Fagtekst om reinsdyr
Denne ressursen viser hvordan elevene kan skrive en fagtekst om reinsdyr i naturfag og en argumenterende tekst til nissen i norskfaget. Elevene kan også lage reinsdyr i kunst og håndverk.
Fagtekst i naturfag
Skriveøkta kan starte med at det lages et felles tankekart med det elevene allerede vet om reinsdyr. Læreren skriver det alle innspillene fra elevene. På den måten aktiviseres elevenes forkunnskaper før de begynner arbeidet med å skrive en egen fagtekst.
Som introduksjon til temaet kan læreren lese en bok eller fagtekst om reinsdyr. Det finnes flere ulike bøker som man kan ta utgangspunkt i. Bruk gjerne smartboard slik at tekst og bilder blir synlig for elevene. Læreren leser boken eller teksten høyt, og underveis i lesingen kan ulike elementer løftes fram. Det kan være ord som er skrevet med uthevet skrift, underoverskrifter eller bilder og billedtekster. Etter at boken er lest, kan man gjerne gå gjennom boken en gang til, for så å lete etter fagbegreper eller fokusord. Ta for dere én og én side, og skriv ned ordene som dukker opp underveis. Snakk om hva de betyr, og skriv gjerne ned forklaringen ved siden av ordet på tavla.
Eksempel på fokusord med forklaring:
- Reinsdyrkalv – barnet til reinsdyrene.
- Gevir – reinsdyrenes horn, formet som kvister.
- Lav – maten til reinsdyrene. Det vokser på fjellet, under snøen.
Deretter er det tid for å kategorisere ordene. Hvilke ord handler om det reinsdyret spiser? Hvilke ord handler om det å være reinsdyrkalv? Hvilke ord handler om hva vi mennesker bruker reinsdyr til? Lag gjerne underoverskrifter. Eksempler på kategorier kan være føde eller mat, barn, leveområder, farer for reinsdyr og hva vi mennesker kan bruke reinsdyrene til. Hver kategori kan bli til et tematisk avsnitt. Lærer kan også modellere hvordan fagbegrepene eller fokusordene kan bli til setninger.
Nå er det elevenes tur til å skrive. Elevene kan få i oppdrag å velge seg tre underoverskrifter eller kategorier som de ønsker å skrive om. Teksten kan skrives i en oppkopiert bok, «Min bok om reinsdyr». Boken kan ha et bilde av et reinsdyr på forsiden og linjer til å skrive på. I tillegg er det fint om det er en rute til å tegne i på hver side.
Tips
Argumenterende tekst i norsk
Reinsdyr kan også være et tema i norskfaget. Som inspirasjon kan man lese en historie om reinsdyret Rudolf. Det kan være lurt å stoppe opp underveis for å snakke om det man har lest. Slik kan man sikre at alle får med seg innholdet.
Når elevene har fått kjennskap til historien om Rudolf, så kan historien brukes til å lage et spennende skriveoppdrag. Hva med å skrive en søknad til julenissen? Denne søknaden kan være et svar på et brev nissen har sendt til dem. På brevet fra nissen kan det stå:
Kjære reinsdyr
Denne julen trenger jeg enda et reinsdyr til å trekke sleden min, slik at jeg kan levere alle gavene til barn over hele verden.
Skriv et brev der du forteller hvorfor du er den som bør få jobben.
Jeg ser frem til å høre fra deg.
God jul.
Hilsen Nissen
Etter at brevet er lest opp, kan man snakke om hva som kan være gode egenskaper å ha når man skal være et reinsdyr som skal jobbe for nissen. De må med andre ord forstille seg at de er et reinsdyr som skal overbevise nissen om at nettopp de er det beste reinsdyret for jobben. Lærer og elever kan lage et felles tankekart, der alle forslagene som elevene kommer med, blir skrevet ned.
Elevene får nå i oppdrag å skrive en «jobbsøknad» til nissen. Før elevene går i gang med sin egen tekst, så kan lærer sammen med elevene komme fram til hvordan en slik søknad kan skrives.
Det er fint å lime tekstene på fargeark. Kunst og håndverkstimene kan brukes til å lage reinsdyr i farget kartong. Alle «søknadene» henges så opp i enten klasserommet, på biblioteket eller i fellesarealene.
Tips
- Det finnes mange ulike varianter av historien om Rudolf, både på norsk og på engelsk. Gjennom søk i søkemotor kan man både finne tekster og filmsnutter.
- Det finnes også flere filmer som viser hvordan reinsdyr lever, blandt annet på Youtube.com. Nrk.no har også ulike klipp som omhandler reinsdyr, for eksempel «Ut i naturen».
- Eksemplene er hentet fra første trinn, men dette kan også gjennomføres på høyere trinn.
- Sjekk også ut ressursen Sööfe – jenta med tilhørighet i to kulturer.
Fremhevet bilde: Anne Marte Sandnes (CC BY-NC-ND 2.0)