Retorikk og reklame – retorisk analyse
Den retoriske analysen er en gjenganger på eksamen i norsk, men hva kjennetegner egentlig en god retorisk analyse? Ressursen viser noen forslag på hvordan man kan jobbe med retorikk i klasserommet på veien frem til eksamen i norsk.
Lesing og skriving av sammensatte tekster er en viktig del av både norskfaget og mediefagene. I ressursen Retorikk og reklame – reklameanalyse kan elevene se på hvordan reklamen kommuniserer et budskap, både gjennom retoriske appeller og hvordan tekstlige og visuelle virkemiddel benyttes. I ressursen Retorikk og reklame – reklamedesign kan elevene øke forståelsen ved å bruke kunnskap om de retoriske appellformene når de selv skal påvirke med en egenprodusert reklame. I denne ressursen viser vi hvordan en kan jobbe langsiktig med den retoriske analysen i norskfaget.
Læreplanen
I LK20 er retorikk en viktig del av norskfaget og den norskfaglige kompetansen som det er forventet at elevene skal ha etter 13 års skolegang.
Kompetansemål
Kompetansemål i norsk etter vg1:
- gjøre rede for og reflektere over bruken av retoriske appellformer og språklige virkemidler i sakprosatekster
Kompetansemål i norsk etter vg2:
- bruke fagkunnskap og retoriske ferdigheter i norskfaglige diskusjoner og presentasjoner
Kompetansemål i norsk etter vg3:
- skrive retoriske analyser og tolkninger av sakprosatekster
Vi kan her se en utvikling i kompetansen og fokuset for retorikken – fra å kunne gjøre rede for og reflektere, via å bruke retoriske ferdigheter muntlig, til å skrive retoriske analyser. Utviklingen går fra å identifisere retoriske appellformer i andres tekster, til å kunne bruke de selv, for til slutt å kunne gjøre retoriske analyser. Det er den retoriske analysen elevene blir prøvd i på eksamen etter vg3. Men, en god retorisk analyse bygger selvsagt på at man både kan gjøre rede for og reflektere over retoriske appellformer og bruke dem selv.
Retorisk analyse er en undersøkelse og granskning av tekst eller tale. Derfor er retorisk analyse også en øvelse i kritisk tenkning.
Denne ressursen viser hvordan en eksamensoppgave i retorikk kan se ut på norskeksamen på vg3, og den gir tips for hvordan slike oppgaver kan løses.
Hva inneholder retorikken i norskfaget? Hva forventes?
Retorikken i norskfaget er i stor grad sentrert rundt de retoriske appellformene. Logos, etos og patos er nøkkelbegreper som elevene bør kjenne til og kunne identifisere i en tekst. Når det appelleres til logos, er det saken og de rasjonelle argumentene som benyttes. Når det appelleres til etos, ligger troverdigheten til den som skriver eller taler til grunn, og når det appelleres til patos er det følelsene til den som leser eller hører på som skal påvirkes.
Samtidig er det tre andre begreper som er nyttige å kjenne til for å gjøre en god retorisk analyse, nemlig telos (formål), kairos (kontekst) og aptum (det som passer seg). Disse begrepene handler om den retoriske situasjonen som oppstår når en avsender sender et budskap til en mottaker. I retorikken er en god situasjonsforståelse viktig for å overbevise. Derfor må en god retorisk analyse også vurdere disse sidene av teksten.
Appellformene
Retorikkens mål er å overbevise noen om noe. For å nå dette målet er det to retoriske veier å gå:
- den rasjonelle vei, som er logos
- den emosjonelle vei, som deler seg i etos og patos.
Logos appellerer til «hodet», mens etos og patos appellerer til «hjertet». Appellformene retter seg altså mot ulike deler i kommunikasjonssituasjonen. Etos dreier seg om avsenderens troverdighet, logos om argumentenes gyldighet og patos om mottakerens følelser. Som mottaker er man eksponert for påvirkning av alle appellformene. Samtlige appellformer kan forekomme i en og samme tekst eller tale, men ofte vil en av dem dominere.
Lærer bør modellere sammen med elevene, og vise hvordan en finner disse tre appellformene. Når elevene går inn i teksten og ser etter appellformene, er det viktig at de markerer eksempler slik at de kan bruke dem i sine egne tekster.
Det kan være lurt at lærer og elever tar utgangspunkt i konkrete eksempler fra tekstene. Først kan en diskutere hvordan eksemplene appellerer, før en deretter kobler dem til de etablerte retoriske begrepene. Slik kommer elevene i gang med å bruke fagbegreper om retorikk samtidig som eksemplene gir begrepene et meningsinnhold.
Logos – retorikkens rasjonelle vei
Logosappellen taler til mottakerens fornuft. Logosappell er en saklighetsappell som krever at man vurderer om argumentasjonen er logisk korrekt, at den virker sannsynlig og om den angår saken. Saklig argumentasjon kan eksempelvis være knyttet til ekspertutsagn, forskning eller andre etterprøvbare kilder. På den annen side vil all form for overdrivelse være et brudd på det saklige og dermed på logos.
Etos og patos – retorikkens emosjonelle vei
Det er forventet at elevene skal kunne si noe om hvordan avsenderen etablerer etos, og vise til eksempler. Da vil det være relevant å trekke inn for eksempel avsenderens stilling, erfaring, geografisk tilhørighet eller andre ting for å vise dette. Læreren bør modellere for elevene hvordan man kan finne ut hvordan avsenderen etablerer dette etoset og hva dette betyr for mottakerens oppfattelse av teksten. Hvis for eksempel en lege uttaler seg om et medisinsk spørsmål, vil legen ha en naturlig troverdighet i kraft av sin stilling. Hvis legen derimot uttaler seg om for eksempel sykehusøkonomi, må vedkommende opparbeide seg troverdighet gjennom å vise til eksempler, statistikk eller økonomisk teori for å bygge etos.
Mens etos appellerer til avsenderens troverdighet, appellerer patos til mottakerens følelser. Patosappell kan omfatte slikt som er egnet til å skape medfølelse, sympati eller frykt hos mottakeren. Det kan for eksempel være å fortelle anekdoter som spiller på mottakerens empati, eller personangrep som mistenkeliggjør eller latterliggjør meningsmotstandere. Under patosappellen kommer for eksempel språklige virkemidler som er egnet til å forsterke de emosjonelle sidene av budskapet.
Formål, kontekst og hensiktsmessighet
Utfordringen for mange elever er ofte å knytte de tre appellformene sammen. Hvorfor og hvordan blir mottakeren påvirket, og er det er passende med tanke på målgruppen? For å kunne gjøre dette på en god måte, kan de tre begrepene kairos, telos og aptum være nyttige.
Kairos vil være et godt begrep for å si noe om sammenhengen eller konteksten teksten har blitt til i, og om teksten er god med tanke på tidspunktet den blir til i. Kairos kan si noe om virkemidlene er gode med tanke på det valgte formatet, hvor det er publisert og hvem målgruppen er. En god retorisk analyse vil gjerne begynne med å beskrive hvem som har skrevet teksten, i hvilken sammenheng og tid teksten har blitt laget, og hvor den er publisert.
Deretter er det nyttig å presentere forfatterens telos. Begrepet telos handler om hva formålet med teksten er; altså hva forfatteren eller taleren ønsker å oppnå. For eksempel kan formålet med et partiprogram være å vinne velgere for partiet, mens formålet til en kronikk kan være å endre eller nyansere lesernes forståelse av en sak som er viktig for forfatteren.
Aptum kan være et godt begrep for å si noe om tekstens språk og budskap er passende eller hensiktsmessig for situasjonen og målgruppen. Aptum kan også referere til den indre estetiske egnetheten i en tekst, som for eksempel i et dikt, der stilistiske grep og ordvalg må passe til stemningen i teksten. Aptum kan slik forstås som en slags vurdering av om bruken av etos, patos og logos og tekstens kairos er passende for å fremme forfatterens telos. Et eksempel kan være en politiker som ønsker å sanke flere stemmer fra unge velgere. Da kan en analysere om budskapet er tilpasset de unge, og om det er publisert i kanaler som unge benytter. Språklige virkemidler kan være enkelt og klart språk, humor, og et budskap som fokuserer på unges interesser og verdier. Hvis politikeren i stedet publiserer en lang akademisk kronikk i et nettforum for fluefiskere om hvorfor dagens unge bør være opptatt av pensjonsreformen, vil teksten være lite hensiktsmessig for å oppfylle politikerens mål med teksten.
Det er ikke et mål i seg selv at elevene benytter begrepene kairos, telos eller aptum i tekstene sine. Det viktige er at de kan gjøre rede for tekstens formål og kontekst, og vurdere i hvilken grad de retoriske og kontekstuelle virkemidlene er hensiktsmessige for å oppnå forfatterens mål.
Kritisk tenkning og vurdering av kilder er sentralt i Kunnskapsløftet 2020. Denne ressursen inneholder en modellering og forslag til ulike tverrfaglige skriveoppgaver i norsk og samfunnskunnskap.
Sirkelen for undervisning og læring
Når en skal jobbe med retorikk i klasserommet, kan sirkelen for undervisning og læring være et godt utgangspunkt. Den deler opp prosessen i tydelige faser, selv om delene går inn i hverandre. I retorikken vil fasen med å bygge kunnskap være å bygge kunnskap om blant annet de retoriske begrepene og de ulike tekstene elevene møter (reklame, kronikker, holdningskampanjer, leserinnlegg, taler og så videre). Å ha god sjangerkunnskap er viktig for elevene når de skal orientere seg i et stort mangfold av tekster, og denne kunnskapen skapes gjennom å lese og arbeide med et bredt spekter av tekster sammen i klasserommet.
Dette leder over til neste fase i sirkelen, nemlig dekonstruering av tekst. I fellesskap plukker elever og lærer modelltekster fra hverandre for å finne virkemidler og typiske sjangertrekk. Dette kan være å finne tydelige eksempler på de retoriske appellformene og vurdere tekstens aptum, telos og kairos. Lærer kan modellere hvordan en klassifiserer ulike argumenter og virkemidler og ikke minst; fokusere på effekten disse virkemidlene har på mottakeren. Selv om elevene ofte greier å finne de retoriske appellformene i tekster, kan det være vanskelig for dem å beskrive hvordan de apellerer til mottakeren.
Samtidig med at man arbeider med mange ulike tekster, er det også viktig å arbeide med modelltekster som synliggjør hvordan en retorisk analyse kan se ut. Hva kjennetegner den retoriske analysen som er et godt kortsvar eller langsvar på en oppgave?
Forslag til tekster til analyse
Det kan være en fordel å jobbe med de retoriske appellformene i ulike type tekster. Her har vi samlet noen eksempler.
- «La barna ta yrkesfag!» av Lyna Tran
- «NRKs samarbeid med Sophie Elise» av Vibeke Fürst Haugen
- «Unnskyldningens kraft» av Martin Holmen
- «Vi feirer samenes nasjonaldag!» av Vibeke Fürst Haugen og Johan Ailo Kalstad
- «Ujevne vennskap» av Inger Merete Hobbelstad
- «Når jeg blir eldre» av Bjørn Nome
- «Desibeldustane» av Iselin Dagsdotter Sæterdal
- «Kvinnefotballen tar sjumilssteg» Hege Jørgensen
Å bruke tid på å avkode oppgaven er også en vesentlig del av arbeidet. Oppgaveteksten er en bestilling som gir en hel del informasjon om hva som er forventet i svaret, og denne informasjonen ligger både implisitt og eksplisitt i oppgaveteksten. Læreren må veilede elevene i denne avkodingen, slik at det er klart for elevene hva som forventes av besvarelsen.
Å konstruere tekst i fellesskap er en nyttig aktivitet før elevene skal begynne å skrive egne tekster. Læreren kan for eksempel være sekretær og notere elevenes innspill på tavlen. Alternativt kan elevene skrive deler av teksten i grupper, eller de kan samskrive to og to. Å konstruere tekst i fellesskap gjør at elevene må forhandle og diskutere tekstkvaliteter. Respons underveis etter klare responsoppdrag er viktig i denne fasen. Det kan være læreren som gir respons, eller elevene kan gi hverandrevurdering med utgangspunkt i klare kriterier. Hverandrevurdering er lærerikt for både for den som får og den som gir respons. Responsen må være tilpasset hvor i prosessen skrivearbeidet er, slik at responsen blir konkret og nyttig for ferdigstillingen av teksten.
Målet for prosessen og denne ressursen er at elevene skal kunne skrive en retorisk analyse på egen hånd, ut i fra de kjennetegnene og kravene som stilles i norskfaget. Under viser vi noen eksempler og konkrete tips på hvordan man kan jobbe i prosess med retorisk analyse. Vi tar utgangspunkt i eksamensoppgaver, og deler dem inn i kortsvarsoppgaver og langsvarsoppgaver.
Retorisk analyse i norskfaget
På eksamen kan retorisk analyse bli gitt enten som kortsvarsoppgave eller langsvarsoppgave. Ressursen viser hvordan sirkelen for undervisning og læring kan brukes i undervisingen når en arbeider med tidligere eksamensoppgaver. Vi vil først ta for oss to eksamensoppgaver i retorikk som skal besvares som kortsvarsoppgaver, og deretter viser vi to eksamensoppgaver som ble gitt som langsvar.
Kortsvarsoppgaver i retorikk
Vi skal først se på kortsvarsoppgaver i retorikk som er gitt til eksamen i norsk. Vi tar utgangspunkt i sirkelen for undervisning og læring når vi skisserer et undervisningsopplegg knyttet til kortsvar.
Først avkodes skriveoppgaven, så lages det en tilpasset skriveramme for teksten, deretter arbeider en med tekstvedlegget. Til slutt er det tid for å skrive selve teksten. Å bruke god tid på forarbeidet, vil gjøre skriveprosessen enklere og raskere for elevene.
Husk at fra og med våren 2023 vil ikke det lenger være kommentar på oppgavene, den vil være bakt inn i oppgaveteksten. I tillegg vil elevene ha en liste med punkter som svaret vil bli vurdert etter.
Kortsvarsoppgave 1
Denne oppgaven ble gitt til eksamen i sidemål våren 2022. Det er verdt å merke seg at kommentarene nå er borte fra eksamensoppgavene, og at denne informasjonen vil bli bakt inn i selve oppgaveteksten.
Oppgaveformulering
-
Vedlegget er en melding som fotballklubben Molde publiserte på hjemmesiden sin og i sosiale media etter at laget hadde tapt 0-2 for Bodø/Glimt på hjemmebane og 6-0 mot Strømsgodset i Drammen. Formuler kort formålet med teksten, og gjør rede for hvordan klubben bruker ulike virkemidler for å forsterke patosappellen.
Kommentar: Du skal svare på en presis måte og bruke relevant fagspråk.
Vi vil se på hvordan man kan jobbe med denne oppgaven steg for steg i klasserommet.
Avkode oppgaveteksten
Et godt sted å starte, er å se på hvilke instruksjonsverb som blir brukt i oppgaveteksten og markere disse:
Vedlegget er en melding som fotballklubben Molde publiserte på hjemmesiden sin og i sosiale media etter at laget hadde tapt 0-2 for Bodø/Glimt på hjemmebane og 6-0 mot Strømsgodset i Drammen. Formuler kort formålet med teksten, og gjør rede for hvordan klubben bruker ulike virkemidler for å forsterke patosappellen.
Neste trinn vil være å markere fagbegreper som blir brukt:
Vedlegget er en melding som fotballklubben Molde publiserte på hjemmesiden sin og i sosiale media etter at laget hadde tapt 0-2 for Bodø/Glimt på hjemmebane og 6-0 mot Strømsgodset i Drammen. Formuler kort formålet med teksten, og gjør rede for hvordan klubben bruker ulike virkemidler for å forsterke patosappellen.
I denne oppgaven gis det også en kontekst til vedlegget, nemlig hvor teksten er publisert og hva som var foranledningen for innlegget:
Vedlegget er en melding som fotballklubben Molde publiserte på hjemmesiden sin og i sosiale media etter at laget hadde tapt 0-2 for Bodø/Glimt på hjemmebane og 6-0 mot Strømsgodset i Drammen. Formuler kort formålet med teksten, og gjør rede for hvordan klubben bruker ulike virkemidler for å forsterke patosappellen.
Lag utkast til skriveramme/disposisjon for kortsvaret
På grunnlag av skriveoppgaven kan vi nå lage en skriveramme for kortsvaret, for eksempel slik som denne:
Innledning | Hva er formålet med denne teksten? |
Hoveddel | Ulike virkemiddel for å forsterke patosappell |
Avslutning |
Arbeid med tekstvedlegget
Teksten består av både visuelle og språklige virkemidler og begge deler er med på å underbygge patosappellen i innlegget. Strek under ord som:
- spiller direkte på følelsene (for eksempel koke – koke over)
- kontraster (nedturer – oppturer, jubel – fortvilelse)
- språklige bilder (skammekroken, oppe på hestene igjen)
- pronomenbruk (vi/oss, dere)
- bruk av adjektiv i superlativ (beste, sterkeste, flotteste)
- beskriv fotografiet med vaiende Molde-bannere, bluss og fotballspillere som går inn på banen hand i hand med små barn.
Etter at eksempel på patosappell er funnet, går vi over til å si noe om effekten av disse. Mulige spørsmål kan være:
- Hva gjør det med teksten av innlegget bruker pronomenet vi/oss og dere?
- Hva betyr det å stå i skammekroken og å komme seg opp på hesten igjen?
- Hvorfor bruker de superlativformen av adjektivene for å beskrive laget, spillerne og stadion?
- Hvorfor har de valgt dette fotografiet for å illustrere teksten? Hva er det det signaliserer?
Dere vil antagelig finne mange flere virkemidler som bygger patosappell enn det det er plass til i et kortsvar. Diskuter sammen hvilke eksempler som elevene vil bruke. Her vil det være rom for å ta selvstendige valg, elevene kan selv velge de virkemidlene de føler seg trygge på. Men det er lurt å peke på de som er ganske tydelige i teksten, med klare eksempler og som elevene kan argumentere for er brukt for å forsterke patosappellen. Tre virkemidler er nok et godt utgangspunkt.
En utvidet skriveramme kan se slik ut:
Innledning |
Hva er formålet med denne teksten? Molde FK ber om unnskyldning til tilhengerne sine for dårlig sportslig resultat de siste kampene. Målgruppa er de som følger Molde sin hjemmeside og på sosiale medier, altså fans. |
Hoveddel |
Ulike virkemiddel for å forsterke patosappell (her er tre tilfeldige valgt):
|
Avslutning |
Patosappellen er gjennomgående i hele teksten, målet er å ta på seg skylda for dårlige resultater, be om unnskyldning til fansen og å love en bedre framtid. |
Så kan elevene skrive selv, enten samskrive eller individuelt. Underveis i skriveprosessen bør de få respons på teksten sin, enten av lærer eller av hverandre.
Slik kan en ferdig tekst se ut:
Teksten «Pisk oss gjerne, men ikke svikt oss» ble publisert av Molde fotballklubb etter to forsmedelige tap høsten 2021. Teksten er en unnskyldning for dårlige resultat på fotballbanen og målgruppa er supportere og andre som leser hjemmesida til Molde FK og som følger dem på sosiale medier.
Siden teksten er en unnskyldning fra klubben til supporterne, så bruker den i stor grad patosappell for å få fram poenget. Tekstens illustrasjon er et bilde fra fotballbanen før en kamp, der vi ser bluss, Molde-flagg og fotballspillere som går hand i hand i hand med barn inn på gressmatta. Dette bygger opp om bildet av Molde som en stor klubb, med en klar identitet og god sportsånd. Selve teksten har en tydelig pronomenbruk. De bruker konsekvent «vi/oss» når de skriver om seg selv. Her henger de ikke ansvaret på en enkeltspiller eller grupper, men hele klubben ta ansvar for tapene på banen. De henvender seg også direkte til fansen gjennom å bruke «dere». Dette skaper en avstand mellom supporterne og klubben, noe som plasserer ansvaret for fiaskoen hos klubben og ikke hos de trofaste tilhengerne. De viser også fram de gode kvalitetene ved klubben ved å si at de er best i landet med de sterkeste spillerne og det fineste stadionet. De viser med dette at de har det beste utgangspunktet for å komme tilbake og gjøre tilhengerne stolte av Molde FK igjen.
Dette er bare noen eksempler på virkemidler som fremmer patosappellen i denne teksten. Til sammen gjør de at klubbens ydmyke holdning kommer godt fram og tilhengerne vil føle at klubben gjør det de kan for å komme seg på rett kjøl igjen.
Kortsvarsoppgave 2
Denne oppgaven ble gitt til eksamen i sidemål høsten 2021. Det er verdt å merke seg at kommentarene nå er borte fra eksamensoppgavene, og at denne informasjonen vil bli bakt inn i selve oppgaveteksten.
Oppgaveformulering
-
Vedlegget er en annonse fra Ving reisebyrå i magasinet «Ukeadressa», Adresseavisen 16. januar 2021. Gjør kort rede for formålet med den sammensatte teksten, og forklar hvordan etos, patos og logos er brukt.
Kommentar: Du skal svare på en presis måte og bruke relevant fagspråk. Du skal skrive om både etos, patos og logos, men du velger selv hva du vil legge mest vekt på.
Vi vil se på hvordan man kan jobbe med denne oppgaven steg for steg i klasserommet.
Avkode oppgaveteksten
Her følger vi samme oppskrift som på den forrige oppgaven. Vi starter med å avkode skriveoppgaven. Først se på instruksjonsverbene som blir brukt i oppgaveteksten:
Gjør kort rede for formålet med den sammensatte teksten, og forklar hvordan etos, patos og logos er brukt.
Så markerer vi fagbegreper som blir bruk i oppgaveteksten:
Gjør kort rede for formålet med den sammensatte teksten, og forklar hvordan etos, patos og logos er brukt.
Oppgaveteksten gir her ingen opplysning om vedlegget sin kontekst, men det står at den er en annonse fra en avis, noe som gjør at den har et bredt publikum.
Lag utkast til skriveramme/disposisjon for kortsvaret
Her er en enkel skriveramme, som etter gjennomgangen av vedlegget kommer til å bli bygd ut.
Innledning | Presentere kort teksten og formålet med den |
Hoveddel | Forklare hvordan retoriske appellformer er brukt |
Avslutning |
Arbeid med tekstvedlegget
Så går vi over til vedlegget, der vi nå peker på noen trekk ved teksten. Dette er en stor tekst, men mange ulike språklige og visuelle virkemidler som elevene kan ta tak i. I klasserommet er det viktig at dere tar for dere en og en appellform, og lar elevene snakke sammen og diskutere både eksempler på appellformene og effekten av disse. Når elevene så skal skrive kortsvaret må de velge ut noen få eksempler. Oppgaveteksten sier at de skal gi eksempler på både etos-, logos- og patosappell i vedlegget, men en av disse kan få mer plass enn de andre. Så pass på å jobbe med å finne alle tre appellformene i vedlegget.
En utvidet skriveramme kan se slik ut:
Innledning |
Presentere kort teksten og formålet med den.
|
Hoveddel |
Forklare hvordan retoriske appellformer er brukt:
|
Avslutning |
Vise hvordan reklamen bruker alle appellformene og hva dette gjør med mottakeren. |
Så kan elevene skrive selv, enten samskrive eller individuelt. Underveis i skriveprosessen bør de få respons på teksten sin, enten av lærer eller av hverandre.
Slik kan en ferdig tekst se ut:
Reklamen fra Ving stod i Adresseavisen i januar 2021. Formålet med reklamen er at Ving har fornyet seg og at de nå kommer med nye reiser til kundene etter ett år med pandemi.
I reklamen bygger Ving sitt etos gjennom å få fram at de har nye nordiske eiere, noe som innbyr til trygghet for kunder fra de nordiske landene. De framstiller seg selv som framoverrettet og gjennom sitt Safe Travel-konsept framstår de som en trygg leverandør av reiser. Reklamen har også logos-appell gjennom at de peker på eierskifte og pandemi, to ting som lett kan sjekkes av mottakeren. Hovedappellformen som blir brukt er patos. Det dominerende bildet viser en kvinne som står med utstrakte armer ved havet i solnedgangen. Bildet gir en følelse av frihet og luft, noe mange har savnet under pandemien. I teksten fortsetter denne patosappellen med språklige bilder som at Ving har «blikket rettet mot en klar og blå horisont» og at «en utenlandsreise også er en indre reise». Ordene de bruker om reisene er positive, for eksempel skreddersydd, personlige opplevelser og spennende nyheter. Dette sammen med en forsikring om at de kommer til å være i markedet når kundene får lyst til å reise igjen, gjør at Ving framstår som en trygg reiseoperatør som bryr seg om kundene og kundenes behov. De viser til ulike feriekonsepter, blant annet familieferier med basseng, yogaretreat og romantiske storbyhelger, noe som gjør at alle kundene kan finne en ferieform som passer for seg.
Ving bruker alle appellformene i reklamen, men patosappellen er den mest framtredende. Dette gjør at kundene føler seg inkludert i Ving sitt feriesortiment og de føler at Ving er en troverdig og seriøs aktør på markedet.
Langsvarsoppgaver retorikk
Nå skal vi gå over på å se på langsvarsoppgaver i retorikk som er gitt til eksamen i norsk. Vi tar også her utgangspunkt i sirkelen for undervisning og læring når vi skisserer et undervisningsopplegg knyttet til langsvar. Prinsippene er mye de samme som for kortsvar, stegene i arbeidet vil ligne. Først avkoder vi skriveoppgaven, så lager vi en tilpasset skriveramme for teksten, deretter arbeider en med tekstvedlegget. Til slutt er det tid for å skrive selve teksten. Å bruke god tid på forarbeidet, vil gjøre skriveprosessen enklere og raskere for elevene.
Husk at fra og med våren 2023 vil ikke det lenger være kommentar på oppgavene, den vil være bakt inn i oppgaveteksten. I tillegg vil elevene ha en liste med punkter som svaret vil bli vurdert etter.
Langsvarsoppgave 1
Denne oppgaven ble gitt til eksamen i hovedmål høsten 2021. Det er verdt å merke seg at kommentarene nå er borte fra eksamensoppgavene, og at denne informasjonen vil bli bakt inn i selve oppgaveteksten.
Oppgaveformulering
-
«Plukk opp den grønne ledertrøya» av Maja Lunde, NRK Ytring, 28.10.2018.
Gjer greie for kva som er hovudsynspunktet i den vedlagde kronikken, og analyser teksten. Bruk omgrep frå retorikken.Kommentar: Du skal formulere hovudsynspunktet på ein presis og sjølvstendig måte. Når du analyserer, skal du forklare gjennom å bruke relevant fagspråk og vise til konkrete døme.
Vi vil se på hvordan man kan jobbe med denne oppgaven steg for steg i klasserommet.
Avkode oppgaveteksten
Det første vi gjør, er å avkode oppgaveteksten. La elevene starte med å streke under instruksjonsverbene i oppgaven.
«Plukk opp den grønne ledertrøya» av Maja Lunde, NRK Ytring, 28.10.2018.
Gjør rede for hva som er hovedsynspunktet i den vedlagde kronikken, og analyser teksten. Bruk begrep fra retorikken.
Kommentar: Du skal formulere hovudsynspunktet på en presis og selvstendig måte. Når du analyserer, skal du forklare gjennom å bruke relevant fagspråk og vise til konkrete eksempler.
Diskuter med elevene hva oppgaven krever og hva som er forskjellen mellom «gjøre rede for» og «analyser».
Neste steg er å streke under fagbegreper.
«Plukk opp den grønne ledertrøya» av Maja Lunde, NRK Ytring, 28.10.2018.
Gjør rede for hva som er hovedsynspunktet i den vedlagde kronikken, og analyser teksten. Bruk begrep fra retorikken.
Kommentar: Du skal formulere hovudsynspunktet på en presis og selvstendig måte. Når du analyserer, skal du forklare gjennom å bruke relevant fagspråk og vise til konkrete eksempler.
Innledning | Presentere tekstvedlegget og hovedsyn. |
Hoveddel |
Analyse av teksten med begrep fra retorikken.
|
Avslutning |
Arbeid med tekstvedlegget
Les vedlegget og marker retoriske virkemidler i teksten. Se for eksempel etter:
|
|
En utvidet skriveramme kan se slik ut:
Når elevene har arbeidet seg gjennom vedlegget og sortert de ulike virkemidlene, kan disse settes inn i skrivramma. Neste oppdrag til elevene vil være å si noe om effekten av å bruke disse virkemidlene i teksten til Lunde. Hva oppnår forfatteren med å bruke akkurat disse retoriske virkemidlene og er dette passende med tanke på mottaker og det hun ønsker å oppnå?
Innledning |
Hovedsyn |
Forfatterne synes Norge gjør for lite for å bekjempe klimaendringene. |
Hoveddel |
Kairos |
Kronikk i NRK Ytring, når et stort publikum. Forfatteren mener det er på tide å gjøre noe ordentlig for å begrense klimaendringene. |
Etos |
Maja Lunde er forfatter, hun har skrevet «klimakvartetten», fire bøker som på ulikt vis tematiserer klimakrisen. |
|
Logos |
Viser til blant annet FNs siste klimarapport, norsk oljeproduksjon, tall fra FNs klimapanel, ulike mulige løsninger på klimakrisen og kraftkrisen. |
|
Patos |
|
|
Aptum |
Skriver om klimaendringer for et bredt publikum. Bruker språk som er enkelt å forstå, hun skriver personlig, samtidig som hun peker på det enkeltmennesket kan gjøre og det staten Norge kan gjøre |
|
Avslutning |
Oppsummere analysen og si noe om effekten. Er teksten tilpasset målgruppa? |
Skriveramma som dere nå har laget vil være til god hjelp og støtte til elevene når de skal skrive tekst på egen hånd. Dere kan gjerne arbeide sammen med å skrive for eksempel en innledning til teksten. Diskuter i klassen hva som kjennetegner en god innledning og la klassen i grupper skrive hver sin innledning. Ta opp disse i klassen og diskuter styrker og svakheter ved de ulike innledningene. La gjerne elevene bruke en av disse som innledning på egen tekst. Det samme kan gjøres på andre deler av teksten.
Langsvarsoppgave 2
Den andre langsvarsoppgaven er hentet fra eksamen i sidemål høsten 2022.
Oppgaveformulering
-
Gjør kort rede for hva du meiner er formålet med teksten, og analyser den. Bruk begrep fra retorikken.
Kommentar: Du skal formulere formålet på en kortfattet og klar måte. Når du analyserer, skal du forklare gjennom å bruke relevant fagspråk og vise til konkrete eksempler.
Avkode oppgaveteksten
Det første vi gjør, er å avkode oppgaveteksten. La elevene starte med å streke under instruksjonsverbene i oppgaven.
Gjør kort rede for hva du meiner er formålet med teksten, og analyser den. Bruk begrep fra retorikken.
Kommentar: Du skal formulere formålet på en kortfattet og klar måte. Når du analyserer, skal du forklare gjennom å bruke relevant fagspråk og vise til konkrete eksempler.
Diskuter med elevene hva oppgaven krever og hva som er forskjellen mellom «gjøre rede for» og «analyser».
Neste steg er å streke under fagbegreper.
Gjør kort rede for hva du meiner er formålet med teksten, og analyser den. Bruk begrep fra retorikken.
Kommentar: Du skal formulere formålet på en kortfattet og klar måte. Når du analyserer, skal du forklare gjennom å bruke relevant fagspråk og vise til konkrete eksempler.
Lag utkast til skriveramme/disposisjon for langsvaret - ikke ferdig
Lag en enkel skriveramme for langsvaret basert på oppgaveteksten og det elevene vet om hvordan en slik langsvarsoppgave skal skrives
Innledning | Presentere tekstvedlegget og formålet. |
Hoveddel |
Analyse av teksten med begrep fra retorikken.
|
Avslutning | Vurdere formål og retoriske virkemidler sammen, fungerer dette? Egen refleksjon. |
Arbeid med tekstvedlegget
Les vedlegget og marker retoriske virkemidler i teksten. Se for eksempel etter:
|
|
En utvidet skriveramme kan se slik ut:
Når elevene har arbeidet seg gjennom vedlegget og sortert de ulike virkemidlene, kan disse settes inn i skriveramma. Neste oppdrag til elevene vil være å si noe om effekten av å bruke disse virkemidlene i talen til Klavenes. Hva oppnår hun med å bruke akkurat disse retoriske virkemidlene og er dette passende med tanke på mottaker og det hun ønsker å oppnå?
Formålet med teksten |
Påvirke representanter på FIFA-kongressen til å ta større ansvar for likestilling, overholde menneskerettigheter og respektere alle mennesker i fotballverdenen. |
Kairos |
En tale holdt ved FIFA-kongressen i 2022. VM i Qatar senere samme år har fått mye kritikk for arbeidsforholdene til de som jobber på fotballanleggene, i tillegg til at landet Qatar har fått mye kritikk for brudd på menneskerettighetene og behandlingen av LHBTQ+-personer. Tildelingen av VM i Qatar har blitt kritisert, korrupsjon har kommet fram i lyset og udemokratiske prosesser i FIFA. |
Etos |
Lise Klavenes er første kvinnelige president i Norges fotballforbund. Hun har spilt fotball på høyt nivå, og er utdannet jurist. Hun har jobbet som advokat og dommer, noe hun trekker fram i talen. I tillegg til å vektlegge gleden og drømmene hun hadde fra hun var liten når det gjelder fotball. |
Logos |
Viser til FIFA sine retningslinjer og ansvar – FNs «Guiding principles for Human Rights» Viser til krigen mellom Russland og Ukraina Viser til debatter som har gått i Norges fotballforbund, i FIFA og utenfor, blant annet i media. Viser til grupper i Qatar som har vanskelige forhold, arbeidsinnvandrere, kvinner og LHBTQ+-personer. |
Patos |
|
Aptum |
Har en tydelig henvendelse til representantene på FIFA-kongressen, utnytter taletiden til å si noe om hva som er viktig for henne. Vil få FIFA til å handle for å fremme likhet, mangfold og antidiskriminering. Bygger eget etos gjennom sin posisjon, men også gjennom det hun sier i talen om eget forhold til fotball og utdanning. Viser til ting som kan etterprøves, og spiller på følelser hos mottakerne. Men: vanskelig forsamling å nå fram hos, siden hun er kvinne fra en liten fotballnasjon og tilhørerne er menn med større makt enn henne. |