Påskekrim
Dette er et helhetlig skriveopplegg som egner seg godt å arbeide med før påske.
I denne ressursen finner du modelltekster, skriverammer, kriterier og film som bidrar til inspirasjon og støtte. En annen sentral del i ressursen er elevrespons. Læreren veileder gjennom hele prosessen, og tekstene blir til slutt samlet i en felles krimbok som leses for et annet trinn på skolen.
Undervisningsopplegget
- Tenkeskriving:
Hva tenker du når du hører ordet påskekrim? - Bakgrunnskunnskap:
Hva vet vi om påskekrim? - Modelltekst:
«Dypfryst» av Roald Dahl. Denne teksten leses høyt for klassen. Etterpå samtaler klassen om hvilke virkemidler forfatteren har brukt. - Ordbank:
Hvilke ord egner seg til å ha med i en påskekrim, og hva betyr disse ordene? - Kriterier for krim:
Kriteriene utarbeider lærer og elever sammen. Disse kriteriene tar elevene med seg når de skal planlegge teksten, og når de skal gi respons til medelever. - Skriveramme:
Sted, hovedperson, biperson, hendelse en, hendelse to, hendelse tre og avslutning. Denne skriverammen kan tilpasses og omgjøres etter behov. - Tankekart om hovedpersonen.
- Elevene skriver førsteutkast basert på skriverammen og tankekartet.
- Film som inspirasjon for responsarbeidet: Filmen viser Gert Nygårdshaugs arbeid med en kriminalroman og hvordan redaktøren gir forfatteren tilbakemeldinger underveis i skriveprosessen.
I filmen forteller Nygårdshaug hvordan faglige tilbakemeldinger hjelper ham til å bli mer selvstendig i vurdering av eget arbeid. - Lærer modellerer: Hvordan gi respons på en elevtekst ut fra kriteriene for oppgaven og ved bruk av markeringstusjer. Hele klassen gjør dette sammen med læreren, slik at de i større grad vil være i stand til å mestre dette på egen hånd.
- Elevrespons: Basert på kriteriene kan elevene «analysere» teksten ved bruk av markeringstusjer. De ulike kriteriene har ulik farge.
- Revidere teksten
- Lærerrespons
- Språkvask
- Publisere: Lage felles krimbok hvor tekstene leses høyt for et annet trinn.
Relevante ressurser
- Undervisningsopplegget (PDF).
- Skriveramme for planlegging (PDF).
- Personkart (PDF).
- Kriterier for respons (PDF).
Fremhevet bilde: craig Cloutier, (CC BY-SA 2.0).
Undervisningsopplegget er utarbeidet av Hege Jørgensen Hjelmeland, syvende trinn på Berg skole.
Publisert 9. mars 2021
(Sist revidert 19. april 2024)