Fagsamling 15: Framdriftsplan
Planarbeid må forgå over tid, dette er en lengre prosess hvor flere aktører deltar, og hvor innspill fra alle ansatte som også skal operasjonalisere eller sette i verk planen derfor må involveres underveis. Arbeidet med å utvikle en bærekraftig framdriftsplan deles gjerne inn i ulike faser hvor det skifter mellom hvem i personalet (hvilke aktører) som involveres. I denne fagsamlingen skal dere sammen jobbe målrettet med å finne MÅL – SITUASJON – TILTAK som skal styrke barnehagens digitale praksis.
Mål for samlingen
Personalet skal sammen starte prosessen med å utvikle en framdriftsplan for arbeidet med å videreutvikle barnehagens digitale praksis.
Dette trenger du
Last ned instruksjonsdokumentet med forberedelser til å lede samlingen.
Ressurser:
1 – Oppsummering
Oppsummering fra fagsamling 14.
Personalet deles i grupper. Alle henter fram sine gule- og grønne meldingsskjemaer, og går gjennom de sammen. Gruppa oppsummerer sine meldinger og blir enige om hva de skal skrive på sine plakater som plasseres på veggen.
2 – Gruppearbeid del 1
Introduksjon for gruppearbeidet.
Vis PowerPoint-presentasjon.
3 – Gruppearbeid del 2
Gruppearbeid organisert som mål – situasjon - tiltak.
Personalet deles i grupper på tre til fem personer. Alle gruppene jobber med spørsmålene:
- Hva er sentralt å ha med i en framdriftsplan for barnehagens digitale praksis?
- Hvilke temaer, aktiviteter eller områder mener dere bør være med i en fremdriftsplan for barnehagens digitale praksis?
- Hva er barnehagens nåværende digitale praksis?
Gruppene noterer på Post-It-lapper og plasserer disse under mål – situasjon – tiltak-kolonnene i skjemaet. Gruppene skriver inn sine idéer til framdriftsplanen i en digital delingsplattform eller de presenterer dette ved et muntlig framlegg.
4 – Sluttfase
Sluttfasen av arbeidet med nettressursen Barnehagens digitale praksis.
Den som leder fagsamlinga henter fram skjemaet seigmanntreet som dere jobbet med i fagsamling 5.
Individuelt: Alle finner fram sine egne skjemaer, og fyller ut samme skjema på nytt. Hver enkelt skal plassere seg selv ved å ringe rundt den seigmannen de selv mener at de er akkurat nå.
Sammenlign din tidligere plassering med din nåværende plassering. Hvis du plasser deg på et annet sted i treet nå enn sist gang; Tenk gjennom hvorfor du har valgt denne plasseringen.
Gruppe: Snakk med sidemannen eller gruppa dere sitter i. Forklar hvorfor dere plasserer dere slik dere gjør. Snakk sammen om egen digital praksis og kompetanse nå sammenliknet med tidligere.
Diskuter barnehagens styrker og svakheter i dette utviklingsarbeidet.
- Hvilke forutsetninger, muligheter og utfordringer finnes på vår enhet for å lykkes med å utvikle barnehagens digitale praksis?
Bli enige om noen punkter fra gruppa som dere vil dele med de andre kollegaene i barnehagen. Dette besvares gruppevis i en digital delingsplattform slik at ressursgruppa kan bruke innspillene i planarbeidet.
Plenum: Gruppene presenterer sentrale elementer fra diskusjonen i et muntlig framlegg.