Bamsesykehus
I denne ressursen viser vi hvordan bamsesykehus kan skape engasjement for skriving. Elever på første trinn hadde med seg bamser hjemmefra og gikk inn i rollen som leger og farmasøyter sammen med læreren. Gjennom dagen fikk elevene utforske både skriftspråk og matematikk gjennom lek.
Gjennom uka hadde første trinn hatt sykehus og det å ta vare på kroppen som tema. Fredag var det klart for å ta med seg kosedyr på skolen. Da skulle lærer og elever leke bamsesykehus. Gjennom leken ble læreren godt kjent med elevenes bamser.
Dagen før hadde klassen planlagt hvordan leken skulle foregå og hvilke stasjoner de trengte. De fant ut at et sykehus må ha undersøkelsesrom, apotek og ikke minst en kafé der pårørende kan slappe av.
Elevene lagde plakater som viste hvor de ulike stasjonen skulle være. De organiserte deretter klasserommet slik at alt var klart til bamsesykehus neste dag.
Læreren la til rette for læring gjennom å lage blanke resepter og epikriseskjema som elevene skulle fylle ut, samt ingredienser til å blande medisin på apoteket.
Undersøkelsen
Under undersøkelsen fikk elevene fortelle om bamsen sin. Læreren opplevde at elevene var ivrige og at det var viktig for dem å dele dette med hverandre.
Å jobbe på denne måten bidrar til at læreren blir bedre kjent med elevene og at elevene kan bli bedre kjent med hverandre. Slike aktiviteter kan derfor være positive for klassemiljøet.
Elevene behandlet bamsene sine med enkle rekvisitter, som bandasje, plaster og sprøyter. Læreren hadde tatt på seg legefrakk for anledningen, noe som bygget forventninger og gjorde det ekstra gøy å gå inn i leken.
Skriving av epikrise
Etter at undersøkelsene var ferdige, skulle elevene skrive en epikrise. Her var læreren tett på elevene, og støttet dem i å forme bokstaver, formulere setninger og skape innhold (veiledet læring).
Læreren ga elevene støtte under skrivingen. Dette gjorde at elevene fikk mulighet til å mestre og holdt motivasjonen oppe. På den måten greide alle elevene å produsere en tekst de var stolte av.
Apoteket
På apoteket fikk elevene blande medisin til sin bamse. Her hadde læreren satt frem ulike ingredienser som elevene kunne velge blant. Det var mel, melis, konditorfarger og vann. Elevene valgte hvor mange desiliter vann de skulle bruke, hvor mange dråper konditorfarge de skulle ha og om de skulle bruke teskje eller spiseskje. Her fikk elevene snakket om forkortelser og begreper fra matematikken.
Elevene skrev ned oppskriften på en resept, og de skrev på pasientens navn, dato og egen signatur. Noen skrev også instrukser om hvordan medisinen skulle inntas.
Sykehuskaféen
På sykehuskaféen kunne elevene servere mat, lese i en bok eller bare leke med bamsen sin. Denne stasjonen hadde som formål å gi elevene et avbrekk i en innholdsrik skrivedag, samtidig som at den bidro til at det ikke ble for mange elever på de andre stasjonene. For at veiledet læring skal fungere er det hensiktsmessig med grupper på fire til fem elever.
Film: Bamsesykehus på første trinn
I denne filmen ser vi hvordan elevene får utforske skriftspråket gjennom å leke bamsesykehus. Elevene kom fort inn i leken, en lek som de også fortsatte med i utetiden.
Tips
- Les gjerne artikkelen Skriving fra første dag – hvis skolen er forberedt.
- Her kan du lese mer om hvordan du veileder elevens skriving gjennom stasjonsarbeid: Hva er veiledet skriving?
Rammelek
- Rammelek er en lek som barn og voksne sammen planlegger med bakgrunn i fellesopplevelser og erfaringer. Barna bør få være med på å bestemme lekemiljøet, roller, regler og mulige handlinger. I rammeleken skal alle få mulighet til å delta på varierte aktiviteter som inngår som en naturlig del av leken.
Se mer i filmen Skriving i begynneropplæringa - Rammelek - Sykehusleken.