Fagsamling 10: Språkarbeid og digital praksis
Et godt språkmiljø i barnehagen bidrar til å gi barn gode forutsetninger for en god språkutvikling. Gode samtaler er en grunnleggende aktivitet for språktilegnelse og læring. Slike samtalesituasjoner oppstår ofte når barna utforsker teknologi sammen med andre barn og ansatte i barnehagen.
Mål for samlingen
Personalet skal få innsikt i hvordan digital praksis kan være en ressurs i barnehagens arbeid med språk og språkutvikling.
Dette trenger du
Last ned instruksjonsdokumentet med forberedelser til å lede samlingen.
Ressurser:
1 – Erfaringsutveksling
Erfaringsutveksling fra fagsamling 8 organisert som gallery talk.
Personalet deles i grupper på fire til seks personer. Bruk GLL-skjemaet som støtte i delingen. Bruk to til tre minutter til framlegg.
Alle på gruppa skriver ned sin respons på notatarket Gallery Talk før det gis muntlig respons fra alle.
2 – Se film
Se fagfilmen Språkarbeid og digitale verktøy.
Løft frem umiddelbare tanker i personalgruppa etter filmen.
3 – Lese fagtekst
Les fagteksten Språkarbeid og digital praksis individuelt eller i fellesskap.
4 – Gruppearbeid
Gruppearbeid organisert som IGP i form av tenkeskriving.
Individuelt: Her skal dere tenkeskrive om Digital praksis og barns språk.
Gruppe: Personalgruppa deles grupper på tre til fem personer. Les tekstene for hverandre eller løft fram et moment fra teksten din som du mener er viktig for temaet. Bli deretter enige på gruppa om tre til fem momenter dere mener er sentralt for arbeidet med språk og digital praksis. Begrunn hvorfor dere velger akkurat disse momentene. Skriv deretter deres momenter inn i en digital delingsplattform slik at alle gruppenes momenter sammenfattes i en grafisk framstilling som alle kan se. Hvis dere velger en analog løsning, kan dere sammenfatte gruppas momenter i notatarket Tenkeskriving.
Plenum: En fra gruppa legger fram gruppas valgte momenter i plenum muntlig eller den som leder samlinga viser gruppenes innspill fra en digital delingsplattform på skjerm. La gruppene kommentere sine innsendte sentrale momenter der de begrunner hvorfor de valgte å løfte fram akkurat disse momentene.
5 – Oppdrag
Oppdrag til utprøving i praksis.
Ta utgangspunkt i de sentrale punktene fra tenkeskrivingen (IGP). Planlegg, gjennomfør og evaluer en aktivitet hvor hensikten er å styrke barns språkutvikling ved bruk av digitale verktøy. Dere velger selv om dere jobber individuelt eller sammen med en eller flere kollegaer.