Skumle fortellinger på mellomtrinnet
I denne ressursen brukes fortellingselementer som støtte for å skrive en skummel fortelling.
I læreplanen for norsk under Fagets relevans og sentrale verdier står det at norskfaget «skal gi elevene litterære opplevelser og mulighet til å uttrykke seg kreativt og skapende». I dette undervisningsopplegget skal elevene, gjennom å utforske ulike elementer i en fortelling, skape sin egen tekst.
Fortellingselementene som brukes i dette undervisningsopplegget ble utviklet i FUS-prosjektet. Ressursen Bit-for-bit-fortelling er et annet eksempel på hvordan de er brukt på småtrinnet. Elementene er et verktøy for å snakke om tekst, og kan videre brukes i planlegging og bearbeiding av egen tekst.
Bok som utgangspunkt for samtale om tekst
Boka «Bak den svarte porten» blir i dette undervisningsopplegget brukt som et utgangspunkt for å samtale om ulike elementer i en fortelling. Fortellingen handler om Olivia, en jente som ikke liker å feire halloween fordi dette er dagen alle kan se at hun ikke har venner. Denne boka passer for elever på fjerde til sjette trinn, og kan godt brukes som utgangspunkt for å snakke om inkludering i halloweenfeiringen.
Bokas fortelling gir mulighet for å introdusere fortellingselementene. Disse kan senere brukes som ressurs og støtte når elevene skal planlegge egen tekst.
Fortelligselementene viser hvilke komponenter en fortelling kan inneholde:
- deltakere i fortellingen
- sted eller steder hvor fortellingen utspiller seg
- problemet eller konflikten i fortellingen
- hvilken følelse hovedpersonen eller andre personer har
- hva som er løsningen på problemet
- hvilken sluttfølelse deltakerne i fortellingen har og leseren sitter igjen med.
Bruken av elmentene kan være en inngang for å gi et metaspråk om tekst. Ikonene kan gjerne brukes både på små- og mellomtrinn, og vil være lett identifiserbare når man samtaler om tekst.
1. Samtale om elementer i fortellingen
Boka leses høyt for klassen før fortellingselementene introduseres for elevene. Ved hjelp av planleggingsskjemaet under (PDF) kan klassen i fellesskap se på ulike elementer som fortellingen består av. Elevene kan gjerne få utdelt skjemaet og fylle inn sammen to og to.
2. Samtale om innledningen
Felles samtale om bokas innledning:
- Hva slags innledning har forfatteren valgt i denne boka?
- Hva er det med denne måten å innlede på som gjør at leseren får lyst til å lese videre?
- Hvordan ville klassen startet fortellingen hvis den skulle begynt midt i handlingen?
- Hvordan kunne boka fortsatt blitt spennende hvis den startet med slutten?
Her kan klassen se på innledningen, og ha en samtale om mulige måter å starte en fortelling på som å:
- Starte med begynnelsen.
- Starte midt i handlingen («in medias res»).
- Starte med slutten («retrospektiv»).
3. Planlegge egen tekst
Etter å ha fått en forståelse av ulike elementer i en fortelling, skal elevene gå i gang med planlegging av egen tekst. Det er viktig å påpeke at skjemaet kun skal inneholde stikkord, eller korte setninger, og brukes som utgangspunkt når de skal skrive hele teksten.
Elevene kan gjerne fortelle historien sin til hverandre med utgangspunkt i skjemaet. Deretter kan de se på hvilken type innledning de ønsker å ha i fortellingen sin.
Det kan være en god idé å la dem skrive digitalt, slik at de enkelt kan redigere og flytte de ulike delene i fortellingen. På den måten er det lett å gi tilbakemeldinger og revidere underveis i skriveprosessen.
Eksempel på et ferdig utfyllt skjema
4. Ferdigstille teksten
Etter redigering av teksten skal elevene finne en god måte å ferdigstille tekstene sine på. Lærer kan for eksempel gi eleven i oppgave å skape en kreativ og innbydende layout eller tegne en forside til teksten. Elevene kan også få i oppgave å lese teksten for hverandre, for fadderbarn eller for foreldre. Vi oppfordrer til å henge teksten synlig, enten i klasserommet eller å stille den ut på biblioteket.
Her er et eksempel på en ferdig elevtekst.
Andre ressurser til halloween
Halloween og skriving i engelsk
Halloween er kommet for å bli, så hvorfor ikke bruke dagen til skriving i engelsk?
Les merGrøss og gru
Et skriveopplegg om spøkelseshus som passer godt om høsten, gjerne rundt halloween…
Les mer