Fagsamling 4: Hva er profesjonsfaglig digital kompetanse?
I denne fagsamlingen løftes det fram noen sentrale spørsmål. Hva innebærer det å ha en profesjonsfaglig digital kompetanse? Hvordan skal barnehagen undersøke hvilken profesjonsfaglig digital kompetanse som finnes i personalgruppa? Hvordan kan barnehagen systematisere arbeidet med teknologi og digitale verktøy?
Mål for samlingen
Personalet skal bli kjent med hva profesjonsfaglig digital kompetanse innebærer og hvordan man kan arbeide for å utvikle denne kompetansen videre. De skal også få oversikt over hvilken profesjonsfaglig digital kompetanse som finnes i barnehagen eller på enheten.
Dette trenger du
Last ned instruksjonsdokumentet med forberedelser til å lede samlingen.
Ressurser:
1 – Erfaringsutveksling
Erfaringsutveksling fra fagsamling 3.
Benytt skjemaet Gjort – lært – lurt – ikke så lurt hvor planleggingen og gjennomføringen av minst to aktiviteter med digitale verktøy med fokus på barns lek og utforskning ble vurdert.
Gjennomfør en kort variant av Walk and talk hvor personalet går sammen to og to eller i mindre grupper med tre til fire personer. Skift gjerne partner etter fem til ti minutter, og kan gjerne gjentas flere ganger om ønskelig hvis tidsrammen åpner opp for det. Ha fokus på på hva er lært og hva var lurt.
2 – Se film
Se fagfilmen Teknologipedagogisk fagkunnskap med Mari-Ann Letnes.
I denne fagfilmen møter dere førsteamanuensis i pedagogikk ved NTNU Mari-Ann Letnes. Hun forteller hva som ligger i begrepet teknologipedagogisk fagkunnskap og synliggjør hvordan arbeid med barnehagens digitale praksis er sammensatt av ulike komponenter.
3 – Lese fagtekst
Les fagteksten Profesjonsfagleg digital kompetanse i fellesskap. Teksten har innlagte lesestopp med refleksjoner og gruppediskusjoner etter hver av de tre komponentene fra TPACK-modellen.
4 – Gruppearbeid del 1
Arbeid med TPACK-modellen.
Del personalet i mindre grupper på tre til fem personer. Diskuter og plasser deres egen kunnskap og erfaringer inn i modellens tre komponenter.
- Hvilken teknologisk kunnskap har vi?
- Hvilken pedagogisk kunnskap har vi?
- Hvordan kommer vår fagområdekunnskap til syne?
Skriv stikkord i modellen.
5 – Gruppearbeid del 2
Diskuter spørsmålene som er knyttet til egen digital praksis. Bruk god tid på dette. For at alle skal være aktive og ta ordet kan dere bruke metoden Snakk om et tema.
- Hvilken profesjonsfaglig digital kompetanse befinner seg i gruppa deres? Hvem kan hva?
- Hva opplever dere at dere trenger av støtte for å komme i gang med digital praksis, og/eller utvikle egen digital praksis – både individuelt og i personalgruppa.
- Hvilke ressurspersoner har vi i vårt personale som kan bidra i profesjonsfellesskapet for å styrke vår kollektive digitale praksis? (Hvem kan holde interne kurs og workshops for resten av personalet?)
- Hvilken støtte er nødvendig for at innholdet i en slik kompetanseutvikling kan bli til varig endring av praksis?
6 – Oppdrag
Oppdrag til utprøving i praksis.
Observer din egen og avdelingens digitale praksis. Tenk igjennom hvordan du/dere tar i bruk de tre komponentene fra TPACK-modellen i deres digitale praksis; dette er teknologisk kunnskap, pedagogisk kunnskap og fagområdekunnskap.
Skriv et individuelt refleksjonsnotat der du løfter fram din egen og avdelingens digitale praksis i lys av komponentene i modellen.