Modul 4: Språkarbeid
Modul 4 består av fire fagsamlinger som handler om hvordan digitale verktøy kan brukes som en ressurs inn i pedagogisk arbeid med språk og språkutvikling, litteraturformidling, utforskning av skriftspråket og digitale fortellinger.
Språkarbeid og digital praksis
Et godt språkmiljø i barnehagen bidrar til å gi barn gode forutsetninger for en god språkutvikling. Gode samtaler er en grunnleggende aktivitet for språktilegnelse og læring. Slike samtalesituasjoner oppstår ofte når barna utforsker teknologi sammen med andre barn og ansatte i barnehagen.
Digital litteraturformidling
Høytlesing og samtaler er sentrale elementer i barnehagens arbeid med språk. Digitale bøker og digital litteraturfomidling bringer inn noen andre elementer i lesinga enn det som gjøres ved lesing av tradisjonelle bøker av papir. Barnehagens lesepraksis bør være både analog og digital, og pedagogene bør velge hvilket medium som er best egnet i ulike sammenhenger.
Barns tekstproduksjon
Barn begynner å skrive før de lærer å lese. En utforskende tilnærming til skriving hører derfor hjemme i barnehagens daglige språkarbeid, og pedagogisk bruk av digitale verktøy kan være en hensiktsmessig måte å gjøre det på.
Digitale fortellinger
En digital fortelling er ofte basert på en muntlig fortelling der barn står for innholdet og dramaturgien i historien, og hvor de med støtte av en voksen skaper et digitalt uttrykk for å formidle fortellingene sine.