Hopp til toppområde Hopp til hovedinnhold Hopp til bunnområde Tekststørrelse tips

PC: Press ned CTRL og klikk på + (pluss) for å forstørre eller - (minus) for å forminske.

MAC: Press ned CMD og klikk på + (pluss) for å forstørre eller - (minus) for å forminske.

Skrivesenteret
Søk
  • Ressurser
  • Prosjekter
  • Kurs
  • Artiklar og hefte
  • Om oss
  • Våre publikasjoner
  • Kontakt
  • English
  • Barnehage
  • Barnetrinn
  • Ungdomstrinn
  • Videregående skole
Skrivesenteret
  • Barnehage
  • Barnetrinn
  • Ungdomstrinn
  • Videregående skole
Skrivesenteret
Ressurser
Kvalitetskriterium for læremiddel i norsk
Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post
Innholdsnavigasjon

Kvalitetskriterium for læremiddel i norsk

Kva er eigentleg eit godt læremiddel i norsk? Og kva skal vi sjå etter når vi skal velge eit konkret læreverk?

Dette var berre nokre av spørsmåla som blei diskutert i arbeidsgruppa som har utarbeidd kvalitetskriterium for læremiddel i norskfaget.

Arbeidsprosessen

Utdanningsdirektoratet utnevnte seint i 2019 ei arbeidsgruppe som skulle utvikle kvalitetskriterium for læremiddel i norskfaget. Arbeidet blei leidd av professor emerita Dagrun Skjelbred, og gruppa var samansett av representantar frå grunnskole, vidaregåande opplæring og frå UH-sektoren. I dette arbeidet deltok også Stine Aarønes Angvik, som representant frå Skrivesenteret.

Gjennom vinteren og våren 2020 møttest gruppa både ansikt til ansikt og via skjermen, og gruppa organiserte og gjennomførte ein omfattande og nyttig dag med ei breitt samansett responsgruppe på 20 personar frå både Norge og Danmark. Arbeidsgruppa har utarbeidd eit kunnskapsgrunnlag, som kan fungere som eit teoretisk, metodisk og didaktisk fundament for dei endelege kvalitetskriteria, som ligg i den digitale veilederen.

Skriveopplæringa sin plass i norskfagets læremiddel

Prinsippa, kjerneelementa og kompetansemåla i LK20 har stått sentralt i utarbeidinga av kvalitetskriterium. Vår representant frå Skrivesenteret var særleg opptatt av korleis gode læremiddel støttar læraren si skriveopplæring og eleven si skriveutvikling. Kjerneelementet «skriftleg tekstskaping» handlar om korleis opplæringa i skolen kan hjelpe elevane til å bli deltakarar i eit samfunn der vi heile tida orienterer oss i eit mylder av tekstar (Berge & Stray, 2012). Læremiddel i norskfaget kan legge til rette for eit slikt overordna deltakarperspektiv, ikkje berre ved å kommunisere verdiar som demokrati og medborgarskap, men òg ved å invitere til skrivesituasjonar og skrivehandlingar der eleven kan øve seg på å ta ordet, formulere eigne synspunkt og delta i konstruktive meiningsutvekslingar. Gode læremiddel i norskfaget støttar skriveprosessar som lar elevane få bryne seg på faglege problemstillingar som krev evne til kritisk tenking, refleksjon og drøfting. Gode læremiddel har og oppgåver som både trener delferdigheiter og legg opp til skriving i lengre prosessar, der ein tar i bruk varierte og problematiserande arbeidsmåtar (Gibbons, 2009).

Kjerneelementet «skriftleg tekstskaping» rettar merksemd mot at skriving er ein skapande prosess som krev hardt arbeid. Ei systematisk og eksplisitt skriveopplæring må ha ein tydeleg plass i læremidla i norskfaget, og det må leggast til rette for at elevane kan vere utforskande, kreative, argumenterande, kritiske og skapande (Smidt, 2018). Læremidla bør derfor støtte ei undervisning som inviterer til skriving i meiningsfulle skrivesituasjonar i relevante kontekstar, og der elevane får arbeide aleine og saman med andre i korte og lengre prosessar.

Evna til å vurdere og revidere eigne tekstar blir utvikla over tid, og heng tett saman med tilbakemeldingane elevane får frå læraren og frå medelevar. For å støtte både læraren og elevane i dette arbeidet kan læremidla legge opp til skriveprosessar der tilbakemelding og vurdering av eigne og andres tekstar blir initiert og modellert. I gode læremiddel kan eksempeltekstar blant anna bli brukt til å synleggjere korleis ei kvalifisert tilbakemelding på ein tekst kan sjå ut.

Det overordna formålet med (skrive)opplæringa bør stå sentralt i gode læremiddel. Det handlar om at elevane opparbeider seg ein så god skriftleg kompetanse som mogleg, slik at dei kan gjennomføre ei relevant utdanning og fungere godt i eit framtidig yrkesliv. Det handlar også om at elevane tileignar seg ein kompetanse som gjer dei i stand til å vere deltakarar og medborgarar i samfunnet dei er ein del av.

Å velge læremiddel av god kvalitet – diskusjonstema for det profesjonsfaglege fellesskapet?

Arbeidet med kvalitetskriterium blei avslutta i juni 2020, og både kunnskapsgrunnlaget og den digitale veilederen ligg tilgjengeleg på Udir sine nettsider. Kvalitetskriteria egnar seg godt som tema for faglege diskusjonar, og ein kan i tillegg støtte seg til dei teoretiske, metodiske og didaktiske poenga som finst i kunnskapsgrunnlaget. Mange skolar har fortsatt ikkje valt læremiddel og læreverk for norsk enno, og arbeidsgruppa håper at skolane legg opp til profesjonsfagleg samarbeid, der norskfaglege og didaktiske diskusjonar kan springe ut av arbeidet med det digitale verktøyet.

Elever sitter rundt en PC

Relevante linker


 

  • Samleside på Udir om læremiddel
  • Om arbeidsgruppa
  • Kunnskapsgrunnlaget beskrevet på Udir
  • Digital veileder på Udir
Publisert 28. desember 2020 (Sist revidert 19. april 2024)

Organisert i

Barnetrinn Ungdomstrinn Videregående skole Norsk

Har du sett disse?

Å vurdere elevane sin norskfaglege kompetanse

Å vurdere elevane sin norskfaglege kompetanse

Denne ressursen nyttar døme frå fire tekstar til eksamen våren 2020.
Samiske identiteter

Samiske identiteter

Samisk identitet kjennetegnes blant annet ved en felles kultur, historie og språk. Men, det er like stor variasjon i den samiske ungdomsidentiteten som det er i resten av samfunnet.
Lydrik(k) – kreativ skriving og musikkproduksjon i norsk- og musikkfaget

Lydrik(k) – kreativ skriving og musikkproduksjon i norsk- og musikkfaget

Lydrik(k) er et prosjekt som gjennomføres årlig på lærerutdanningen ved NTNU. Her kommer ungdomsskoleelever på besøk for å lage låter. Elevene deltar i skriveverksteder, lydlaboratorium og veiledes av både profesjonelle artister og lærerstudenter. Lydrik(k) utfordrer og utforsker hva låtlaging kan være i norsk- og musikkfaget.

Personvernerklæring

Personvernerklæringen handler om hvordan denne nettsiden samler inn og bruker informasjon om besøkende. Erklæringen inneholder informasjon du har krav på når det samles inn opplysninger fra nettstedet vårt, og generell informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger. Juridisk eier av nettsiden er behandlingsansvarlig for virksomhetens behandling av personopplysninger. Det er frivillig for de som besøker nettsidene å oppgi personopplysninger i forbindelse med tjenester som å motta nyhetsbrev og benytte del- og tipstjenesten. Behandlingsgrunnlaget er samtykke fra den enkelte, med mindre annet er spesifisert.

1. Webanalyse og informasjonskapsler (cookies)

Som en viktig del av arbeidet med å lage et brukervennlig nettsted, ser vi på brukermønsteret til de som besøker nettstedet. For å analysere informasjonen, bruker vi analyseverktøyet Google Analytics. Google Analytics bruker informasjonskapsler/cookies (små tekstfiler som nettstedet lagrer på brukerens datamaskin), som registrerer brukernes IP-adresse, og som gir informasjon om den enkelte brukers bevegelser på nett. Eksempler på hva statistikken gir oss svar på er; hvor mange som besøker ulike sider, hvor lenge besøket varer, hvilke nettsteder brukerne kommer fra og hvilke nettlesere som benyttes. Ingen av informasjonskapslene gjør at vi kan knytte informasjon om din bruk av nettstedet til deg som enkeltperson. Informasjonen som samles inn av Google Analytics, lagres på Googles servere i USA. Mottatte opplysninger er underlagt Googles retningslinjer for personvern. En IP-adresse er definert som en personopplysning fordi den kan spores tilbake til en bestemt maskinvare og dermed til en enkeltperson. Vi bruker Google Analytics sin sporingskode som anonymiserer IP-adressen før informasjonen lagres og bearbeides av Google. Dermed kan ikke den lagrede IP-adressen brukes til å identifisere den enkelte brukeren.

2. Søk

Hvis nettsiden har søkefunksjon så lagrer informasjon om hvilke søkeord brukerne benytter i Google Analytics. Formålet med lagringen er å gjøre informasjonstilbudet vårt bedre. Bruksmønsteret for søk lagres i aggregert form. Det er bare søkeordet som lagres, og de kan ikke kobles til andre opplysninger om brukerne, slik som til IP-adressene.

3. Del/tips-tjenesten

Funksjonen "Del med andre" kan brukes til å videresende lenker til nettstedet på e-post, eller til å dele innholdet på sosiale nettsamfunn. Opplysninger om tips logges ikke hos oss, men brukes kun der og da til å legge inn tipset hos nettsamfunnet. Vi kan imidlertid ikke garantere at nettsamfunnet ikke logger disse opplysningene. Alle slike tjenester bør derfor brukes med vett. Dersom du benytter e-postfunksjonen, bruker vi bare de oppgitte e-postadressene til å sende meldingen videre uten noen form for lagring.

4. Nyhetsbrev

Nettsiden kan sende ut nyhetsbrev via epost hvis du har registrert deg for å motta dette. For at vi skal kunne sende e-post må du registrere en e-postadresse. Mailchimp er databehandler for nyhetsbrevet. E-postadressen lagres i en egen database, deles ikke med andre og slettes når du sier opp abonnementet. E-postadressen slettes også om vi får tilbakemelding om at den ikke er aktiv.

5. Påmelding, skjema

Nettsiden kan ha skjema for påmelding, kontaktskjema eller andre skjema. Disse skjemaene er tilgjengeliggjort for publikum for å utføre de oppgaver de er ment å gjøre. Påmeldingsskjema er for at besøkende kan melde seg på eller registrere seg. Kontaktskjema er for at besøkende enkelt kan sende en melding til nettsidens kontaktperson. Vi ber da om navnet på innsender og kontaktinformasjon til denne. Personopplysninger vi mottar blir ikke benyttet til andre formål enn å svare på henvendelsen. Skjema sendes som epost via Mailgun som tredjepartsløsning. Hele innsendelen blir lagret hos Mailgun i 24 timer. Mellom 24 timer og 30 dager er det kun mailheader som blir oppbevart før innsendelsen blir slettet etter 30 dager. Årsaken til denne lagringen er for å bekrefte om eposter blir sendt fra nettsiden og videresendt til riktig mottaker. Når eposten er mottatt av mottaker så er det opp til mottaker å avgjøre Databehandlingsbehovet av eposten.

6. Side- og tjenestefunksjonalitet

Det blir brukt informasjonskapsler i drift og presentasjon av data fra nettsteder. Slike informasjonskapsler kan inneholde informasjon om språkkode for språk valgt av brukeren. Det kan være informasjonskapsler med informasjon som støtter om lastbalanseringen av systemet slik at alle brukere blir sikret en best mulig opplevelse. Ved tjenester som krever innlogging eller søk kan det bli brukt informasjonskapsler som sikrer at tjenesten presenterer data til rett mottaker.

7. Hvordan håndtere informasjonskapsler i din nettleser

På www.nettvett.no kan du lese om hvordan du stiller inn nettleseren for å godta/avvise informasjonskapsler, og få tips til sikrere bruk av internett.
Skrivesenteret

Skrivesenteret

  • Ansatte
  • Om skrivesenteret
  • Mandat

Prosjekter

  • ViBes
  • DEKOM
  • REKOM
  • Språkløyper

Forskning

  • Våre publikasjoner
  • FUS-prosjektet
  • Normprosjektet
  • SkrivBiB

Kontaktinformasjon

Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking. NTNU ILU, 7491 Trondheim
post@skrivesenteret.no
73 41 25 76
Personvern og informasjonskapsler
Utarbeidet i samarbeid med Smart Media