Modul 3: Digitale møteplasser
Denne modulen handler om digitale møteplasser, og hvordan digitale verktøy kan være en naturlig del av barnehagens leke- og læringsmiljø. Samtidig vil den også omhandle digital praksis for de yngste barna i barnehagen, og se litt på hvordan digitale verktøy kan være en ressurs i arbeidet med pedagogisk dokumentasjon.
Hva er en digital møteplass?
Hva er en god digital møteplass, og hvordan tilrettelegge for slike møteplasser i barnehagens naturlige barnas leke- og læringsmiljø?
Barns digitale lek og utforskning
Gjennom barns naturlige, lekende, nysgjerrige og utforskende tilnærming til verden møter de teknologien fordomsfritt og uredd. Barns undring må møtes på en utfordrende og utforskende måte, slik at dette danner grunnlag for et aktivt og utviklende læringsmiljø i barnehagen.
Digital praksis med de yngste barna
Denne fagsamlingen gir noen innspill og forslag til hvordan digitale verktøy kan brukes på småbarnsavdeling, men den handler også om også hvor viktig det er med bevisste og reflekterte pedagoger i dette arbeidet. Et sosialkonstruktivistisk perspektiv danner grunnlaget også for de yngste barnas møte med teknologi.
Pedagogisk dokumentasjon
Digitale verktøy kan bidra til å gjøre prosessen med selve dokumentasjonen enklere ved bruk av bilder, lydopptak og filmer som utgangspunkt for refleksjon. Digitale verktøy kan bidra til en dypere og mer utvidet forståelse av og innsikt i egen praksis fordi de gir flere og varierte muligheter i arbeidet med observasjon, dokumentasjon, vurdering og refleksjon.