør at vi kan knytte informasjon om din bruk av nettstedet til deg som enkeltperson. Informasjonen som samles inn av Google Analytics, lagres på Googles servere i USA. Mottatte opplysninger er underlagt Googles retningslinjer for personvern. En IP-adresse er definert som en personopplysning fordi den kan spores tilbake til en bestemt maskinvare og dermed til en enkeltperson. Vi bruker Google Analytics sin sporingskode som anonymiserer IP-adressen før informasjonen lagres og bearbeides av Google. Dermed kan ikke den lagrede IP-adressen brukes til å identifisere den enkelte brukeren.

2. Søk

Hvis nettsiden har søkefunksjon så lagrer informasjon om hvilke søkeord brukerne benytter i Google Analytics. Formålet med lagringen er å gjøre informasjonstilbudet vårt bedre. Bruksmønsteret for søk lagres i aggregert form. Det er bare søkeordet som lagres, og de kan ikke kobles til andre opplysninger om brukerne, slik som til IP-adressene.

3. Del/tips-tjenesten

Funksjonen "Del med andre" kan brukes til å videresende lenker til nettstedet på e-post, eller til å dele innholdet på sosiale nettsamfunn. Opplysninger om tips logges ikke hos oss, men brukes kun der og da til å legge inn tipset hos nettsamfunnet. Vi kan imidlertid ikke garantere at nettsamfunnet ikke logger disse opplysningene. Alle slike tjenester bør derfor brukes med vett. Dersom du benytter e-postfunksjonen, bruker vi bare de oppgitte e-postadressene til å sende meldingen videre uten noen form for lagring.

4. Nyhetsbrev

Nettsiden kan sende ut nyhetsbrev via epost hvis du har registrert deg for å motta dette. For at vi skal kunne sende e-post må du registrere en e-postadresse. Mailchimp er databehandler for nyhetsbrevet. E-postadressen lagres i en egen database, deles ikke med andre og slettes når du sier opp abonnementet. E-postadressen slettes også om vi får tilbakemelding om at den ikke er aktiv.

5. Påmelding, skjema

Nettsiden kan ha skjema for påmelding, kontaktskjema eller andre skjema. Disse skjemaene er tilgjengeliggjort for publikum for å utføre de oppgaver de er ment å gjøre. Påmeldingsskjema er for at besøkende kan melde seg på eller registrere seg. Kontaktskjema er for at besøkende enkelt kan sende en melding til nettsidens kontaktperson. Vi ber da om navnet på innsender og kontaktinformasjon til denne. Personopplysninger vi mottar blir ikke benyttet til andre formål enn å svare på henvendelsen. Skjema sendes som epost via Mailgun som tredjepartsløsning. Hele innsendelen blir lagret hos Mailgun i 24 timer. Mellom 24 timer og 30 dager er det kun mailheader som blir oppbevart før innsendelsen blir slettet etter 30 dager. Årsaken til denne lagringen er for å bekrefte om eposter blir sendt fra nettsiden og videresendt til riktig mottaker. Når eposten er mottatt av mottaker så er det opp til mottaker å avgjøre Databehandlingsbehovet av eposten.

6. Side- og tjenestefunksjonalitet

Det blir brukt informasjonskapsler i drift og presentasjon av data fra nettsteder. Slike informasjonskapsler kan inneholde informasjon om språkkode for språk valgt av brukeren. Det kan være informasjonskapsler med informasjon som støtter om lastbalanseringen av systemet slik at alle brukere blir sikret en best mulig opplevelse. Ved tjenester som krever innlogging eller søk kan det bli brukt informasjonskapsler som sikrer at tjenesten presenterer data til rett mottaker.

7. Hvordan håndtere informasjonskapsler i din nettleser

På www.nettvett.no kan du lese om hvordan du stiller inn nettleseren for å godta/avvise informasjonskapsler, og få tips til sikrere bruk av internett.
Skrivesenteret

Skrivesenteret

  • Ansatte
  • Om skrivesenteret
  • Mandat

Prosjekter

  • ViBes
  • DEKOM
  • REKOM
  • Språkløyper

Forskning

  • Våre publikasjoner
  • FUS-prosjektet
  • Normprosjektet
  • SkrivBiB

Kontaktinformasjon

Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking. NTNU ILU, 7491 Trondheim
post@skrivesenteret.no
73 41 25 76
Personvern og informasjonskapsler
Utarbeidet i samarbeid med Smart Media