FUS-prosjektet

FUS står for Funksjonell skriving i de første skoleårene. Prosjektet ble gjennomført i perioden 2019–2023. Formålet med prosjektet var å øke kvaliteten på den tidlige skriveopplæringa i skolen.

FUS logo

Funksjonell skriving i de første skoleårene («FUS-prosjektet») var et forsknings- og utviklingsprosjekt ved NTNU. Prosjektet var et samarbeid mellom Skrivesenteret og norskseksjonen ved Institutt for lærerutdanning. Prosjektet hadde støtte fra Forskningsrådet. Forskerne undersøkte blant annet hvordan elever utvikler seg som skrivere på 1.–3. trinn, og formålet med prosjektet var å øke kvaliteten på den tidlige skriveopplæringa i skolen.

I FUS-prosjektet fulgte lærere på 1. og 2. trinn et program for skriveopplæring. De fikk undervisningsressurser som skulle gjennomføres med elevene. Lærerne deltok også på fagsamlinger der de fikk skolering i hvordan de kunne legge til rette for god skriveopplæring, og hvordan de kunne støtte elevene i deres skriveutvikling. Fundamentet for prosjektet var en funksjonelt orientert skriveopplæring. Dette betyr at elever får bruke skrift i meningsfulle sammenhenger, og at de får erfare hvordan de kan skrive seg til læring. Intervensjonen hadde oppstart høsten 2019 med Oslo, Stjørdal, Malvik og Trondheim kommune som samarbeidspartnere.

I etterkant av prosjektet kunne forskerne ikke finne signifikante forskjeller på tekstene til elevene som deltok i intervensjonsgruppa og tekstene til elevene som deltok i kontrollgruppa. Lærerne som deltok i intervensjonen, har derimot meldt tilbake at de har vært svært fornøyde med deltagelsen i prosjektet. Flere lærere opplevde både at deltagelse i prosjektet hadde en positiv påvirkning på elevenes skriveutvikling og at de selv følte seg bedre rustet til å drive med skriving i begynneropplæringa etter å ha deltatt i prosjektet:

Jeg hadde aldri trodd at de skulle få til å skrive så mye når de ikke kan å lese. Jeg synes dette har vært et kjempebra opplegg! Jeg opplever at elevene er motiverte, og skriver lange tekster og lurer på hva de har skrevet selv. Jeg ble veldig overrasket. Jeg hadde ikke kommet til å ha så mye skriving i opplæringa hvis det ikke hadde vært for FUS, for jeg hadde tenkt at de ikke hadde fått det til.

Lærer på en intervensjonsskole​
Bilde fra FUS-samling

Ressurser utviklet i FUS-prosjektet

Noen resultater fra FUS-prosjektet

  • For første gang har vi data om norske elevers skriveutvikling fra 1.–3. trinn
  • Forsket på elever som står i fare for å bli hengende etter i skriving
  • Verdens største undersøkelse om sammenhengen mellom tekstkvalitet og håndskriftsflyt
  • Publikasjoner om hvordan pandemien påvirket elevers utvikling som skrivere
  • En av få studier internasjonalt om kommunikative dimensjoner ved de yngste elevenes tekster (mottakerbevissthet)
  • Nasjonal spørreundersøkelse om læreres forberedelse for å være skrivelærer
  • Utviklet og validert vurderingsverktøy for elevtekster fra 1.–3. trinn.

Publikasjoner fra FUS-prosjektet

Artikler

  • Hansson Myran, I., & Hundal, A. K. (2024). «Så lenge han skriver, tenker jeg, det er det viktigste»: Læreres støtte i begynneropplæring i skriving . Acta Didactica Norden18(1). https://doi.org/10.5617/adno.9751
  • Johansen, M. B., Holten Kvistad, A., Skar, G. B., & Aasen, A. J. (2024). Læreres kunnskapskilder til skriveopplæring i begynneropplæringen. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis18(1), 82–102. https://doi.org/10.23865/up.v18.6025
  • Riis-Johansen, M. O., & Myran, I. H. (2023). Patterns in naturally occurring interactions in early writing instruction. Journal of Early Childhood Literacy, 0(0). https://doi.org/10.1177/14687984231213475
  • Skar, G. B., Graham, S., Huebner, A., Kvistad, A. H., Johansen, M. B., & Aasen, A. J. (2023). A longitudinal intervention study of the effects of increasing amount of meaningful writing across grades 1 and 2. Reading and Writing. http://doi.org/10.1007/s11145-023-10460-0
  • Skar, G. B, Graham, S., & Huebner A. (2023). The Long-Term Effects of the COVID-19 Pandemic on Children's Writing: a Follow-up Replication Study. Educational Psychology Review, 35(1). doi: 1007/s10648-023-09729-1.
  • Skar, G. B., Aasen, A. J., Kvistad, A. H., & Johansen, M. B. (2022). Audience awareness in elementary school students’ texts: Variations within and between grades 1–3. Writing and Pedagogy, 13(1-3), 155–179. https://doi.org/10.1558/wap.21541
  • Skar, G. B., Kvistad, A. H., Johansen, M. B., Rijlaarsdam, G., & Aasen, A. J. (2022). Identifying texts in the Warning Zone: Empirical foundation of a screening instrument to adapt early writing instruction. Writing and Pedagogy, 13(1-3), 267–311. https://doi.org/10.1558/wap.22095
  • Skar, G. B., Graham, S., & Huebner, A. (2021). Learning Loss during the COVID-19 Pandemic and Emergency Remote Instruction First Grade Students’ Writing: A Natural Experiment. Journal of Educational Psychology.
  • Skar, G. B., Lei, P., Graham, S., Aasen, A. J., Johansen, M. B., & Kvistad, A. H. (2021, online first). Handwriting Fluency and the Quality of Primary Grade Students’ Writing. Reading and Writing: An interdisciplinary journal. https://doi.org/10.1007/s11145-021-10185-y
  • Graham, S., Skar, G. B. & Falk, D. Y. (2020). Teaching writing in the primary grades in Norway: a national survey. Reading and Writing 34(2), 529–563. https://doi.org/10.1007/s11145-020-10080-y.
  • Skar, G. B., Jølle, L., & Aasen, A. J. (2020). Establishing Scales to Assess Writing Proficiency Development in Young Learners. Acta Didactica Norden 14(1), 1–30. https://doi.org/10.5617/adno.7909.
  • Skar, G. B., Aasen, A. J., & Jølle, L. (2020). Functional Writing in the Primary Years: Protocol for a Mixed-Methods Writing Intervention Study. Nordic Journal of Literacy Research 6(1), 201–216. https://doi.org/10.23865/njlr.v6.2040.
  •  

Bokkapitler

  • Solheim, R., & Falk, D. Y. (2021). Skrivarutvikling og skrivekompetanse. Funksjonelle og formålsretta perspektiv på den første skriveopplæringa. In L. Jølle, A. S. Larsen, H. Otnes, & L. I. Aa (Eds.), Morsmålsfaget som fag og forskningsfelt i Norden (pp. 199–221). https://doi.org/10.18261/9788215050997-2021-11
  • Falk, Daroon Yassin; Skar, Gustaf Bernhard Uno (2020). Skrivbedömning och respons (s. 75–102). I: Forsling, K. & Tjernberg, C. (red). Skrivundervisningens grunder. Gleerups.
  •  

Masteroppgaver

  • Gåsbakk, T. G. (2021). Tidlig skriveutvikling og relasjonen mellom verb, tekstkvalitet, transkripsjonsferdigheter og skriveopplæring.
  • Håheim, T. M. (2021). «Det e lettere hvis du gjør det». En casestudie av to andreklassingers bruk av tilgjengelige ressurser i ulike skrivesituasjoner.
  • Johannessen, J. S. (2020). TV skrives aldri me U. En etnografisk klasseromsstudie av barns samhandling underveis i skrivearbeid i en førsteklasse.
  • Lyng, R. S. (2021). FUS-prosjektets rotfeste. En studie av utvikling i en intervensjonsskole
  • Morken, A. K. (2020). Ytringens aspekter som støtte i respons: en teoretisk eksplorerende oppgave om respons på de yngste elevenes tekster.
  •  

Populærvitenskapelig formidling

  • Skar, G. B., Falk, D. Y.; Graham, S. (2020). Den tidiga skrivundervisningen i Norge – en nationell undersökning. Norsklæreren, 44(3), 68–72.
  • Skar, G. B., Kvistad, A. H. & Johansen, M. B. (2022). Funktionel skrivning i de første skoleår – en intervention. Læsepædagogen, 70(2), 22–
  • Johansen, M. B., Kvistad, A. H. & Skar, G. B. (2021). Funktionel skrivning i de første skoleår. Læsepædagogen, 69(4), 21–

Medarbeidere i FUS-prosjektet

Prosjektledelse

  • Gustaf B. Skar, professor, NTNU, prosjektleder
  • Lennart Jølle, førsteamanuensis, NTNU, nestleder
  • Arne Johannes Aasen, senterleder, NTNU, nestleder

Forskere

  • Daroon Yassin, førsteamanuensis, Örebro universitet
  • Anne Kathrine Hundal, førsteamanuensis, Nord universitet 
  • Marit Olave Riis-Johansen, førsteamanuensis, NTNU
  • Synnøve Matre, professor, NTNU
  • Iris Hansson Myran, universitetslektor, NTNU
  • Mari Nygård, professor, NTNU
  • Randi Solheim, professor, NTNU

Koordinatorer

  • Marita Byberg Johansen, universitetslektor, NTNU
  • Anne Holten Kvistad, førstelektor, NTNU

Stipendiater

  • Astrid Morken 

FUS-prosjektet i media

De yngste taper på hjemmeskole

5. august 2021

I denne artikkelen fra NRK viser Gustaf Skar til at korona-nedstengingen i skolen hadde like stor negativ effekt som en lang sommerferie

Les mer

– Det var som om de ikke hadde hatt undervisning under nedstengningen

24. juni 2021

I denne artikkelen publisert i Morgenbladet vises det til at elevene mistet opplæring tilsvarende et halvt år under korona-nedstengingen

Les mer

Ny forskning om børns skriveudvikling under corona

18. mars 2021

Professor Gustaf Skar, der er projektleder af FUS-projektet, fortæller, at resultaterne af prøverne var nedslående. De viste en tydelig og markant nedgang på alle parametre af elevernes skrivekompetence med størst nedgang i tekstkvalitet og dernæst flydende skrivning samt en anelse mindre nedgang i motivation.

Les mer

Dette skjedde med elevene etter hjemmeundervisning i seks uker

2. februar 2021

– Det var en større tilbakegang enn vi hadde regnet med sier Gustaf Skar til Dagsavisen

Les mer

Korleis påverka heimeskolen skriveferdigheitene til dei yngste?

27. januar 2021

Denne nyheitsreportasjen frå TV2 Nyhetskanalen tek opp at ein av konsekvensane av koronastengte skolar til fordel for heimeskole var at skriveopplæringa for dei yngste vart skadelidande.

Les mer

Elevene ble dårligere til å skrive på hjemmeskolen

9. desember 2020

– Elevene som nettopp hadde lagt en periode med hjemmeskole bak seg, gjorde det langt dårligere enn elevene som tok prøven året før sier Gustaf Skar til Gemini

Les mer