Beskrivende fagtekst i naturfag
Denne ressursen viser hvordan elevene kan synliggjøre kunnskap gjennom skriving. Her utvikler elevene både skrivekompetanse og faglig kompetanse.
Utvikling av skriveferdigheter i naturfag går fra å bruke tegninger og tekst til gradvis å ta i bruk et mer presist naturfaglig språk.
I denne ressursen er arbeidet med fagbegreper og kategorisering en sentral del av skriveprosessen. Formålet er å utvikle naturfaglig skrivekompetanse og vise kunnskap gjennom å skrive egen fagtekst. Lærer starter med å vise en modelltekst om høns oppe på smartbooard, og modellerer for elevene hvordan de kan finne fagbegreper eller ekspertord i denne teksten. I eksempelet under benyttes betegnelsen «ekspertord» for fagbegrepene det fokuseres på.
Ekspertordliste – boksskjema
Deretter kan læreren samle alle ekspertordene de fant sammen i en ekspertordliste. Elevene kan bruke lista når de skal plassere ordene i et boksskjema (kategorisering/sortering av ekspertordene). Boksskjemaet brukes deretter som en skriveramme når elevene skal skrive en individuell fagtekst. Hver boks blir da et avsnitt i teksten, slik lærer de samtidig å strukturere en tekst i tematiske avsnitt. Et slikt boksskjema kan brukes i beskrivende tekster om alle dyr. (Boksskjema bokmål | Boksskjema nynorsk)