Skrivedugnad i starten av koronatiden

7. september 2021

Hvordan opplevde barn og unge tilværelsen da koronaen kom?

Les mer

DEKOM Trøndelag på Charlottenlund vgs

31. august 2021

Alle lærerne på skolen deltar på kompetanseutviklingsarbeid sammen med Skrivesenteret.

Les mer
Skjermdump fra informasjonsfilmen «Eksamen i norsk etter ny læreplan for vg3»

Kort informasjonsfilm om Skrivesenterets forslag til ny eksamen i norsk på VG3

27. august 2021

På oppdrag fra Udir jobber Skrivesenteret med endringer i norskeksamen etter ny læreplan. Første eksamen etter ny læreplan i norsk for vg3 er våren 2023.

Les mer
Logoen til Senter for samisk i opplæringen

Heftet «I skrivende stund» på nordsamisk

20. august 2021

Senter for samisk i opplæringa arbeider vidt for å fremme muntlig og skriftlig bruk av samisk i befolkningen.

Les mer
kjermdump fra fil om samling med DEKOM Trøndelag

På samling med DEKOM Trøndelag

19. august 2021

Her viser vi en smakebit fra DEKOM Trøndelag – et av mange pågående samarbeidsprosjekter

Les mer

Ny bok: Skriving i begynneropplæringen

6. august 2021

Årets store skrivenyhet! «Skriving i begynneropplæringen – en praktisk innføring»

Les mer
Skjermdump fra NRK

De yngste taper på hjemmeskole

5. august 2021

I denne artikkelen fra NRK viser Gustaf Skar til at korona-nedstengingen i skolen hadde like stor negativ effekt som en lang sommerferie

Les mer
Skjermdump fra Morgenbladet

– Det var som om de ikke hadde hatt undervisning under nedstengningen

24. juni 2021

I denne artikkelen publisert i Morgenbladet vises det til at elevene mistet opplæring tilsvarende et halvt år under korona-nedstengingen

Les mer
Barneskoleelev som skriver for hånd

Skriveuke gir skriveglede

9. april 2021

Når Bestum skole i Oslo arrangerer skriveuke engasjerer skolen seg ekstra mye i skriveopplæringen.

Les mer
Skjermdump fra www.videnomlaesning.dk

Ny forskning om børns skriveudvikling under corona

18. mars 2021

Professor Gustaf Skar, der er projektleder af FUS-projektet, fortæller, at resultaterne af prøverne var nedslående. De viste en tydelig og markant nedgang på alle parametre af elevernes skrivekompetence med størst nedgang i tekstkvalitet og dernæst flydende skrivning samt en anelse mindre nedgang i motivation.

Les mer