Å beskrive arbeidsprosesser i praktiske fag
Skriving er et nyttig verktøy, også i praktiske fag.
I de praktiske fagene skal elevene utvikle seg faglig gjennom praktisk utøvelse av faget, men det ligger samtidig et stort potensial i å bruke skriving som verktøy for å utvikle kunnskap og refleksjon når man dokumenterer praktiske prosesser. Det viktige er at skriveaktiviteten ikke blir et mål i seg selv, men benyttes på fagets premisser. Gjennom skriving kan elevenes praktiske erfaringer kobles til de teoretiske prinsippene som ligger i bunn. Slik blir skrivingen et verktøy for refleksjon og læring, samtidig som den også gir læreren et innblikk i elevens refleksjoner og forståelse av oppgaven.
Mat og helse kan tjene som et eksempel på et praktisk fag der både lesing og skriving inngår som en naturlig del av det praktiske arbeidet. I LK20 er skriving i mat og helse beskrevet slik:
Å kunne skrive i mat og helse er å utforme tekstar til bruk i matlaging og i samband med måltid. Det er òg å formidle fagleg kompetanse og å kunne gi uttrykk for synspunkt eller val. Utviklinga av skriveferdigheiter i mat og helse går frå å kunne skrive enkle handlelister og korte samansette tekstar til å kunne planleggje og utforme oppskrifter og menyar.
Det er ulike måter å knytte skriving til praktisk arbeid i mat og helse. For eksempel kan det være nyttig for elevene å skriftliggjøre framgangsmåten når de lager ulike matretter. Denne ressursen viser tre eksempler på hvordan elever kan bruke skriving for å dokumentere ulike arbeidsprosesser i faget. I alle eksemplene spiller det multimodale en sentral rolle ved at skrift og bilde utfyller hverandre i en helhetlig framstilling.
Bollebaking i tegneserieformat
Elever på niende trinn har lært å lage gjærdeig. De har valgt å dokumentere arbeidsprosessen gjennom en tegneserie som de lager i Power Point. Selv om det i tegneserien ikke er mye verbaltekst, er det gjort et stort forarbeid med å framstille prosessen i bilder og tekst fra begynnelse til slutt. Det er lett å se at bilde og tekst er nøye valgt ut for å kommunisere viktig kunnskap i faget. Se for eksempel hvordan eleven her har valgt å framheve det viktigste og mest kritiske punktet i arbeidet med gjærdeig, nettopp at væsken skal ha riktig temperatur for at deigen skal kunne heve.
Slik har elevene laget tegneserien:
- Bildene er tatt med mobilkamera.
- Tegneserierammene er laget i Power Point ved å sette inn ulike geometriske figurer inn i et tomt lysbilde.
- Når bildene er satt inn i rammene, er de tilpasset ved hjelp av funksjonen Format → Beskjær → Beskjær til figur. Se skjermbilde under.
- Elevene har valgt ut relevante bilder og lagt på tekst i form av tekstbokser og snakkebobler.
PowerPoint som støtte til muntlige framlegg
Elevene skal også utvikle muntlige ferdigheter i mat og helse. I beskrivelsen av muntlige ferdigheter i faget står det blant annet at "utviklinga av munnlege ferdigheiter i mat og helse går frå å samtale om matlaging og måltid til å presentere og diskutere stadig meir komplekse tema om helse, matforbruk og matsikkerheit." (LK20). Det å holde muntlige presentasjoner vil derfor være en relevant arbeidsform i faget, og i den forbindelse er det naturlig at elevene støtter seg på et skriftlig forelegg i form av for eksempel en Power Point-presentasjon. Her ser vi hvordan en elev har valgt å beskrive hvordan hun lager brun saus.
For å lage gode og hensiktsmessige presentasjoner tilpasset formålet, er det viktig at elevene får se relevante modelltekster. Det ideelle vil være om læreren har samlet på tidligere elevarbeider som hun kan vise fram til elevene. Alternativt kan læreren konstruere en modelltekst selv. Les mer om modelltekster her.
Tips
- I PowerPoint kan elevene søke opp ulike maler som passer til temaet mat og matlaging.
Den klassiske hvit saus-rapporten
Mange elever vil også velge å skrive den mer tradisjonelle rapporten, enten for hånd eller digitalt. Også i slike tekster bør det multimodale spille en viktig rolle. Læreren bør oppfordre elevene til å ta i bruk ulike modaliteter som skisser, arbeidstegninger og foto. Når ulike modaliteter tas i bruk og utfyller hverandre, trenger ikke rapportene å bli så omfattende og teksttunge. Rapportene vil likevel være formålsrettet i den forstand at de er med på å utvikle og befeste elevenes kunnskaper. Slik unngår man at skrivingen går på bekostning av det praktiske arbeidet i faget.