Ny norskeksamen på 10. trinn
Hvordan forberede elevene til norskeksamen på 10. trinn? Hva trenger elevene å vite? Hvordan trygge elevene på eksamenssituasjonen? I denne ressursen får du informasjon om hva som er nytt med norskeksamen på 10. trinn, tips til hvordan dere kan arbeide på forberedelsesdagen sammen med elevene og hvordan man kan arbeide med de ulike oppgavetypene med elevene.
Skrivesenteret har i samarbeid med Utdanningsdirektoratet utvikla nye eksamensoppgaver i norskfaget, både for 10. trinn, vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram og vg3 studieforberedende utdanningsprogram. Denne ressursen om norskeksamen på 10. trinn er tredelt. I den første delen får du informasjon om hva som er nytt med norskeksamen på 10. trinn. I den andre delen får du støtte til hvordan arbeide på forberedelsesdagen sammen med elevene. Og i den siste delen får du tips til hvordan arbeide med de ulike oppgavetypene med elevene.
Hva er nytt med eksamen?
Eksamen i norsk for 10. trinn skal være i tråd med nye læreplaner, og ta hensyn til de endringene som ligger i ny læreplan. Som tidligere går eksamen i norsk over to dager, en eksamensdag med hovedmål (NOR0218) og en eksamensdag med sidemål (NOR0219). Begge eksamensdagene har en felles forberedelsesdel som blir tilgjengelig 24 timer før eksamen starter. Forberedelsesdagen er en skoledag, der elevene skal få mulighet til å lese og diskutere vedleggene, og lage notater til selve eksamensdagen, under veiledning fra lærer.
Oppgavesettene på eksamensdagene består av tre oppgaver som prøver elevene i ulike ferdigheter i faget. Oppgavene representerer tre typer oppgaver som er koblet til fagets kompetansemål på ulike måter og vil gi et bredt vurderingsgrunnlag av elevens samlede norskfaglige kompetanse.
Eksamenstiden er fem timer. Eksamen er heldigital, det vil si at forberedelsesdel og eksamensoppgaver ligger på nettsiden til eksamens- og prøvesystemet til Udir. Dette innebærer også at elevene leverer svar på alle eksamensoppgavene i ett dokument, som de laster opp på siste side av eksamen.
Tips
-
Her finner du eksamensoppgavene som ble laget til våren 2022, med tilhørende forberedelsesdeler:
-
Kandidat - Udir.no (forberedelsesdel + eksamen hovedmål BM v22).
-
Kandidat - Udir.no (førebuingsdel + eksamen hovudmål NN v22).
-
Norsk sidemål, bokmål - eksamen - Kandidat - Udir.no (forberedelsesdel + eksamen sidemål BM v22).
-
Norsk sidemål, nynorsk - eksamen - Kandidat - Udir.no (førebuingsdel + eksamen sidemål NN v22).
-
I tillegg til disse eksamenssettene, ligger det også ute eksempeloppgaver på Udir.no.
Eksamensveiledning
Til eksamen blir det gitt ut en eksamensveiledning. Dette dokumentet gir informasjon om gjennomføring og form på eksamen, og det er viktig at denne blir gjennomgått sammen med elvene i forkant av eksamensdagen. I eksamensveiledningen står blant annet informasjon om oppgavetypene, forberedelsesdelen, bruk av hjelpemidler, kildebruk, praktisk informasjon om eksamen, vurdering og vurderingskriterier og noen skrivetips. Eksamensveiledninga gir mye informasjon som elevene trenger til eksamen, og kan være med på å skape en trygghet på eksamensdagen.
Forberedelsesdagen – hvordan jobbe med forberedelsesdelen
Forberedelsesdelen blir altså publisert dagen før eksamen, og forberedelsesdagen er ment som en skoledag der fokuset skal ligge på å lese, diskutere og notere stikkord til eksamensdagen. Dagen skal være med veiledning fra lærer, så elevene får en god arbeidsdag og en god forberedelse til eksamen. Tekstene i forberedelsesdelen skal være i ulike sjangre og med ulikt innhold. Her kan man finne både skjønnlitteratur og sakprosa, og tekstene er på ulike måter knyttet til et tema. Enn så lenge er det ikke mulig å bruke film og lydfiler på eksamen, så tekstene vil være trykte. Lenker til tidligere gitte forberedelsesdeler ligger sammen med tidligere gitte eksamensoppgaver, se innledningsvis i denne ressursen.
Videre vil vi presentere forslag til hvordan forberedelsesdagen kan struktureres. Disse forslagene bygger på kjente metoder mange norsklærere arbeider etter, og en kan begynne med en del av dette arbeidet i forkant av forberedelsesdagen.
Samarbeid og samtale er viktig under forberedelsesdagen. Organiser dagen slik at elevene får god tid til å jobbe sammen med vedleggene, både når det gjelder å lese tekstene, notere stikkord og lage koblinger mellom de ulike vedleggene i forberedelsesdelen. Organisering av dagen er derfor vesentlig for at utbyttet av dagen skal bli godt, og blant annet bruk av ulike lesestrategier i arbeidet med tekstene sikrer dette. Mange elever trenger støtte i denne delen av prosessen og dermed er veiledning viktig. Les tekstene sammen og snakk om dem i fellesskap. La elevene notere ned tema, virkemidler og assosiasjoner de får til de ulike tekstene. La de prøve å finne egne erfaringer knytta til tematikken og skriv disse ned. Alle notater fra forberedelsesdagen kan elevene bruke på eksamensdagen.
Når elevene har jobbet med tekstene i forberedelsesdelen, bør man vende blikket mot skriving og skrivestrategier. Elevene kan lage enkle skriverammer som de kan ta med seg på eksamen. Det er også viktig å gå gjennom skrivetipsene fra eksamensveiledningen og hjelpe elevene med å legge en strategi for eksamensdagene. Hvordan avkoder de skriveoppgavene? Hvordan bruker de skriverammene? Hvordan reviderer de egen tekst før innlevering? La elevene gå gjennom tidligere skriftlige arbeid i norskfaget og se på tilbakemeldingene de har fått der. Utfra disse tilbakemeldingene kan elevene lage en personlig sjekkliste, som de tar med til eksamen. Dette kan støtte dem i revisjonsarbeidet før eksamen leveres inn.
Det også lurt å sikre seg at elevene har bokmerket ordlister som kan brukes på eksamen, for eksempel ordbokene.no og lexin.no, og la elevene øve seg på hvordan disse brukes. Det er også lurt å friske opp hvordan elevene best kan benytte seg av rettskrivingsfunksjonene i tekstbehandlingsprogram. På forberedelsesdagen bør dere også sikre at elevene har den programvaren som trengs på eksamensdagen, og at de kan lagre og finne igjen dokumenter på datamaskinen sin.
Å gi rammer for skriving handler om å gi elevene modeller for tekstene de selv skal skrive gjennom å bruke eksempeltekster, modellere skriveprosessen og å ta i bruk skriverammer.
Eksamensoppgavene
Eksamen består som sagt av tre oppgaver. I denne delen vil vi gå gjennom oppgavetypene og si noe om hva som forventes av svar. Lenker til tidligere gitte eksamensoppgaver ligger innledningsvis i denne ressursen.
Oppgavetype 1
Oppgavetype 1 er en oppgavetype som i hovedsak prøver lesekompetansen til elevene. Her blir de introdusert for en eller to tekster. Den ene teksten vil være ukjent for elevene.
I oppgave 1 er det tre spørsmål som skal besvares. Elevene må svare i fulle setninger og vise at de forstår tekstvedlegget(ne). På hver deloppgave står det anbefalt lengde på svar. På noen deloppgaver kan det stå en til to setninger, mens på andre deloppgaver kan det anbefales 100 til 150 ord. Det presiseres at dette bare er en anbefaling og er ment som en hjelp for elevene til å disponere tiden sin på eksamensdagen. Gjennom svarene skal elevene vise at de har forstått teksten(e). Elevene kan for eksempel få i oppgave å finne synspunkter i teksten(e), å si noe om språket eller virkemidlene, å kommentere eller reflektere over innholdet i teksten(e).
Tips for å lykkes med denne oppgavetypen:
- Les teksten (e) nøye.
- Les oppgavene nøye, strek under instruksjonsverb i spørsmålene.
- Svar på det oppgaven spør om, og bare det.
- Skriv gjerne en kort begrunnelse der dette er nødvendig, og legg inn eksempler fra tekstvedlegget.
Oppgaven vil ha et tillegg der det står hva svaret blir vurdert etter. Dette er en hjelp til elevene når de skal se over og revidere arbeidet før de leverer.
Oppgavetype 2
Oppgavetype 2 er en oppgavetype som i hovedsak prøver skrivekompetansen til elevene, gjennom at de skal skrive en lengre, sammenhengende tekst med utgangspunkt i en oppgaveformulering. Elevene kan velge mellom to oppgaver, a eller b, og de skal kun svare på én av dem.
Oppgavene kan ha sammenheng med tematikk som er tatt opp i forberedelsesdelen, så notater fra forberedelsesdagen kan være en støtte for elevene når de skal svare denne oppgaven. Her åpner ofte oppgavene for at elevene kan bruke egne kunnskaper og erfaringer i tillegg til norskfaglig kunnskap. I denne typen oppgaver kan eleven bli bedt om å skrive en skjønnlitterær tekst eller en sakpreget tekst. Det betyr at elevene enten blir bedt om å fortelle, informere, argumentere eller reflektere over et emne eller en sak.
Før eleven begynner å skrive, er det også her viktig å lese oppgaveteksten nøye. Hva er det oppgaveteksten spør etter?
Neste punkt bør være å se til forberedelsesdelen. Hva kan brukes fra forberedelsesdelen av notater og skriverammer? Hva har eleven liggende fra tidligere arbeid i norskfaget som kan være til nytte?
Anbefalt ordlengde som svar på denne oppgaven er 1 til 2 sider (450 til 900 ord), men eleven kan velge å skrive kortere eller lengre.
Tips for å lykkes med denne oppgavetypen:
- Lese oppgaven nøye. Hva ber oppgaven om?
- Planlegge teksten med å skrive ned ideer, stikkord eller tankekart.
- Ha strategier for å komme i gang med å skrive.
- Revidere teksten etter punktene som forteller hva svaret vurderes etter.
- Les over teksten til slutt.
Det er en fordel å lese over teksten når de begynner å bli ferdig. Da kan de stille seg selv disse spørsmålene:
- Har teksten en overskrift?
- Har teksten en god struktur med innledning, avsnitt og avslutning?
- Holder teksten seg hovedsakelig til ett tema per avsnitt?
- Er det en god sammenheng i teksten? Hvordan innledes avsnittene og setningene? Brukes tekstbindere for å binde sammen setningene?
Oppgaven vil ha et tillegg der det står hva svaret blir vurdert etter. Dette er en hjelp til elevene når de skal se over og revidere arbeidet før de leverer.
Oppgavetype 3
Denne oppgavetypen er kanskje den som vil virke mest ny og ukjent for elevene. Den er en oppgavetype som prøver både lese- og skrivekompetansen til elevene. Oppgave 3 går ut på at eleven skal skrive en lengre sammenhengende tekst, med utgangspunkt i ett eller flere tekstvedlegg. Tekstvedleggene kan være kjente fra forberedelsesdagen, men det kan også være ukjente tekstvedlegg.
Før eleven begynner å skrive, er det viktig å lese oppgaveteksten nøye. Hva er det oppgaveteksten spør etter? En nyttig strategi siden eksamensoppgavene er digitale, er å kopiere oppgaveteksten inn i et tekstbehandlingsprogram og fargekode de ulike delene i oppgaveteksten. En farge for verb, en farge for tema, en tredje for tekstvedlegg eller eksempler.
Neste punkt bør være å se til forberedelsesdelen. Hva kan brukes fra forberedelsesdelen av notater og skriverammer? Hva har eleven liggende fra tidligere arbeid i norskfaget som kan være til nytte?
Formuleringa av oppgaveteksten vil også kunne gi noen føringer for hvordan det ferdige svaret kan struktureres. Dersom oppgaven for eksempel ber om å gjøre rede for og å reflektere, tolke eller sammenligne, da er det også naturlig å strukturere teksten etter denne rekkefølgen.
Oppgavetype 3 skal altså besvares med utgangspunkt i tekstvedlegg. I disse oppgavene er det derfor en forutsetning at tekstvedleggene kommer fram i svarene, særlig hvis dette er uttrykt i oppgaveformuleringen. Bruk av tekstvedlegg skal vise at eleven har forstått tekstvedlegget og de skal være med på å underbygge påstander som eleven fremmer i teksten sin. Dette kan for eksempel være virkemidler eller retorisk appellformer i tekstvedlegg eller hovedsyn i tekster. Elevene kan selvfølgelig også bruke andre kilder i besvarelsen sin. De må oppgi kildene de bruker, også tekstvedlegget(ene) i oppgaven.
Det er viktig at elevene strukturerer svaret sitt. Det er forventet at svaret skal være leservennlig og følge en forventa struktur, med innledning, hoveddel og avslutning. Anbefalt svarlengde vil være 250 til 350 ord. Vi vil poengtere at dette er veiledende og at elevene selv velger hvor langt de skal skrive.
Før elevene leverer, er det lurt å revidere teksten etter punktene som forteller hva svaret vurderes etter.
Skriverammer med setningsstartere kan gjøre det lettere å komme i gang med skrivingen, og de kan være til hjelp i planleggingsfasen av teksten. Med bindeord og ordbanker skapes variasjon i språket og flyt i teksten.
Sjekkliste på eksamen
Her kommer en sjekkliste som kan være kjekk å ha foran seg på eksamensdagen. Denne bør eleven gå gjennom før oppgavene leveres inn.
- Har du svart på alle oppgavene, og skrevet hvilken oppgave du har valgt på oppgave 2?
- Har du skrevet svar i hele setninger?
- Har du skrevet en sammenhengende tekst på oppgave 2 og 3?
- Har besvarelsen en passende lengde?
- Har du svart på det de ulike oppgavetekstene ber om? Hvis oppgaveteksten ber om flere ulike ting, har du svart på alle?
- Sjekk en ekstra gang at du ikke har brukt ditt eget navn i oppgavene.
- Merk dokumentet med kandidatnummer.