Fagsamling 5: Utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse
I flere undersøkelser uttrykker ansatte i barnehagen at manglende profesjonsfaglig digital kompetanse gjør at de er usikre på hvordan de skal komme i gang med digital praksis på egen enhet. Hvordan kan barnehagene arbeide for å utvikle personalets digitale kompetanse? Har barnehagen ansatte som har særlig kunnskap om temaet, og som kan være ressurspersoner i dette utviklingsarbeidet?
Mål for samlingen
Målet for denne samlingen er å få kartlagt personalets profesjonsfaglige digitale kompetanse, og finne ut av hvordan man kan utvikle denne kompetansen videre.
Dette trenger du
Last ned instruksjonsdokumentet med forberedelser til å lede samlingen.
Ressurser:
1 – Erfaringsutveksling
Erfaringsutveksling fra fagsamling 4.
Personalet deles i grupper på tre til fem personer. TPACK-modellen, med personalets stikkord fra forrige fagsamling, presenteres.
Refleksjonsspørsmål:
- Hvem kan være ressurspersoner?
- Hvem kan bidra med hva?
Spørsmålene brukes som en innledning til erfaringsutvekslingen. Bruk refleksjonsnotatet fra oppdraget i fagsamling 4 som støtte i diskusjonen av de to spørsmålene.
2 – Se film
Se fagfilmen Personalets profesjonsfaglige digitale kompetanse. Løft frem umiddelbare tanker i personalgruppa etter filmen.
3 – Lese fagtekst
Les fagteksten Utvikling av personalets profesjonsfaglige digitale kompetanse individuelt eller i fellesskap.
4 – Gruppearbeid del 1
Del personalet i grupper på tre til fem personer.
Diskuter om dere kan kjenne igjen typene som beskrives i Bølgans tekst Kunnskaper om holdninger til digital praksis i barnehagen. Etterpå kan spørsmålet «Hvordan kommer disse ulike typene fram i vår barnehage?» diskuteres.
5 – Gruppearbeid del 2
Organiseres som IGP med utfylling av seigmanntre-skjema.
Individuelt: Alle skal fylle ut et eget Seigmanntre. Hver enkelt skal plassere seg selv ved å ringe rundt den seigmannen de selv mener at de er akkurat nå. Deretter skal de skrive en begrunnelse på hvorfor de plasserer seg slik de gjør. Skriv på baksiden av skjemaet (navn, dato og begrunnelse for plassering i treet).
Gruppe: Snakk med sidemannen eller gruppa dere sitter i. Forklar hvorfor dere plasserer dere slik dere gjør. Snakk sammen om egen digital praksis og kompetanse. Bli enige om noen sammenfallende eller oppsiktsvekkende punkter fra gruppa som dere vil dele med de andre kollegaene i barnehagen.
Plenum: En fra gruppa deler gruppas stikkord/refleksjoner muntlig eller dere bruker en digital delingsplattform hvor gruppene eller hver enkelt skriver inn stikkord fra gruppesamtalen.
6 – Oppdrag
Oppdrag til utprøving i praksis.
I dette oppdraget skal hver enkelt sette søkelys på seg selv og sin egen digitale praksis sammen med barn.
- Planlegg en enkel aktivitet hvor dere tar i bruk digitale verktøy. Gjenta denne aktiviteten minst tre ganger før neste fagsamling.
- Skriv en kort praksisfortelling fra gjennomføringene. Ha søkelys på din rolle i alle fasene av aktiviteten og hvordan du ser på deg selv med utgangspunkt i Bølgans fire ulike typer: Ildsjel, Entusiast, Repeterer og Bekymret.
- Svar på følgende spørsmål i etterkant av praksisfortellingen: Hvem er du når du gjennomfører en aktivitet hvor du bruker digitale verktøy/teknologi sammen med barna?