Program Skriv! Les! 11.05 2022
Programmet for Skriv! Les! 2022 er endelig klart!
Parallell Q (Rom: Vega)
Iris Hansson Myran & Anne Kathrine Hundal
Støttende stillas i begynneropplæringa i skriving
Daroon Yassin Falk, Anne Kathrine Hundal, Lennart Jølle & Marit Olave Riis-Johansen
«Jeg skal skrive og dere skal bestemme hva som skal stå». Lärares kommunikativa strategier under samskrivande i årskurs 1
Daroon Yassin Falk & Lennart Jølle
Småtrinnslæreres syn på den første skriveopplæringa
Ordstyrer: Lennart Jølle
Parallell R (Rom: 3D)
Parallell S (Rom: 3C)
Michael Tengberg & Gustaf B. Skar
Undervisningens betydelse för elevers läsförmåga
Anne Mangen, Toril Frafjord Hoem, Hildegunn Støle & Hans Erik Bugge
Hvordan utvikle et forskningsbasert digitalt verktøy for undervisningsplanlegging (DigUp)?
Ragnhild Engdal Jensen & Astrid Roe
Å lese på papir og skjerm. En studie av elevers metakognitive ferdigheter, lesestrategier, preferanser og engasjement
Ordstyrer: Gustaf B. Skar
Parallell T (Rom: Sirius)
Randi Høyland & Hilde Christine Hofslundsengen
Meiningsskaping i digital bildeboklesing mellom barn med fleirspråkleg bakgrunn og barnehagelærarar
Sindre Dagsland & Irmelin Kjelaas
Transspråking gjennom sanglyrikk og estetiske læringsprosesser – hva skjer når nyankomne ungdommer skal lage låter sammen under veiledning av lærerstudenter og profesjonelle artister?
Ewa Bergh Nestlog, Päivi Juvonen, Sofia Svensson & Jenny Uddling
Flerspråkighet som resurs i samarbetsuppgifter
Ordstyrer: Irmelin Kjelaas
Parallell U (Rom: Polaris)
Helene Berntsen, Linda Wheeldon & Oddny Judith Solheim
Dysleksi eller bare flerspråklig?
Gunilla Almgren Bäck & Idor Svensson
Writing disability among children with dyslexia: An intervention study using assistive technology
Line Møller Daugaard
Hvad gælder som passende bøger i vuggestuen? Top-down og indefra-perspektiver på kvalitet i arbejdet med sprog og literacy
Ordstyrer: Line Møller Daugaard
Parallell V (Rom: Cosmos 2)
Parallell W (Rom: Sirius)
Wenke Mork Rogne, Siv Måseidvåg Gamlem & Lina Rebekka Kobberstad
Læreres bruk av digitale læringsressurser som skrivestøtte i begynneropplæringen
Wenke Mork Rogne, Vibeke Rønneberg, Siv Måseidvåg Gamlem & Per Henning Uppstad
Effects of modality (hand vs. typing) used in initial writing instruction
Helene Dahlström, Maria Rasmusson & Ulla Damber
Literacymiljön i svenska förskolor / The literacy environment in Swedish preschools
Ordstyrer: Wenke Mork Rogne
Parallell X (Rom: 3D)
Henriette Romme Lund
Børns læselyst – præsentation af en ny forskningsoversigt
Martin Blok Johansen & Tatjana Kielland Samoilow
«Jeg har skrevet hele natten, så jeg er helt øm i tungen» – om højtlæsning som æstetisk praksis
Henriette Hogga Siljan, Camilla Gudmundsdatter Magnusson & Kirsti Klette
Undervisningens eksposisjon. En undersøkelse av hvordan norsklærere på 8. trinn starter opp undervisningsøkter der lesing står sentralt
Ordstyrer: Henriette Romme Lund
Parallell Y (Rom: Vega)
Margunn Mossige, Helle Bundgaard Svendsen, Laura Kongsskov & Erik Arendal
Hvordan er nordisk skriveteknologi tilpasset de behov en skriver med dysleksi har i transkripsjondelen av skriveprosessen?
Grete Dolmer, Nina Berg Gøttsche, Helle Bundgaard Svendsen & Sara Mose Lindholm Pedersen
Dyslektiske elevers strategibrug under tekstproduktion - et Verbal Protocol-studie
Helle Bundgaard Svendsen & Ayoe Quist Henkel
Lydakademiet
Ordstyrer: Margunn Mossige
Parallell Z (Rom: Cosmos 2)
Parallell Æ (Rom: 3C)
Kristin Torjesen Marti & Kaja Bjølgerud Grimgsgaard
Hvordan blir man en skolestarter? En tekstanalyse av tre nyere billedbøker om å begynne på skolen
Ingeborg Margrete Berge, Arild Michel Bakken & Atle Skaftun
Tekstsamtaler på 2. trinn: på sporet av norskfaglig tekstarbeid
Arne Olav Nygard
Kunnskapsbygging i naturfagundervisinga på mellomtrinnet
Ordstyrer: Arne Olav Nygard
Parallell Ø (Rom: 3C)
Turi Marte Brandt Ånerud
Hvordan kommer selvstendighet til syne i masterveiledning?
Eline Margrete Hjellum
Vurderingsseminar som metode i skrivedidaktikkundervisningen i lærerutdanningen
Kristin Kibsgaard Sjøhelle & Hjalmar Eiksund
Vurderingspraksisar av og i norsk munnleg
Ordstyrer: Kristin Kibsgaard Sjøhelle
Parallell Å (Rom: 3D)
Anette Brekke
Myndiggjøring gjennom meningsskaping i digitale verktøy
Irmelin Kjelaas
Grafosentrisme som gatekeeping. Skriftspråksideologi i opplæringa for nyankomne elever
Øystein A. Vangsnes, Kristine Bårdsen & Björn Lundquist
Nynorsk språkdusj med fossefall eller sparehode? Resultater fra en kontrollert intervensjonsstudie
Ordstyrer: Anette Brekke
Parallell AA (Rom: Vega)
Ragnhild Lyngved Staberg, Eli Munkebye, Eldri Scheie & Teresa Berglund
Norwegian and Swedish primary teachers’ perception of critical thinking
Cecilie Weyergang
Hvordan granske tekster kritisk? En intervjustudie om ungdomsskolelæreres forståelse av kritisk lesing
Gro Ulland & Ingrid Nestås Mathisen
På gull- eller sølvfat? Fattigdomsproblematikk og kritisk lesing i 7.klasse
Ordstyrer: Gro Ulland
Posteroversikt
Anna Nissen
Cognitive activation som en indikator på undervisningskvalitet i svensk och norsk skönlitteraturundervisning
Viktoria Holsey Foss
Adolescents' mind wandering during reading on paper and screen
Marte Pupe Støyva
Korleis forske på akademisk lesing i ei digital tid?
Tone Louise Stranden
Å skape rom for elevers aktive deltakelse i høytlesningshendelser
Anne Bock
Hvordan kan man forske empirisk i relationen mellem skrivning og dannelse?
Catharina Tjernberg & Karin Forsling
Teaching Strategies and Student Learning – Teacher Perspective on Inclusive Practices
Katrine Nag Vatne
Bruk av digitale verktøy i den norskfaglige skriveopplæringen på mellomtrinnet
Elin Strømman
Elevperspektiver på iPadens muligheter og begrensninger i skriveprosessen