Arbeidsrapport
Å la elevene skrive arbeidsrapporter vil gi dem god trening med tanke på framtidig yrkesliv. Samtidig kan en arbeidsrapport gi et godt grunnlag for vurdering og dokumentasjon av elevenes arbeidsprosesser.
En arbeidsrapport kan være skriftlig med skisser og arbeidstegninger eller den kan presenteres digitalt med bilder, video og lydopptak. I noen rapporter vil det ferdige produktet være det viktigste, mens det i andre rapporter vil være fokus på arbeidsprosessen eller materialvalget.
Det er viktig at elevene får tydelige rammer for hvordan en rapport skal skrives. En arbeidsrapport bør si noe om hva som er tenkt, hva som er gjort, hvorfor det er gjort slik og hva som kunne ha vært gjort annerledes. Det bør også være med begrunnelser for materialvalg, eventuelt også kostnadsoverslag og tegninger/bilder av produktet underveis i prosessen. Her er et enkelt eksempel på en «oppskrift» for hvordan rapporten kan skrives:
Rapporten skal inneholde
- Innledning som som forteller hva oppgaven går ut på og som inneholder en begrunnelse for valg av arbeidsoppgave
- Plan for arbeidet med arbeidstegninger
- Beskrivelse av arbeidsprosessen
- Avslutning som inneholder en vurdering av arbeidsprosessen. Hva har du lært av denne oppgaven? Hva ville du gjort annerledes neste gang?
Det er også fint om elevene kan få se eksempler på ulike rapporter. Bruk gjerne rapporter fra andre elever. Dette vil være tekster som elevene kan strekke seg etter fordi de er skrevet av noen på samme nivå, og de vil sannsynligvis både inneholde feil/mangler og positive trekk som kan være et godt utgangspunkt for å få til en samtale om tekstene med elevene. Under følger et eksempel på en slik elevrapport:
Eksempel på elevrapport
Oppgave: Lappeteppe med rapport
1. Innledning:
I oppgaven «Lappeteppe med rapport» skal jeg lage et lappeteppe der jeg bruker gamle plagg og tekstiler som jeg syr om. Dette er en fin måte å bruke gamle plagg slik at de fortsatt
kommer til nytte.
2. Plan for arbeidet med arbeidstegning:
Jeg skal tegne lappeteppet og lage mønster til det. I et lappeteppet er det viktig å tenke på fargesammensetning og materialer. Jeg vil derfor fokusere på å finne farger og materialer som kan passe sammen og fungere godt i et større teppe.
Jeg vil så sy teppet. Jeg vil på forhånd lage en arbeidsbeskrivelse som forteller hva jeg skal gjøre i sømprosessen. Til slutt vil jeg skrive en evaluering av prosessen og det ferdige produktet. I denne evalueringen vil det også stå noe om hvilke materialer jeg har brukt i teppet og hvordan det skal behandles.
Arbeidstegning
Mønster
3. Arbeidsbeskrivelse (arbeidsinstruks)
Fiks stoffbitene med vliselin. Klipp ut alle delene. Prøv å få så mange lapper som mulig fra stoffbiten.
- Sy lappene sammen på langs. Legg firkantene rett mot rett. Sy sammen. Stryk.
- Sy sammen remsene med firkanter, to og to. Legg remsene rett mot rett. Sy sammen.
- Sy remsene til midtstykket. Start med remsene oppe og nede. Legg remsene og midtstykket rett mot rett. Sy sammen. Stryk.
- Sy remsene i siden til midtstykket og remsene over og under. Legg rett mot rett. Sy sammen. Stryk.
- Legg platevatten på det ferdige forstykket og tråkle fast.
- Tråkle bakstykket til forstykket vrang mot vrang.
- Fest skråband rundt hele kanten. Lag fine hjørner. Sy fast.
- Stryk teppet forsiktig i kanten.
Materialkunnskap
De ulike plaggene jeg har brukt har manglet vaskelapper. I utgangspunktet tåler bomull å vaskes i vaskemaskin. I teppet mitt har jeg brukt forskjellige stoffer med ulik farge og kvalitet. Jeg har også brukt platevatt som ikke tåler like høy temperatur som bomull. I tillegg kan jeg ikke garantere at de stoffene jeg har brukt er vasket fra før. De kan derfor krympe i vask og ødelegge teppet. Jeg velger derfor å vaske teppet for hånd. Det skal ikke klores eller renses, og det skal heller ikke i tørketrommel. Teppet bør tørkes flatt. Det kan strykes på middels varme.
4. Avslutning
I teppet mitt har jeg brukt gamle og brukte bomullsstoff. Stoffbitene er hentet fra gamle eller ødelagte tekstiler. Ved å gjenbruke stoffene i et teppe, får i utgangspunktet ødelagte produkter et nytt liv. For å bruke opp mest mulig av stoffbitene jeg hadde, prøvde jeg meg flere ganger med mønsteret for å se hvordan jeg kunne utnytte stoffet best mulig. Det er også viktig å tenke på trådretning og eventuelle skader i stoffet. Hvis jeg skulle gjort noe annerledes, ville jeg ha prøvd meg litt mer på fargesammensetning før jeg begynte å sy. Jeg er fornøyd med det ferdige produktet mitt. Det ble slik jeg hadde tegnet på forhånd, og teppet fungerer godt i bruk.
Kari Nordmann